6 Reacties

8 maanden geleden

Ik denk dat het niet zo zeer in het speelgoed zit. Je geeft aan dat je al van alles hebt aangeboden. Blijkbaar heeft hij een sterke behoefte aan contact en interactie. Lezen jullie vaak voor? Voorlezen stimuleert de taalontwikkeling en dat stimuleert weer de fantasie. Hoe vaak en hoe lang kijkt hij per dag naar beeldschermen? Schermtijd daagt het brein namelijk niet uit tot spelen, maar zorgt voor passief entertainment. Makkelijk, maar hij leert er niet zelf door spelen. Laat je hem wel eens helpen met huishoudelijke taken? Ik geef mijn dochter vaak de keuze: mama helpen of even zelf spelen. Als ze per se iets samen wil doen, komt ze mij helpen met de was opruimen, koken, etc. Bijkomend voordel: ze wordt er steeds beter en inmiddels heb ik ook echt iets aan haar hulp.

8 maanden geleden

Herkenbaar hoor! Hier ook zo eentje. Als we samen spelen vindt ze alles leuk en is ze heel enthousiast, maar alleen spelen... ho maar! Al geprobeerd samen op te starten en dan te zeggen dat ik even wat ga doen en zo terug kom. Maar ze gaat gelijk achter me aan. Ze zit helemaal niet veel achter de tablet en heeft een rijke fantasie . Ze wil me overal bij helpen, als het maar samen is. Op het kdv en psz herkennen ze het ook. Vind het heel vermoeiend.

8 maanden geleden

Mijn zoontje speelt goed alleen. Iets te goed, ik mag nooit mee doen, oprecht jammer en hij wil mij nooit helpen met bv koken. Even spelen mama zegt hij dan 🤣. Klei( door heel het huis) en auto’s ( met klei er in) zijn favoriet. Zoals Suus zegt heb ik het ook aangepakt.

8 maanden geleden

Onze dochter kan goed alleen spelen maar speelt ook graag samen. Ze speelt met bepaalde dingen het liefst alleen. Met puzzelen of bouwen met connetix wil ze graag dat ik mee speel, of met rollenspellen. Ik zet ook vaak muziek aan waardoor ze zelf gaat dansen en dan daarna wil dat we mee dansen. Ik denk dat het bij het ene kindje wat langer duurt als bij de ander. Wat als je een keer niet mee gaat spelen? Misschien het proberen uit te stellen?

8 maanden geleden

Reactie op SuusZ88

Ik denk dat het niet zo zeer in het speelgoed zit. Je geeft aan dat je al v ...
Ben nu heel bewust bezig met de tv niet tot weinig aan op een dag. We gaan zien of dat wat brengt! Voorlezen doen we heel veel 😊 En inderdaad ik probeer hem zo veel mogelijk bij de huishoudelijke taken te betrekken. Maarja, de was is wel eens gedaan, het huis aan kant, en dan wil ik wel eens eeeeeven zitten zonder een, sorry dat ik het zeg, drammend kind aan m'n been.

8 maanden geleden

Hier ook een kind dat heeeel graag met mij speelt. Ik merk dat ze pas sinds kort (nu 2,5) meer zelfstandig speelt, en eigenlijk lukt dat steeds beter sinds ze steeds meer fantasiespelletjes doet. En zie ook een sprong sinds ze sinds een paar maanden van de baby/dreumes-groep naar de peutergroep is gegaan. Ik weet niet of jouw kindje naar het kdv gaat of veel met andere kindjes speelt? Ze gaat bijvoorbeeld 'ijsjes' geven aan haar beer, of bijvoorbeeld een 'hijskraan' duplo-en. Ik voed haar soms dan wel met ideeën, en roep dingen als 'oohh gaat t poppetje ook op de hijskraan klimmen?'. En vanaf daar pakt ze het dan verder op. Dus ik doe soms een beetje mee vanaf de zijlijn. Het heeft denk ik ook geholpen dat we haar soms betrekken bij het huishouden, zoals mee de vaatwasser laten uitruimen. Dat gaat natuurlijk niet super efficiënt, maar ze doet mee en stimuleert haar zelfstandigheid. Nu pakt ze zelf een krukje erbij en gaat ze het bestek in de la doen (niet de scherpe dingen natuurlijk, die haal ik buiten haar zicht eruit). En ze doet ons na in de keuken. Als ik aan het koken ben, pakt zij een krukje erbij en gaat haar handen wassen of bakjes wassen of ze haalt alle pannen uit de kast om ook te 'koken'. En als ze dat niet doet en ze loopt in de weg, dan zeg ik: oohh ga je even afwassen? Kijk dit kannetje moet ook even gewassen worden. En dan is ze daar wel even mee zoet. (zet er wel een grote bak onder, anders zonde van het water haha). Ik laat haar dan om me heen drentelen en merk dat mijn aanwezigheid dan voldoende is. Ik moet wel vaak zeggen: 'nee, ik ben even aan het koken. straks kom ik even met je spelen.' Op sommige dagen gaat dit beter dan andere, maar t begint te komen dus :D hoop bij jou ook, binnenkort! Succes!