Ik weet even niet meer hoe ik dit het best aanpak, dus wil ik hier wel eens graag horen wat de ideeën zijn ☺️ sorry voor de lange omschrijving!
Ons zoontje slaapt sinds enkele maanden 's nachts goed door. Gaat slapen om 19:00/19:30 en werd meestal wakker tussen 6u en 6u30. Slaapjes overdag zijn altijd wat moeilijker gegaan. Ik bracht hem telkens gewoon naar bed als hij moe was, dat komt mooi overeen met een ochtend- en middagdutje. Maar sliep nooit heel lang. In de ochtend ok nog: 1u tot 1u30, in de namiddag vaak maar 45min. Dat heb je liever andersom, maar ok, voor ons werkte het en daar ging ik wel wat aan doen als we meer richting 1 dutje gingen. Was altijd van het principe hem te volgen en minder met een strak schema te werken.
Eind juni werd ie een jaar en gingen die slaapjes overdag ineens veel beter: ook namiddag soms 2 tot zelfs 3uur! 's ochtends werd ie dan wel wakker rond 04:30/05:00. Dat vond ik echt wel vroeg, dus ben ik begonnen met hem wakker te maken bij de ochtenddut na een uurtje. Na een weekje was ie terug op zijn normale ochtendtijd, prima dus. Middagdut tussen de 1 en 3u.
Sinds 2 weken is ie echter opnieuw steeds vroeger wakker: tussen 5u en 5u30. Ik zou dat toch graag rekken tot 6u 🙈 maar ik weet niet goed hoe... Hij is echt klaarwakker dan en wil echt opstaan. Ik heb al geprobeerd:
- ochtenddut inkorten naar 45min
- later naar bed brengen (werkt averechts)
- wat water geven
Ga morgen ook nog eens proberen zijn ochtendflesje misschien dan al te geven. Wie weet is het honger, maar dat denk ik eigenlijk niet, want eens beneden kan ie zonder problemen nog wat spelen voordat hij eet.
Kan dit nog de 1 jaar slaapregressie zijn (is nu bijna 13 maanden) en wacht ik even af?
Of slaapt hij misschien te veel overdag nog? Het liep altijd goed met hem te volgen, maar ik zag nu toch in een schema op deze leeftijd nog in totaal 2u te slapen overdag. In de ochtend is het dan altijd 45min (met wakker maken), op de middag 1 tot 2u meestal. Maar ook als ie dan maar 1u slaapt, is het de volgende dag weer zo vroeg...
1 dutje is echt nog te vroeg, want hij is (net door zo vroeg wakker te zijn) echt wel snel moe en heeft zijn ochtenddut echt nog nodig...
Help 😅