21 Reacties
5 jaar geleden
Wat leuk dat je dit deelt. Ik wist niet dat je hier tijdens de zwangerschap al mee kunt beginnen, wel dat voorlezen ontzettend goed is voor o.a. de hersenontwikkeling, hechting en latere woordenschat. En natuurlijk zo leuk voor jezelf! Maakt het tijdens de zwangerschap uit welke boekjes je kiest? Bijv echt baby-niveau of ook sprookjes of verhaaltjes voor peuters?
We gaan het zeker doen over een paar weekjes 😊
5 jaar geleden
Lijkt mij een heel goed idee! Ik heb er helaas ook nog niets over gehoord. Wel was ik van plan om meteen vanaf baby af aan voor te gaan lezen. Goed voor de taalontwikkeling en ook een mooi momentje samen. Heb ik als kind ook altijd als één van de leukste momenten op de dag gevonden.
Wel dacht ik ergens gekozen te hebben dat er een babydoos bestaat met kinderboekjes. Als ik het vind, zal ik het hier posten.
5 jaar geleden
Gekozen = gelezen.*
Het pakket waar ik het over had: https://campaigns.branded-leads.com/cp/MTU1Ny0xNTIy/Kwebbels?awc=12924_1609949205_6e58f5c5c8525dbc955b4738edeb84f5
Hier kun je meer lezen over het pakket. Je moet wel een stuk naar beneden scrollen! https://babystraatje.nl/gratis/gratis-babydozen-en-zwangerschapsboxen/
5 jaar geleden
Reactie op Bebe21
Wat leuk dat je dit deelt. Ik wist niet dat je hier tijdens de zwangerschap ...
Leuk dat je er ook echt mee wilt beginnen tijdens de zwangerschap! Je kunt dan nog voorlezen wat je maar wilt, al is het de krant of een boek van jezelf 😁 Dus lekker lezen wat jij/jullie zelf leuk vinden 😊
5 jaar geleden
Reactie op KimH89
Lijkt mij een heel goed idee! Ik heb er helaas ook nog niets over gehoord. ...
Thanks voor je reactie! Inderdaad jammer om de bevestiging te krijgen dat hier weinig tot niks over wordt gezegd door instanties om ons heen :/. Als je die box vindt, dan houd ik me graag aanbevolen! Dankjewel alvast 😊
5 jaar geleden
Tip voor lezen voor je pasgeboren baby trouwens alvast: het boekje Baby ziet. Echt leuk met baby's, omdat dat boekje speciaal gemaakt is voor baby's van 0-6 maanden. Ze kunnen de contrasten in dat boekje al heel vroeg zien:). Het zoontje van een vriendin van mij vond het zo leuk dat die vriendin de voeding er 20 minuten mee kon uitstellen als de baby begon te huilen, terwijl het eigenlijk nog te vroeg was voor de melk.
5 jaar geleden
Reactie op KimH89
Gekozen = gelezen.*
Het pakket waar ik het over had: https://campaigns.bran ...
Dankje!
5 jaar geleden
Uhm.... nooit gedaan en heb er 3. Ben pas met boekjes begonnen toen ze echt besef kregen. Kids zijn 14-12-7 en nu weer zwanger. Oudste 2 doen HAVO en de jongste is ook erg slim.( slimmer dan de oudste 2 en ook sneller) Ze konden alle drie al lezen en schrijven vanaf de creche. Ik denk eerder dat je als je het daarom doet gewoon vroeg kunt beginnen met het bekend maken met letters en boekjes als ze er zelf bewust van zijn. Maar wie weet. Heb er geen idee van. 😅
5 jaar geleden
Reactie op Hannah S
Tip voor lezen voor je pasgeboren baby trouwens alvast: het boekje Baby zie ...
Hier nog zo'n tip:
https://www.bol.com/be/p/hey-baby-kijk/9300000003595917/
Nu even uitverkocht, maar sowieso weer in voorraad tegen dat onze baby'tjes op komst zijn 😉
5 jaar geleden
Super topic, lijkt me mooi en ach baad het niet dan...
Ik ga het ook zeker doen!
5 jaar geleden
Ik lees al sinds ik weet dat ik zwanger ben af en toe wat voor, lees nu ook af en toe stukjes uit het boek wat ik aan het lezen ben voor, en ook kort geleden begonnen met kinderliedjes, ben nu 19+1, maar vind het gewoon heel erg leuk om het te doen nu al. Ik wist zelf al wel hiervan af, heb bij een vrijwilligerswerk een cursus gehad waarin dit behandeld werdt. Behalve nederlands lees ik ook af en toe Engelse boekjes voor, zodat die klanken ook geleerd worden (en ik ook hele leuke engelse (kinder) boeken heb)
5 jaar geleden
Nog even een weetje trouwens: heel veel gemeenten doen mee aan de zogeheten BoekStart-koffer. Ouders van een pasgeboren baby (vaak binnen de eerste drie maanden) krijgen dan van de gemeente een bon opgestuurd waarmee je als ouders een koffertje op kunt gaan halen bij de bieb met een boekje, knuffeltje en nog een paar dingetjes. Je kunt dan meteen voor je kind een gratis lidmaatschap van de bieb afsluiten. Misschien goed om te weten:)
5 jaar geleden
Ik zong heel vaak voor mijn zoontje toen hij nog in mijn buik zat en eigenlijk lazen we al met een paar maanden voor. Hij is nu 2 en nog steeds helemaal gek op boekjes lezen. Ik ben nu zwanger van de tweede dus die ‘hoort’ dagelijks Bobbi, Nijntje en dierengeluiden voorbij komen haha. Ik geloof er ook echt heilig in dat voorlezen vanaf jonge leeftijd plus praten tegen je kindje helpt bij de taalontwikkeling. Ik vertelde de hele dag aan mijn zoontje, toen hij baby was, wat ik deed en ging doen haha. Ging eigenlijk ook heel erg vanzelf ofzo.