11 Reacties

4 maanden geleden

Afgelopen herfstvakantie ben ik de hele week met haar thuis gebleven. Pot in de woonkamer. Ik ben er pas aan zindelijkheidstraining begonnen toen mijn dochter (toen 2,4 oud) alle tekenen had van klaar voor zijn. Ze kreeg gewoon meteen een onderbroek aan. Om de zoveel tijd zette ik haar op de pot. Ik had ook een speciale poep/plas playlist op spotify gemaakt en die zette we dan op. Ook zaten al haar knuffels om de pot ter aanmoediging. Dag 1: 4 ongelukjes waarvan 1 poep. Dag 2: 4 ongelukjes waarvan 1 poep. (‘s avonds had ik een meltdown bij mijn man. Ik twijfelde of ik er wel goed aan had gedaan.) Dag 3: 1 plas ongelukje. Dag 4: geen ongelukjes meer. Ze was zindelijk. Nu kwam de ‘3-seconden fase’. Je hebt 3 seconden om bij de wc te komen wanneer ze zegt dat ze moet. Natuurlijk zijn ook de periodes dat het druk is/iets spannends gebeurd/ontwikkelingssprong dat er weer ongelukjes kunnen gebeuren. Gelukkig blijft mijn dochter nu droog. Alleen soms een poep ongelukje. Gelukkig niet haar hele darm inhoud dan, maar wel een beetje. Mijn dochter draagt met slapen nog wel een luier. Tips: sla veel onderbroeken in. Op dit moment neem ik altijd 2 setjes reserve kleertjes mee inc onderbroeken, voor het geval dat. Als je begint met zindelijkheidstraining zoals ik heb gedaan, werkt het ook echt totaal geen andere afspraken te hebben. Dat je echt volledig thuis kan blijven. Je kind kan tussendoor thuis spelen of in de tuin met mooi weer. En dan snel op de pot. -het helpt als je kind van te voren al af en toe op de pot en wc gaat. Dan is dat in ieder geval niet spannend.

4 maanden geleden

Reactie op KimH89

Afgelopen herfstvakantie ben ik de hele week met haar thuis gebleven. Pot i ...
Helaas doe ik alles wat je zegt en mijn meid voldoet aan alle criteria om te beginnen. Ze plast alleen continu alles er onder en poepen ook. Eerste dag 15 ongelukjes en het blijft doorgaan. Onderbroekjes genoeg en op t potje wil ze wel, maar ze geeft het niet aan.

4 maanden geleden

Een kind gaat niet opeens aangeven. Je moet haar gewoon standaard elk uur op de wc zetten of ze moet of niet. Uiteindelijk gaat ze het zelf aangeven, alleen gaat daar wel tijd overheen. Als je dit denk ik heel de week aan houd snap ze het daarna wel. Succes!

4 maanden geleden

Reactie op COCO 86

Een kind gaat niet opeens aangeven. Je moet haar gewoon standaard elk uur ...
Helemaal eens! Dit is wat ik bedoelde hoe ik het deed. Eerst komt de gewenning om de behoeftes op het potje/wc te doen en niet meer gewoon te laten gaan. Daar moet je eerst op concentreren. Later komt pas dat ze het steeds beter gaat aangeven en steeds beter kan ophouden. Tips: niet boos worden wanneer het niet is gelukt/in de broek zit. Geef haar juist positieve aandacht wanneer het wel is gelukt om iets op het potje te doen. Zet een wekker of iets bv elk uur. Dan is het even potje tijd.

4 maanden geleden

Wij hebben sinds vorige zomer al een potje in de woonkamer staan en in het najaar family-wcbrillen geplaatst en krukjes bij de wc's. Eigenlijk altijd heel ongedwongen. Veel in haar blote billen laten lopen, boekjes lezen op het potje of op de wc. Heel veel ongelukjes. Maar de interesse was er. Ze wilde ook altijd met ons mee naar de wc en dat hebben we grotendeels toegelaten. Vanaf november ook geprobeerd om haar op vaste momenten (voor en na het slapen) even op de wc of het potje te laten zitten. Staande ovaties als er ook daadwerkelijk iets in kwam. Vanaf februari thuis altijd zonder luier laten lopen, maar omdat ze het nog niet zelf aangaf buitenshuis altijd wel een luier aan. En vanaf half maart (2j 9m) ging ze het ineens zelf aangeven en was ze van de ene op de andere dag overdag zindelijk (een enkel ongelukje daargelaten). Het is een leerproces en dat kost tijd. Ik geloof niet zo in die crashcursussen om ze in een x-aantal dagen zindelijk te "maken". Het zal vast werken hoor, maar het klinkt voor mij als "het moet" en daardoor als een bron van frustratie. Voor ons was het relaxter om gewoon heel jong de interesse al te wekken en het leuk te maken. De rest ging vrijwel vanzelf. Uiteindelijk moeten fysieke ontwikkeling, interesse en noodzaak samenkomen en dan lukt het wel.

4 maanden geleden

Wij hebben het ook met de zindelijkheidsbox gedaan! Na ongeveer 5 dagen ging het steeds beter en gaf onze dochter steeds vaker zelf aan dat ze moest plassen. Na 8 á 9 dagen hoefden wij haar niet meer te herinneren d.m.v. ‘zeg je het als je moet plassen’? Of ‘je broekje moet droog blijven hè’. Ze gaat alleen op ons initiatief naar de wc als ze om wat voor reden dan ook het eerste half uur niet naar de wc kan. Maar meestal als ze dan aangeeft ‘ik hoef niet’ komt er ook niets. Ze is nu sinds 2 maanden zindelijk en heeft hooguit 1x per 2 weken een plas ongelukje. Poepen vind ze erg eng op de wc/potje. Ze heeft het aan als ze moet poepen en dan doen we haar even een luier om en dan is ze binnen 5 min klaar en zegt ze dat haar luier weer uit kan, dus wat ons betreft voor nu prima op deze manier! Wij vonden wel dat de omslag van het aandrang voelen van het een op andere moment kwam. Hoop voor jullie dat het snel komt!!

4 maanden geleden

Boekje lezen over naar de wc gaan helpt idd ook heel goed. Wij hadden toen boekje gehaald ; Bobbi op het potje gehaald. We gingen dit elke dag lezen, omdat herhaling werkt om het te begrijpen. Mijn zoontje is sinds oktober volledig zindelijk!

4 maanden geleden

Ik had ook de zindelijkheidsbox besteld, afgelopen kerstvakantie geprobeerd. Helaas wilde hij niet op het potje plassen. Hij plastte overal behalve op het potje. Na 5 dagen gaf ik het op.

4 maanden geleden

Hier ook zinderlijkheidsbox. 2.5 jaar. In 5 dagen zinderlijk. Plas en poep. Afgelopen maanden nog enkele ongelukken gehad. Ze vondt een sticker mogen plakken heel erg leuk dat stimuleerde zeker maar onze dochter was er ook gewoon helemaal klaar voor. Was ook verschrikkelijk om haar luier te verschonen. Huilen en niet mee werken. Was echt een strijd. Toen we begonnen ging het echt heel snel. Ze was er dus gewoon helemaal klaar voor en klaar mee om een luier te dragen.

4 maanden geleden

Reactie op Liz1

Wij hebben het ook met de zindelijkheidsbox gedaan! Na ongeveer 5 dagen gin ...
Wij dus nu al dag 5 vandaag en alleen maar ongelukjes. Hun zijn echt van eigen initiatief en niet het kind op t potje zetten. Weet gewoon echt niet waar ik goed aan doe. Ze is er ook helemaal klaar voor als je de checklist doet van de box en is juist heel pienter. Snapt alles zeg maar.

4 maanden geleden

Hier was t ook een drama. Dag 1 ging best wel goed en maar 1 ongelukje. We dachten fantastisch! Dag 2 sloeg de sfeer om. Hij wilde niet meer stickers plakken, niet meer op het potje en hadden we ineens 13 ongelukjes. Dag 3 was het alleen maar jengelen, niet naar wc willen en het maakt hem ook helemaal niks uit als zijn broek nat is. Dan zegt hij mama broek nat! En speelt rustig verder. We zijn gestopt en proberen het in de zomervakantie buiten opnieuw