7 Reacties

één jaar geleden

Er zijn medische kdv’s waar kindjes met een ontwikkelingsachterstand meer individuele aandacht krijgen. Hier heb je wel een verwijzing voor nodig.

één jaar geleden

Hoe oud is je zoontje? Wat zijn precies je zorgen, waardoor je vermoed dat hij een ontwikkelingsachterstand heeft? En hebben bijv het kdv, consultatiebureau, huisarts of evt andere betrokkenen ook zorgen rondom de ontwikkeling van je zoontje? Ik werk zelf met kindjes met een ontwikkelingsachterstand, ook op speciale kinderdagcentra. Het klopt idd dat je je kindje hier niet zomaar zelf voor kan aanmelden.

één jaar geleden

Reactie op Iloon1986

Hoe oud is je zoontje? Wat zijn precies je zorgen, waardoor je vermoed dat ...
Mijn zoontje is 20maanden. Het is dus het consultatiebureau allang al opgevallen goen hij een jaar was. Alleen zocht ik er niet veel achter, ik dacht elke kind heeft zijn eigen tempo. Dus heb ik op de kdv gezet. Met de gedachte dat het een boost zou geven in alles. Kwa motorisch liep hij op schema. Maar nu hij bijna 2 is begint het allemaal op te vallen, hij kan niet zoveel voor zijn leeftijd. Reageert bijvoorbeeld niet zo snel op zijn naam en meerdere dingen. Na een gesprek met zijn reguliere kdv heb ik een rapport gekregen dus het klopt allemaal. Binnenkort afspraak bij consultatiebureau dus we zullen zien. Zou ik mogen weten, mocht het zo zijn dat we de keuze maken met zijn allen om naar kinderdagcentrum te brengen. Is het ongeveer het zelfde als de reguliere kdv maar dan dat ze meer aandacht krijgen? Wat zijn tijden dat ze beginnen? Kan je me een beetje meer erover vertellen als het kan?

één jaar geleden

Mag ik vragen wat precies op valt dan? En wat hij niet ( nog) niet doet? Onze zoon loopt ook achter in ontwikkeling. Oa motorisch en ook in zijn taal ontwikkeling. Zowel spraak als taalbegrip. Wij hebben echter wel dat hij tot nu toe, alles wel doet, maar zo’n 3 maanden later als dat hij zou moeten kunnen. Ik ben benieuwd waarin je kindje dan precies achter loopt of wat hij nog niet laat zien

één jaar geleden

Hoi! Ons dochtertje van nu 3;5 jaar gaat nu bijna een jaar naar een speciaal kinderdagcentrum voor kinderen met een ontwikkelingsachterstand. De tijden van dit kinderdagcentrum zijn van 9.30 tot 15.30. Dat is wel lastig voor ons met werk, maar we zijn enorm tevreden! Hele lieve leidsters. Het verschil met een gewoon KDV is heel groot: ze hebben bijvoorbeeld maar 7 kindjes op de groep met twee leidsters dus 1 op 3 kinderen ongeveer. En er zijn heel veel therapeuten aan verbonden: logopedist, ergotherapeut, fysiotherapeut etc.. ons dochtertje gaat met sprongen vooruit en gaat er met heel veel plezier naar toe. Mocht je nog vragen hebben laat het gerust weten!

één jaar geleden

Reactie op assshoo

Mijn zoontje is 20maanden. Het is dus het consultatiebureau allang al opge ...
Fijn dat je binnenkort een gesprek hebt. Bespreek je zorgen idd met het consultatiebureau, kdv en evt bijv de huisarts. Mocht het nodig zijn kunnen hun je wrs wel helpen met een verwijzing. Je zoontje is nog jong. Meestal zien we dat kindjes op zijn vroegst pas starten rond hun 3e, maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. De tijden verschillen denk ik per kdc, maar waar ik werk is het van 9-15.30u en op wo tot 12.30u. Wel is er mogelijkheid voor voor- en naschoolse opvang. Verder wordt er per kind gekeken welke groep past. Zo zijn er bijv groepjes die meer gericht zijn op communicatie of groepjes met de nadruk op structuur. Er zijn meestal ongeveer 8 kinderen en 2 begeleiders. Vaak ook nog een stagiaire. Ieder kind heeft (ontwikkelings)doelen waaraan gewerkt wordt. Verder is er een (vast) dagprogramma. En er is ook een logopedist, speltherapeut en fysiotherapeut betrokken die indien nodig extra ondersteuning kan geven. Mocht je nog vragen hebben laat maar weten.

één jaar geleden

Als aanvulling op mijn eerdere bericht wilde ik nog laten weten dat ik zelf ook logopedist en en met kinderen werk met autisme en ontwikkelingsachterstand (in het speciaal onderwijs) ik had daarom wat minder een drempel om onze dochter naar een speciaal KDV te brengen omdat ik er al een beetje bekend mee was maar ik kan mij voorstellen dat als het helemaal nieuw is je echt zorgen kan maken en niet goed weet wat je te wachten staat. Toen ons dochtertje anderhalf was ging ze ook ineens niet meer praten en hoewel ik logopedist ben maakte ik mij ook als moeder zoveel zorgen toen.aat nu 2 jaar later is ze zon mooie inhaalslag aan het maken en praat ze heel veel. Er zijn wel kenmerken van autisme maar ze is zo vrolijk en lief en ik heb er alle vertrouwen in dat ze haar weg in de wereld gaat vinden. Ik hoop dat mijn verhaal helpt om je wat minder zorgen te maken.