10 Reacties

4 jaar geleden

Fase of niet, ik vind dat je vent zich wel iets volwassener mag gedragen. Je gaat een baby van 5 maanden toch niet ‘straffen’? Is hij wel helemaal goed in z’n bol?

4 jaar geleden

Ik herken de geluidjes zeker! Maar je baby expres zo laten schrikken met de intentie af te straffen.. Serieus? 🤨😯 No go

4 jaar geleden

Ons zoontje is ook heel erg aan het 'zeuren'. Klinkt hetzelfde als bij jouw kleine. Ik denk dat het een fase is en dat het weer iets nieuws voor hem is wat ie nu dus continu doet... 🤷🏼‍♀️ maar nog nooit bij ons opgekomen dat het irritant is of om dit af te straffen.

4 jaar geleden

Ons zoontje doet dit inderdaad ook veel, maar een baby van 5 maanden heeft geen idee dat hij bij het schrikken van een luide stem wordt afgestraft voor het maken van bepaalde geluidjes. Ergens tussen de 9 maanden en het eerste jaar kun je misschien de eerste opvoedkundige dingetjes gaan toepassen, maar nu heeft dat echt nog geen zin. Tevens lijkt t me voor een baby niet echt goed als hij vaak schrikt van iets, kan misschien overgaan in iets gedragsmatigs. Zou je vriend vooral motiveren om eens iets te gaan lezen over 5 maanden oude baby's en opvoeden

4 jaar geleden

Sorry maar wat zielig en gemeen van je man zeg... Mijn dochtertje doet dit ook. Dit is in ieder geval van mijn dochter haar manier om te laten zien dat iets niet lukt of juist om te laten zien dat ze blij is. Ze doet het ook heel veel als ze heel geconcentreerd bezig is met iets. Zou dit zeker niet goedkeuren van je man. Lijkt mij niet de manier om je kindje te 'straffen' daar snappen ze trouwens toch nog weinig van op deze leeftijd

4 jaar geleden

Wel grappig dat hij zich ergert aan iets wat hij zelf ook doet! Namelijk mopperen, maar als mijn man hem een keer laat schrikken als mijn kind zijn emoties leert uiten... Dan had ik hem echt 😡ja laat maar, sorry maar ik vind het niet normaal ik word plaats vervangend boos, arme kind snapt daar niks van!

4 jaar geleden

Nou inderdaad Stephanie, hij moppert zelf ook aardig wat af, en ik keur het zeker niet goed, het is zelfs al een paar keer ontaard in een ruzie omdat ik het soms toch hoor als ik bijvoorbeeld boven ben. Het voelt voor mij niet goed dat hij zo tegen hem doet. Hij is degene die een probleem heeft. Hij irriteert zich vaker aan sommige geluiden. Maar soms ben ik onzeker en ik dacht misschien ben ik wel te makkelijk omdat ik er geen last van heb en straks wordt het wel een gewoonte. Wat zouden er dan voor tips kunnen zijn? Maar als ik het zo lees van jullie dan is het dus inderdaad vrij normaal en zal het gewoon een fase zijn zoals ik zelf al dacht. Helaas, zijn dochter neemt het nu ook van hem over, en ik weet niet hoe ik het moet stoppen. Als ik er zelf ben doet hij het niet omdat hij weet dat ik het niet wil, maar hij is er niet mee eens en als ik even weg ben zal hij het waarschijnlijk wel gewoon weer doen, waar ik me zorgen over maak. Iemand tips?

4 jaar geleden

Reactie op Aary

Nou inderdaad Stephanie, hij moppert zelf ook aardig wat af, en ik keur het ...
Pff wat lastig, hoe reageert je zoontje als je vriend hem laat schrikken? Is het echt op een niet fijne manier schrikken en daarna hard huilen? Want dan gaat je zoontje van mopperen naar huilen en is het wrs voor je vriend nog 'irritanter'. Averechts effect lijkt me. Rond de 10 a 12 maanden kan je je kindje gaan leren wat 'nee' betekent. Straffen heeft geen zin, het gaat er juist om dat je kindje iets leert. Dus tjah ongeacht dat je zoontje er nog niks van begrijpt is het laten schrikken ook niet echt een goede manier. Beter om bijv vriendelijk te zeggen 'nee, niet zo mopperen' en dan afleiden/een alternatief bieden. Je zoontje snapt het nog niet, maar miss dat je dit alvast kan intrainen bij je vriend 😅. Dan leert hij nu alvast hoe het straks moet en door het afleiden stopt je zoontje (hopelijk) met mopperen. Hier werkt dat iig wel vaak. Hoe gekker ik doe hoe beter. Fulltime entertainment haha... Dit zijn wat artikelen die je miss aan je vriend kan laten lezen over hoe je negatief gedrag kan ombuigen. https://www.24baby.nl/baby/ontwikkeling/nee-dat-mag-niet/ https://www.oudersvannu.nl/baby/opvoeden/wanneer-beginnen-met-opvoeden/ https://www.oudersvannu.nl/nieuws/vanaf-welke-leeftijd-heeft-het-zin-om-je-kind-te-corrigeren/ In dit artikel staat uitgelegd dat baby's vanaf ongeveer 7 mnd niet meer alleen reageert vanuit behoefte. M.a.w. voor die tijd huilt en moppert je kindje alleen omdat er iets aan de hand is. https://www.24baby.nl/baby/ontwikkeling/baby-begrijpt-actie-reactie/

4 jaar geleden

Oei Aary wat lastig! Ik krijg er altijd een beetje buikpijn van als een volwassene "moppert" op een baby. Kan me voorstellen dat dit voor jou ook echt niet fijn voelt. Je hoeft niet te twijfelen aan jezelf! Je kleine kan zich nog helemaal niet uiten, is overgeleverd aan wat jullie begrijpen van zijn signalen en heeft nog totaal niet het begrip om dingen "expres" te doen. Straffen is daarom zinloos. Dit zal alleen maar onveilig voelen. Het ene moment wordt hij goed gehoord en geholpen (mama denkt mee en brengt mij naar bed), het andere wordt er stress toegevoegd aan een toch al negatief gevoel (papa schreeuwt/laat mij schrikken, nu ben ik nog steeds moe én ook nog eens verward of bang). Je zou eens wat kunnen lezen over het stimuleren van veilige hechting, responsief en sensitief reageren op je kind, mentaliseren en emoties containen. En wellicht je man laten educeren door zorgprofessionals. Je kunt ook zijn zorg over het gedrag van jullie zoontje daarvoor gebruiken, door samen bijv bij het cb de vraag te stellen hoe jullie het beste met het brommen om kunnen gaan. En hoe gaat het verder met hem? Ervaart hij veel spanning/stress? Slapen jullie enigzins? Dit kan een oorzaak zijn van het niet zoveel kunnen hebben qua geluiden. Daar kan hij hulp bij krijgen. Succes! 🤞

4 jaar geleden

Reactie op Aary

Nou inderdaad Stephanie, hij moppert zelf ook aardig wat af, en ik keur het ...
Misschien dat het ook nog helpt, zeker als je dochter erbij is om te ondertitelen wat jij denkt dat er is. Bijv. "(naam zoontje) maakt harde geluidjes he? Dan is hij moe/hongerig/verdrietig omdat hij niet bij zijn speeltje kan. We moeten hem even troosten en helpen. Kun jij iets liefs tegen hem zeggen? Dat vindt hij vast fijn."