7 Reacties

2 maanden geleden

Dit soort periodes hebben wij ook (gehad). Het is verleidelijk om haar dan maar weer een luier aan te trekken, maar dat werkt eigenlijk juist averechts. Misschien helpt het ook om erachter te komen waarom ze niet naar de wc wil. Vindt ze het eng? Wil ze gewoon liever spelen? Is ze bang dat het niet lukt? Als je dat weet, dan kun je daar gericht op handelen. Misschien vindt ze het potje fijner dan de wc. Of helpt het om haar te belonen met: "als je hebt geprobeerd te plassen, dan gaan we daarna een spelletje doen/boekje lezen/etc." Dan maakt het niet uit of het is gelukt, als ze het maar probeert. En ja, ongelukjes horen erbij. Heel veel ongelukjes. Heel veel vieze kleren uitspoelen en extra wassen draaien. Rome is ook niet in één dag gebouwd. Onze dochter ging in het begin heel enthousiast altijd op de wc en vond het reuze interessant om te ontdekken dat je buitenshuis ook bijna overal naar de wc kan. Totdat ze ontdekte dat openbare toiletten soms automatisch doorspoelen en dat er vaak automatische handendrogers hangen. Sindsdien durft ze buitenshuis niet meer naar de wc. Thuis gaat ze eigenlijk ook liever op het potje. Het is wat het is. Eerst thuis maar weer wennen aan de wc, dan op de opvang, bij opa en oma, bij de buren en dan weer eens openbare toiletten proberen.

2 maanden geleden

Het lastige is dat ze dat gesprek niet aan wil gaan. Heb dat al heel vaak gevraagd. Maar dan begint zo over andere dingen of zegt ze stug:'niks'. Merk aan mezelf dat die gesprekjes me dan mega frustrerend. Want we willen haar zo graag helpen. Maar ze lijkt het zelf gewoon niet te willen. Terwijl ze er lichamelijk gezien wel klaar voor lijkt te zijn.

één maand geleden

ik heb een gouden tip. mijn dochter is namelijk net zo eigenwijs. ze wilde absoluut niet poepen op de wc, en plassen eigenlijk ook niet, maar ik wist dat ze het best kon. Dus ik heb weken van tevoren gezegd: meisje in Italië hebben ze geen luiers. En we zijn naar de kruidvat geweest en ik heb aangewezen dat er in haar maat alleen nachtbroekjes zijn (toevallig hebben ze daar kruidvat broekjes met Mickey in pyjama). vaak herhaald en even laten marineren. ze vroeg steeds als ze moest poepen: mama, heb ik nu nog een luier? Nou hopsakee, wij naar Italië, luier uit gedaan en jawel hoor. twee keer per ongeluk geplast en toen zindelijk! Dit kan thuis ook. Zeker als je weer dat er mooi weer aankomt, want blote billen zijn het best. Maar een heel duidelijk gedefinieerd moment is wel het best te begrijpen voor een kind. Voor stoppen met de fles in de avond heb ik een Efteling bezoekje gebruikt. Toen gezegd: ik denk dat als we naar de Efteling gaan je fles kapot is, dus daar mag je een grote meiden fles kopen. Ook dat was heel effectief. Geeft denk ik net wat meer houvast?

één maand geleden

Oh ja, en poepen op de wc is boekje voorlezen terwijl ze poept. Ik heb tijdens die vakantie 351 keer Bobbie voorgelezen maar het was het waard

één maand geleden

Bedankt voor de tip! Ik denk dat we een vakantie naar Italië moeten boeken. Haha nee, maar ik neem het zeker mee. We gaan over 2 maanden een weekendje weg. Dus mocht het voor die tijd niet gelukt zijn...

één maand geleden

Hier hielp stickers plakken enorm. Onze zoon is groot sticker fan, dat helpt wel. Een vel met een x aantal vakjes. Eerst 1 plakken als ie op de wc had gezeten, 2 als ie geplast had. Vel vol = cadeautje. Toen dat goed ging was zitten alleen geen sticker meer, plassen wel 1 en poepen 2. Na een paar dagen waren we in een speelgoed winkel waar iets zag wat hij graag wilde. Heb het gekocht en laten inpakken, met de belofte dat ie het uit mag pakken als zn blad vol was met stickers. Kort erna wilde hij ook iets (weet even niet meer wat het was). Heb toen gezegd dat hij dat pas mocht hebben als hij goed zonder luier kon zijn. Diezelfde middag moest zn luier nog uit en zindelijk overdag (op 2 ongelukjes na). Gewoon van het ene op het andere moment. En na zn middagslaapje ook droog. En vaak na de nacht ook. Slaapt beide nog wel met luier. Fysiek zouden ze het moeten kunnen nu, maar ben er heilig van overtuigd dat het koppie ook moet willen en dat je dat niet kunt dwingen. Krijg je alleen maar frustratie van. Oh en potje gaat hier beter dan de wc. Vind ie toch eng ofzo (ondanks de verkleiner). En bij de opvang vind ie spannend, dus dat laat ik nog maar even

één maand geleden

Ik heb eht een paar dagen geleden maar losgelaten. Dus de luier ging weer af en toe aan. Anders kwam ij in mijn vakantie de deur niet meer uit. Gisteren maar weer een poging gedaan en helemaal geen ongelukjes! Zelfs een uur de deur uit geweest naar de winkel. Mevrouw wilde geen luier aan. Dus we pakken nu door. Ik denk dat ze onze frustratie teveel voelde i.c.m. dat ze weer een luier aan moest van ons. Hopelijk zet het door zo. We werken inderdaad ook met een stickerkaarten. Nu nog kleine zodat ze snel kleine cadeautjes krijgt. Het uiteindelijke doel is een fiets met trappers voor haar. Dat wordt natuurlijk wel een grotere stickerkaart.