29 Reacties
2 jaar geleden
Doet ze dat overgeven echt alleen in de box? En/of als ze overstuur is? Na 'straf'? Ik heb er geen ervaring mee, maar het klinkt een beetje alsof ze de box ervaart als iets negatiefs.
Als ze het overgeven overal doet klinkt het eerder een soort sensatie/interessante prikkel die ze ontdekt heeft.
2 jaar geleden
Reactie op Iloon1986
Doet ze dat overgeven echt alleen in de box? En/of als ze overstuur is? Na ...
Naar mijn idee komt het niet door straf of dat ze de box negatief ervaart ze speelt ook regelmatig in de box en ze weet dat heel goed dat als we aftellen ze iets doet dat niet mag. Meestal is het bij 2 klaar 😂 geeft ze een schuldig grijnsje en dan gaat ze wat anders doen
2 jaar geleden
Je zegt dat het voor aandacht is, is dat het niet gewoon, dat het een schreeuw/vraag om aandacht is uit frustratie of iets dergelijks? Heb hier geen ervaring mee maar moet ook zeggen dat ik echt nog nooit heb gehoord dat iemand straf geeft aan baby’s of een kindjes van 14 maanden met wegzetten en aftellen enzo. De situatie en het gedrag dat hierop volgt komt op mij over als pure frustratie.
2 jaar geleden
Reactie op Pan-Pan
Ze doet het overal box eetstoel op de grond. Zodra ze aandacht wil dan is h ...
Hmm lastig... Gaat er altijd een soortgelijke situatie vooraf aan het hand in de mond stoppen of doet ze dat ook random tijdens het spelen? Ik begrijp uit je verhaal dat het niet alleen na 'het straffen' gebeurd? Miss dat het helpt om haar een alternatief aan te bieden, dus als je ziet dat ze haar hand in haar mond stopt bijv een bijtring in haar hand geven oid of iets anders dat haar aandacht trekt.
2 jaar geleden
Reactie op Iloon1986
Hmm lastig... Gaat er altijd een soortgelijke situatie vooraf aan het hand ...
Niet echt. Het is gewoon puur wanneer ze zich verveeld of aandacht wil hebben. Als ze in de eetstoel zit bijvoorbeeld en ik het eten opwarm, of als ze in haar ledikantje ligt en niet wil slapen of als ze in de box aan het spelen is of als ik haar in de box zet als ze niet luistert. Echt wanneer het haar uitkomt. Iets leuks aangeven ter afleiding werkt wel en dan is het ook over, maar ik maak me zorgen dat ik dan alleen maar het slechte gedrag van overgeven beloon met iets leuks of aandacht en dat ze het dan nog vaker gaat doen. Online zeggen ze wel dat het goed is om het geen aandacht te geven en dat ze het zelfs kunnen doen omdat ze het gevoel prettig vinden 😬
2 jaar geleden
Reactie op HeeHallo_1994
Nou precies. Die van ons dus ook 😂 meningen verschillen maar ik denk dat je een kind van 14 maand echt wel wat kan leren. Er zit een verschil in leren of echt straffen straffen. Je hoeft ze niet helemaal de grond in te boren ofzo maar wij zeggen 3 keer nee dat het niet mag en als ze dan niet luistert gaat ze bij ons de box in. Vindt ze ook zeker niet leuk maar ja
2 jaar geleden
Reactie op Pan-Pan
Niet echt. Het is gewoon puur wanneer ze zich verveeld of aandacht wil hebb ...
Is ze ook overstuur als ze het doet of dat niet? De enige 'gemeenschappelijke factor' die ik ontdek is dat het gebeurd zodra jij uit beeld bent. Als ze overstuur is zou het miss met verlatingsangst te maken kunnen hebben. Als ze niet overstuur is mogelijk toch een sensatie/interessante prikkel. Of een vraag om aandacht. Alleen of ze dat al zo bewust in kunnen zetten vraag ik me af. Mja, het blijft gokken met die kleintjes 🤷♀️.
Als je haar een alternatief biedt beloon je het negatieve gedrag in principe niet, dus ik denk dat dat een goede manier is om te zorgen dat dat het minder wordt/stopt. Het echt compleet negeren kan (en wil) je niet als je kindje alles onderspuugt.
2 jaar geleden
Mijn zoontje doet ook negatieve aandacht vragen, bijvoorbeeld hij mag iets niet dat gaat hij zijn hoofd hard stoten, nee mees niet doen ...hij kijkt mij dan aan en bonk zo zijn hoofd tegen de kachel of op de grond of tegen de tafel..vind ik ook echt heel vervelend die negatieve aandacht 🥲
2 jaar geleden
He wat vervelend. Ik heb de comments gelezen en daaruit lijkt wel dat je echt denkt dat het vanuit aandacht komt, maar weet je zeker dat een allergie is uitgesloten? Is het niet te linken aan een bepaald soort voedsel wat ze die dag heeft gegeten? Kleine kindjes kunnen reageren op het ongemak dat zij in hun lijfje ervaren bij een voedselallergie door zichzelf te laten overgeven om het kwijt te raken.
2 jaar geleden
Ik sta er misschien heel anders in. Maar ik vind een kindje van 14 maanden negeren omdat ze aandacht vraagt door overgeven eigenlijk best heftig.
Ik zou kijken of je het kan voorkomen, dus als ze bv in de kinderstoel zit, leg uit wat je doet en heeft haar een bezigheid om te doen. Geen focus op het probleem gedrag en vooral verwijzen naar het volgende.
2 jaar geleden
Wat vervelend dat ze dat haarzelf aandoet. 😣
Ons zoontje vond het een tijd terug heel leuk om te kokhalzen wat dus ook wel een tot overgeven leidde als hij net gegeten had. Hij moest er altijd bij lachen, zo raar. Hij heeft het een weekje gedaan maar ik denk dat hij het nu wel heeft afgeleerde omdat er dus een paar keer eten omhoog kwam.
Doet ze dit al langer? Het klink idd alsof ze aandacht wil maar is er op zulke momenten niet meer aan de hand zoals een volle luier of dorst ofzo? Ons zoontje begint aan de vacht van de hond te trekken als hij moe is of een vieze luier heeft, ook dus een negatieve manier om aandacht te vragen van ons… ik heb hiervoor nog geen oplossing gevonden helaas.
2 jaar geleden
Jeetje dit lijkt me echt wel heftig. Ik zou zelf toch ook even overleggen met het consultatiebureau of de huisarts om iets medisch uit te sluiten geloof ik.
2 jaar geleden
Nee geen rare dingen mensen. Geen voedselallergie, geen ritme erin dat ze het op bepaalde momenten doet, geen negatieve associatie met iets. Ze doet het echt voor de aandacht als ik bijvoorbeeld aan het afwassen ben of ze moet even wachten tot ik het eten voor haar warm heb. Maar hoe ik er vanaf kom weet ik niet.
Alle comments zijn heel lief hoor, maar ik zocht tips en advies 😅 geen redenen voor waarom ze dit doet want die weet ik al. alleen lijkt het geen aandacht geven aan slecht gedrag of het gevoel van overgeven haar niet te stoppen.
2 jaar geleden
Heftige situatie zeg.
Maar ik vraag me af (no judgement) kan een kindje van 14 maanden wel om (negatieve) aandacht vragen? Zeg maar zit er echt iets achter van 'ik ga nu lekker overgeven dan krijg ik aandacht'?
Vind het best sneu en heftig eigenlijk dat ze dit ziet als de enige vorm van aandachttrekken. Meestal doen ze dat op leeftijd toch met huilen (omdat ze niet goed kunnen communiceren).
2 jaar geleden
Reactie op Mama Aapie
Heftige situatie zeg.
Maar ik vraag me af (no judgement) kan een kindje va ...
Website van het CJG. Ja kinderen kunnen vanaf een jaar gaan vragen om aandacht door bijvoorbeeld te gaan huilen maar ook door bijvoorbeeld zoals mensen hierboven al zeggen te gaan slaan, haren trekken van zichzelf en kokhalzen 🤢
2 jaar geleden
Reactie op Annemieke-D
Ik sta er misschien heel anders in. Maar ik vind een kindje van 14 maanden ...
Ik ben het hier mee eens 😊 ik zou goed nadenken wanneer het gebeurt en hoe je het had kunnen voorkomen. Eerlijk gezegd kan ik me al niet echt voorstellen dat ik m'n zoontje van 13 maanden straf geef.. volgens mij begrijpen ze daar nog helemaal niks van. Als hij iets doet wat niet mag, bijvoorbeeld z'n vinger in t stopcontact, dan zeg ik nee en als hij doorgaat haal ik hem daar weg en leid hem af met iets.
2 jaar geleden
Hè wat vervelend zeg! Ik neem aan dat afleiden niet lukt anders zou je hier niet vragen wat het kan zijn. Ik vrees dat dit gewoon een fase is, waar je helaas doorheen moet. Wij hebben dit een week gehad, en om een of andere reden hielp het bij ons om over de hele dag kleine porties eten te geven. Doordat ze daarmee bezig was, had ze eigenlijk niet door dat wij even geen tijd / aandacht hadden. Die kleine porties hadden we in de avond al klaargezet toen ze op bed lag, zodat we die tijd al gewonnen hadden.
Ik weet niet of je er iets aan hebt maar succes mama! 💪