4 Reacties

één jaar geleden

Ik denk als je voldoende gemotiveerd bent het moet kunnen, maar zal wel pittig worden! Kun je niet een gesprek aanvragen op de uni en je zorgen bespreken, dan kunnen ze mee denken..

één jaar geleden

Geen master, maar ik ben wel bezig met een zij-instroomtraject pabo. Het is een kwestie van goed plannen. Hoeveel tijd heb je nodig voor werken/studeren/gezin/jezelf en wanneer ga je hier allemaal aandacht aan besteden. En daarnaast heb ook te dealen met het schuldgevoel omdat je eigenlijk meer tijd aan je gezin wil spenderen, maar dat kan niet, want de studiepunten moeten binnengesleept worden. Dus ja, het kan, maar je moet het willen.

één jaar geleden

Ik werk 3 dagen (ook docent trouwens 🙈), heb een dochter van 1,5 en ben nu 11 weken zwanger van de 2e. Ik ben nog bezig met een deeltijdmaster aan de uni. Maar heel eerlijk: ik heb zo weinig motivatie en concentratie. Ik baal ervan dat ik altijd het gevoel heb dat ik ‘s avonds nog moet studeren. Het voelt als een last op mn schouders. Maar het verschil is wellicht dat jij gemotiveerd bent en ik totaal niet voor mijn master. Ergens ben ik dat verloren. Wil je wel blijven werken of fulltime studeren? Is er een optie om minder te werken? Oja nog iets: als ik overdag met de kleine thuis ben krijg ik niets gestudeerd, ik moet het echt van de avonduren hebben, tenzij je opvang hebt natuurlijk. Aan de andere kant: wanneer ga je het anders doen? Ik herken wel wat je zegt dat het onderwijs enorm kan opbreken, het is wel een beetje waar iedereen doorheen gaat het eerste jaar. Lastige keuze!

één jaar geleden

Ik ben ook gestart met een opleiding en inmiddels rond ik bijna mijn master af met 2 kids. Het is zoeken tussen de balans in moeder zijn en jezelf ontwikkelen. In het begin was het heel goed te doen omdat ik een slaapkopje (overdag) had, dus ik studeerde in de slaapjes. Bovendien in de corona tijd was alles online en op eigen tempo te volgen, wat super fijn was. Met twee kids werd het pittiger, omdat ik alleen nog de avond uren over had. Maar de timing is denk ik belangrijk. Ik ronde een schooljaar af toen mijn tweede kwam en toen was het zomervakantie en toen startte ik er na met mijn scriptie, wat goed zelf te plannen was. Wat enorm helpt is als je studeer tijd kunt plannen naast mama dagen dat je thuis bent. Dus dat de kids bij de opvang zijn of familie, zodat je tijd hebt. Net zoals een 'werkdag'. De combi op een dag, werkte niet voor mij, dan doe ik de kids tekort en studeer ik niet geconcentreerd. Het was geregeld stresvoll, maar soms ook fijn om geen tijd te hebben om te piekeren over sprongetjes e.d. Volg je hart, een blije moeder is belangrijk voor je kids. Je kunt alles wat je wilt (en vaak in eigen tempo). Je bent een rolmodel voor ze. Maar doe het alleen als je steun hebt en tijd kunt en wilt vrij maken. Succes