12 Reacties

één jaar geleden

Euhmmm niks zou ik zeggen. Eventueel wat water of beetje warme melk maar eten wanneer het tijd is. Snachts iets aanbieden vind ik wel lastig en zou ik niet zomaar doen. Evt. Nog schaaltje yoghurt voor het slapen of dan desnoods de banaan maar in de nacht zou ik geen gewoonte van maken. Eet hij overdag wel goed? Geeft hij aan honger te hebben of is zijn slaap verstoord op dat moment? hier ook met regelmaat slechte eters.. worden niet in de nacht wakker hiervan, maar soms wel voor het slapen nog "honger" maar dat is dan pech hier. Overdag eten ze altijd wel goed hier.

één jaar geleden

Neeeee niet doennn 😩 hij gaat hier een gewoonte van maken🥲 ik geef mijn zoontje af en toe flesje, maar dit heb ik nog nooit gehoord, vraag hulp aan de consultatiebureau !! Wie weet kunnen ze je hierbij helpen, of de huisarts.

één jaar geleden

Ik geef geen eten ‘s nachts als hij wakker wordt en met avond eten slecht heeft gegeten. Alleen water, ik geef wel warme melk met wat fijne granen als hij over de hele dag slecht heeft gegeten.

één jaar geleden

Iets geven voordat hij gaat slapen? Nog een boterham?

één jaar geleden

Ik zou het knijpfruitje dan als een soort toetje geven. Misschien helpt dat. Hier ook regelmatig een slechte eter met avondeten, hij mag van mij wel altijd kiezen of hij yoghurt of appelmoes wilt bij/na het eten als ‘toetje’. Ik gebruik het nooit als ‘beloning’ en hij hoeft van mij ook zijn avondeten niet op te eten voordat hij yoghurt/appelmoes krijgt. Soms eet hij het ook naast zijn maaltijd of op de helft ofzo, ik geef hem hier ‘peuter keuze vrijheid’ in 😂. Helpt wel en als we dan eens iets eten wat hij minder/niet lekker vindt, weet ik dst hij wel met iets in zijn maag naar bed gaat. Snachts is hier de keuken ook dicht, dan is het pech en wachten tot het ontbijt.

10 maanden geleden

's Nachts alleen water. Ze heeft zelf haar antilekbeker bij haar bed. Als ze geen avondeten wil, dan niet. Dan mag ze haar melk nog opdrinken. Ze krijgt geen ander eten en als ze 's nachts trek krijgt ook niet. Bij het ontbijt weer een nieuwe kans. We maken er geen strijd van als ze niet eet, maar geven haar wel de keuze: ga je eten of ga je gelijk naar bed? Soms kiest ze dan zelf dat ze gelijk naar bed gaat. 🤷🏼‍♀️

10 maanden geleden

Misschien nog een idee om 's middags warm eten te geven en dan 's avonds een broodje. Gewoon lunch en avondeten omdraaien. En als je wel 's nachts eten wil blijven geven, dan kun je misschien ook gewoon wat rauwkost alvast snijden voordat je naar bed gaat. Of zelfs meegeven als hij naar bed gaat. Gezond en het staat dan al klaar. Maar misschien wil je het 's nachts eten niet standaard maken.

10 maanden geleden

Wat lastig! Ik herken het omdat k zelf ook een periode s nachts trek kreeg. Dat was toch een kwestie van afleren omdat je lichaam daar ook aan moet wennen. Nu neem ik soms nog wat (haver)melk. Maar that’s it. Beetje rare vergelijking misschien , maar wie weet helpt het. Onze 2-jarige eet s avonds trouwens ook niet fantastisch. We vragen standaard na t eten of ze nog yoghurt wil. En daarna alleen nog water in haar bed in haar vroegere fles. Met die yoghurt erbij is t vaak wel genoeg en soms wil ze na de yoghurt toch ineens ook nog t andere eten 🤷‍♀️ dus ja.. beetje met n omweg. Succes! Ps een banaan schijnt wel echt goed slaapvoer te zijn. Miss kun je die afbouwen steeds kleiner stukje. Denk beter dan knijpfruit…

10 maanden geleden

Hier ook een peuter die soms snachts trek heeft. Wij geven dan wel een knijpfruit. Soms heeft ze periodes dat ze 2 a 3 nachten achter elkaar komt, maar is nog nooit een gewenning geworden. Ik hou erg van mijn nachtrust en een knijpfruitje zorgt er dan precies voor dat ze tot de volgende ochtend lekker slaapt en ze slurpt ze ook lekker snel op. We hebben nu overigens de gewoonte dat ze voor het slapen een knijpfruitje krijgt en sinds dien komt ze snachts helemaal niet meer voor eten.

10 maanden geleden

Wij geven hier gewoon een banaan als het nodig is in de nacht. Banaan is zo goed vullend. En het gebeurt hier alleen als hij in een moeilijke periode zit. En ja dan eet hij wel eens in 24 uur 3 bananen ofzo. Dag later krijgt hij dan geen banaan. Wij hebben een echte bananen monster 😅

10 maanden geleden

Als ons zoontje iets echt niet lust/niet wil eten dan zorg ik dat hij nog wel iets in z'n maag krijgt de ene keer mag hij een broodje en de andere keer geef ik vlak voor hij naar bed gaat nog wat fruit. Ik probeer te voorkomen dat het een gewoonte wordt en dat is het tot nog toe gelukkig niet geworden.

10 maanden geleden

Onze zoon krijgt gewoon te eten als wij eten. Na het eten altijd kwark of appelmoes (zonder suiker). Altijd ongeveer dezelfde portie, ongeacht hoeveel hij verder heeft gegeten. Eet je niet, dan eet je niet. Helemaal prima, ik geef niets anders. Als wij iets eten wat hij echt niet lust, maak ik op voorhand al iets anders. Meestal eet hij heel goed, maar soms ineens niet of nauwelijks (kan ook zomaar bij ontbijt of lunch zijn). Ik probeer hem wel iets te laten eten, maar als hij niet wil. Dan niet. Ik ga hem geen eten opdringen en wil hem ook niet aanleren dat als hij de boel laat staan, hij een uur later nog iets anders krijgt. Hij is nog nooit wakker geworden van de honger. Ik ben van mening dat kinderen intuïtief eten... als ze het nodig hebben/honger hebben dan eten ze. En zo niet, dan eten ze niet. Wij volwassen eten vaak met ons verstand... we lunchen als onze collegas lunchen, we eten om 18u omdat we dan altijd eten, niet omdat we perse honger hebben "Je moet wel iets eten, want anders...straks...". Ik wil dat intuïtieve zo lang mogelijk vasthouden als het even kan.