18 Reacties

5 jaar geleden

Hoi hoi, nee ik heb er geen ervaring mee. Tegenwoordig hebben ze wel natuurlijke keizersnedes waarbij ze wel proberen een bevalling ‘zo goed als proberen’ na bootsen. Misschien dat jeje daar eens in kan verdiepen. Ik wil je in ieder geval heel veel succes wensen en geniet van de komende maanden zwanger zijn 🥰

5 jaar geleden

Hee Mariekje, Dat kunnen ze echt nu nog niet zeggen! Ik had het ook (met 20weken) en groeit vanzelf naar boven omdat de baarmoeder nog zoooveel groeit. In 0,3% van de gevallen (dus heeel weinig mensen) blijft de placenta té dicht bij de uitgang om natuurlijk te bevallen. De placenta moet er minimaal 2cm vanaf liggen. Komt heel waarschijnlijk vanzelf goed. Wie heeft gezegd dat je een geplande keizersnede moet? Vind t heel vreemd dat ze dat nu zeggen. Ik moet met 32 weken terug komen voor een inwendige echo en dan kunnen ze pas bepalen wat er moet gebeuren, mocht de placenta nog zo laag liggen.

5 jaar geleden

.

5 jaar geleden

Reactie op BabywishK

Hee Mariekje, Dat kunnen ze echt nu nog niet zeggen! Ik had het ook (met 20 ...
Dit kunnen ze zeker wel zeggen. De arterie trekt niet mee omhoog zoals een placenta dat wel kan doen. Dit omdat deze in de vliezen ingegroeid zit in tegenstelling tot de placenta, die echt in de baarmoederwand zit. Zoals ik het heb begrepen is een vasa praevia altijd indicatie voor een keizersnede. Een placenta praevia kan inderdaad later in de zwangerschap nog omhoog trekken en ver genoeg van het ostium af komen te liggen.

5 jaar geleden

Okee ja ik had het inderdaad over placenta previa 😊

5 jaar geleden

Reactie op BabywishK

Ook placenta previa kent verschillende gradaties. De mijne ligt zoals ze zeggen het meest ongunstigste, compleet eroverheen waarbij de kans vrijwel nihil geacht wordt dat deze verschuift. Mij hebben ze dan ook niet laten wachten tot rond de 30 weken voor nieuwe liggingsecho maar ben meteen doorgestuurd naar de gynaecoloog in het ziekenhuis na de 20 weken echo. Bij mij is dus ook vrij zeker dat er een keizersnede gaat komen tenzij de wonderen de wereld nog niet uit zijn natuurlijk. :)

5 jaar geleden

Reactie op Stinapa

Dit kunnen ze zeker wel zeggen. De arterie trekt niet mee omhoog zoals een ...
Ja precies.. Echt wel wat anders

5 jaar geleden

Reactie op Sigis

Ook placenta previa kent verschillende gradaties. De mijne ligt zoals ze ze ...
Vervelend.. ❤️

5 jaar geleden

Reactie op Mariekje1988

Vervelend.. ❤️
Voor jouw ook, lijkt me heel naar. Morgen wordt mijn placenta en ligging nog wat naderder onderzocht. Ik mag dan hopen dat het bij mij ‘maar’ bij placenta preavia blijft. Dat van jouw lijkt me ook helemaal geen pretje! Zijn er nu ook nog risico’s voor je gedurende de rest van de zwangerschap tot aan de geplande keizersnede?

5 jaar geleden

Ik heb 1 kindje met een valementeuze navelstreng. Eigen hetzelfde als die Vasa previa ongeveer. De navelstreng zit in het vlies en de aders lopen onbeschermd naar de placenta. Voor nu geen gevaar, wel tijdens de bevalling. Hier ook een geplande keizersnede met dat als reden, eeneiige tweeling zwangerschap en bij datzelfde kindje ook een aangeboren hartafwijking.

5 jaar geleden

Reactie op BabywishK

Zelfs met een placenta previa kunnen ze dat zeggen hoor! Dit verschilt inderdaad per geval. Bij mij ligt ie er ook volledig overheen en dan richting mijn rug. Daardoor zal de placenta nog te weinig verschuiven aangezien je baarmoeder vaak richting je buik groeit.De kans dat bij mij de placenta nog voldoende optrekt is 5%. Ik loop nu ook volledig onder controle in het ziekenhuis. Grootste voordeel hiervan is dat ik elke controle een echo krijg en ik extra vaak naar onze baby mag kijken! 😊

5 jaar geleden

Reactie op Sigis

Voor jouw ook, lijkt me heel naar. Morgen wordt mijn placenta en ligging no ...
In principe kan er weinig gebeuren zolang de vliezen niet breken. Ik word nu om de 2 weken gecontroleerd. En wil zo vroeg mogelijk een keizersnede. Die laatste weken zal ik rustiger aan moeten doen.

5 jaar geleden

Reactie op Riennie

Ik heb 1 kindje met een valementeuze navelstreng. Eigen hetzelfde als die V ...
OK.. Heftig zeg.. Met hoeveel weken willen ze de kindjes halen?

5 jaar geleden

Reactie op 90mama

Hoi hoi, nee ik heb er geen ervaring mee. Tegenwoordig hebben ze wel natuur ...
Lief, bedankt! Ik leg me maar neer bij de keizersnede, maar ik vind het vooral eng dat voor die tijd echt mijn vliezen niet mogen breken.. Komt goed 💕

5 jaar geleden

Reactie op Mariekje1988

In principe kan er weinig gebeuren zolang de vliezen niet breken. Ik word n ...
Hoe vroeg hebben ze bij jou gezegd?

5 jaar geleden

Hier ook alleen niet met de bloedvaten ik krijg een extra echo op week 32 kijken hoe de groei dan is gegaan

5 jaar geleden

Reactie op Stinapa

Hoe vroeg hebben ze bij jou gezegd?
Nu 37 weken, maar ik daar wordt nog naar gekeken.