28 Reacties
vor 2 Jahren
Mijn oudste was net 3 jaar toen hij aan Sinterklaas zijn speen mee gaf! Hij deed tot die tijd ook een slaapje overdag, maar die was er toen direct af… de speen zorgde ervoor dat hij de rust had in de middag om te slapen…
Tandarts zegt dat hij een heel net gebit heeft en speen heeft daar gelukkig dus geen invloed op gehad…
Ik ga dus bij mijn jongste ook pas vanaf 2 jaar erover nadenken om hem weg te laten… en als er eerder een moment is dat hij hem niet meer wil dan natuurlijk ook prima.
Mijn zus doet bij haar jongste de speen uit zijn mondje zodra hij slaapt… dan heeft hij hem ook niet een hele nacht in.
vor 2 Jahren
Reactie op maybabyx
Wat is eigenlijk überhaupt de reden om te stoppen met de speen? Is het slec ...
De speen tast in ieder geval het kindergebit aan doordat het wat scheef wordt, maar kan ook het volwassenen gebit aantasten en verhoogd de kans op een beugel.
Echter, een speen is wel beter dan duimen. Duimen zorgt er namelijk voor dat het volwassenen gebit sowieso wordt aangetast en daarnaast dat de kaken niet recht op elkaar staan. Dat de boventanden verder naar voren staan dan de ondertanden dus. Duimen is daarnaast ook lastig af te leren.
vor 2 Jahren
Reactie op Pan-Pan
De speen tast in ieder geval het kindergebit aan doordat het wat scheef wor ...
Poeh ja. Ik duimde als kleintje en heb heel lang gebeugeld en stopte pas met duimen toen ik al een jaar of 11 was. Toen de beugel erin kwam eigenlijk.
vor 2 Jahren
Ons kindje gebruikt ook alleen de speen bij het slapen. Even spenen om in slaap te vallen en dan al heel snel valt ie uit zijn mond. Er zit een knuffeltje aan, dus hij kan hem ook makkelijk zelf vinden en bedienen als hij hem (snachts) kwijt is.
We hebben al 2x eerder geprobeerd om de speen te stoppen. Na de eerste poging bleef het spenen bij alleen het slapen over (hij speende echt heel wat uurtjes op een dag, ook als hij wakker was). De tweede poging hebben we snel gestaakt omdat het hele gezin ziek werd. Niemand had de energie om zich er mee bezig te houden 🙈
Nu begint het opnieuw te kriebelen om te stoppen met de speen. Hij zit in sprong 8 en van de week krijgt hij een nieuwe vaccinatie. We wachten de sprong en de verwachtte koorts even af en dan gaan we stoppen.
Eerst gaat de speen er overdag af. Daarna in de nacht. Stel het gaat verrassend goed bij de slaapjes overdag, stoppen we ook heeeel snel snachts. Maar vrees dat we een paar dagen en nachten op onze tanden moeten bijten 😬
vor 2 Jahren
Reactie op Pan-Pan
De speen tast in ieder geval het kindergebit aan doordat het wat scheef wor ...
Sowieso aangetast door duimen vind ik overdreven. Ikzelf heb ongeveer 6 jaar geduimd en heb gewoon een recht gebit haha. Misschien ben ik 1 van de gelukkige. Nog nooit een beugel gehad 😂 Onze kleine duimt ook. Speen vind ie gewoon helemaal niks. Dusja, we kijken wel waar het schip strand...