13 Reacties

5 jaar geleden

Heb al 10 jaar CVS, ben zwanger van mijn 2e kindje. Ben deze periode erg misselijk en wel extra moe. Maar had ik in mijn eerste zwangerschap ook en voelde mij toen na 16 weken beter dan ooit. Tot ik tegen het einde liep. Maar heb me echt wel een paar maandjes heel goed gevoeld. Jij?

5 jaar geleden

Mijn partner heeft ME/CVS ik ben soms wel een beetje bang dat dit soms lastig gaat worden de eerste maanden nadat het kindje is geboren. Hoe ervaren jullie/kijken jullie hier naar als aanstaande moeders met CVS?

5 jaar geleden

Reactie op ChanelMasonJace

Heb al 10 jaar CVS, ben zwanger van mijn 2e kindje. Ben deze periode erg mi ...
Stiekem wel blij dat ik een lotgenoot heb gevonden. Tijdens de zwangerschap van de eerste ging echt alles fout. Extreem vermoeid, schadelijke bacteriën in mn lijf, extreme rugpijn en bandenpijn, flauwvallen etc etc. Heb laatste maanden dag in dag uit in mijn bed gelegen. Kon niks meer. Ik wist alleen toen nog niet dat ik ME/CVS had. Dit is nu sinds een jaar bekend en ben ik ook volledig afgekeurd. Ik merk alleen dat mijn zwangerschap nu heel anders verloopt. Voel me niet slaperig, maar wel energie 0.0. En ben sinds deze week echt 24/7 misselijk. Ik heb alleen begrepen dat bevallen wel een ding kan zijn? Dat je het goed moet communiceren om al sneller energiebesparende maatregelen kan nemen? En dat de symptomen ernstig kunnen verergeren? Hoe heb jij dit ervaren?

5 jaar geleden

Reactie op G_F

Mijn partner heeft ME/CVS ik ben soms wel een beetje bang dat dit soms last ...
Ik ben zelf ook wel meer onzeker nu ik zwanger ben van de tweede. Soms vind ik 1 kind al zwaar, maar gelukkig is mijn partner veel thuis, dus doen we veel de opvoeding echt samen. Dat scheelt wel vind ik. Maar iedere situatie is anders. Ik ben volledig afgekeurd, dus kan mijn dagen beter plannen. Veel mensen werken nog allebei denk ik? Hoe is dat in jouw situatie? En waarom ben je precies bang dat het lastig gaat worden? (Als ik vragen mag 🙈)

5 jaar geleden

Reactie op SecondBabyOnTheWay

Ik ben zelf ook wel meer onzeker nu ik zwanger ben van de tweede. Soms vind ...
Mijn partner werk 20 uur, maar dat is som op z'n tandvlees. Ook is hij gedeeltelijk afgekeurd. Omdat hij zijn slaap ontzettend hard nodig heeft zal ik veel van het nachtwerk op mij moeten nemen. Dit vind ik opzich niet zo erg. Maar op het moment dat ik moet gaan werken zie ik daar wel tegenop. Ik kan ook niet minder gaan werken omdat de kostwinnaar ben. Ik heb wel vertrouwen in ons als team, maar ik weet ook dat er zeker zware momenten zullen komen dat ik even iets minder op hem kan bouwen omdat hij dan zal moeten bijkomen.

5 jaar geleden

Wat ben ik blij om hier te lezen dat mee vrouwen deze aandoening hebben. Zelf heb ik al me/cvs al sinds mijn hele jonge kinderjaren en het word met de jaren erger. Ben nu in verwachting van mij. Eerste kindje 8+0 en ik ben best wel onzeker en bang over de tijd die komen gaat. Vooral de vermoeidheid breekt me nu erg op en de afgelopen 2 dagen is koken me al te veel. Soms ben ik bang dat ik ga flauwvallen als ik daarlijk wat verder ben en op mijn buik val. In het verleden is dit vaker gebeurt als k te veel energie verbruikt. Nu is er grote onzekerheid of de bevalling niet te zwaar gaat worden en tijdens de eerste paar maanden qua voeding elke 3 uur. Ik ben helaas alleenstaande moeder en ik zou niet weten hoe ik dit ga overleven. Gelukkig krijg ik veel steun van mijn moeder waar ik denkelijk ga inwonen zodra het geboren is. Zij is zelf ook afgekeurd dus dit alles maakt mij best angstig.

5 jaar geleden

Ik heb ook CVS en ben nu 8 wkn zwanger. Vorig jaar een miskraam gehad met 6 wkn. De misselijkheid en maagzuur en de afkeer van alle geuren vallen me heel zwaar. Kost me bergen energie die ik niet echt heb om dat op te kunnen vangen. Brengt veel twijfels naar boven over hoe dat straks zal gaan als de baby er is. Gelukkig heb ik wel een hele behulpzame en begripvolle partner.

5 jaar geleden

Dag mede-CVS-ers. Hoe gaat het met jullie? Hoe voelen jullie je lichamelijk?

5 jaar geleden

Reactie op Joosje14

Dag mede-CVS-ers. Hoe gaat het met jullie? Hoe voelen jullie je lichamelijk ...
Heeeeeel erg moe!! Het wil maar niet weggaan. Verder nog steeds misselijk, zwak en ontzettend last van mn bekken al 😑 Ik vind zwanger zijn echt helemaal niks 😐 Maar we houden vol, het is voor een goed doel 💪🥰

5 jaar geleden

Hier geen (vastgestelde) CVS, wel fibromyalgie en HMS. Ik ben erg moe vooral. Momenteel gaat het weer iets beter (2e trimester). Maar in het normale leven moet ik al heeeeel goed naar mijn lijf luisteren, maar tijdens zwangerschap helemaal. Mijn lichaam geeft genoeg grenzen aan, luister ik daar niet naar, dan heb ik daar mezelf en de rest van mijn gezin mee. Wees lief voor jezelf dus! ❤️

5 jaar geleden

Reactie op SecondBabyOnTheWay

Heeeeeel erg moe!! Het wil maar niet weggaan. Verder nog steeds misselijk, ...
Ik ben ook nog steeds misselijk, heel veel moeite met eten en drinken, en dat put me geloof ik extra uit. Geen last van mijn bekken nog maar wel heel veel last van m’n darmen. Zo opgeblazen soms.... alsof ik op kan stijgen of ontploffen 😬. En gister was ik ineens superflauw, kon mezelf nauwelijks overeind houden maar bloeddruk was prima 🤷🏻‍♀️. Ik vind het erg zwaar en twijfel dan soms aan mezelf of ik het wel aankan en of ik straks wel voor mijn kleintje kan zorgen 🤱🏻. Gelukkig vandaag weer wat beter in m’n vel 😊

5 jaar geleden

Reactie op ChanelMasonJace

Heb al 10 jaar CVS, ben zwanger van mijn 2e kindje. Ben deze periode erg mi ...
Update, inmiddels 17 weken zwanger en precies na 16 weken was die erge misselijkheid weer voorbij. Natuurlijk ben ik nog wel erg moe, maar zal een combi van CVS en de zwangerschap zijn. In deze tijd valt er toch niet veel te doen buiten werk en het gezinsleven om, dus komt mij wel goed uit zo’n rustige periode. Voelde me voor de zwangerschap tijdens Corona heel goed vergeleken met de afgelopen 10 jaar.

5 jaar geleden

Hoi hoi! Ik ben 40 jaar en heb het nu al zeker meer dan 12 jaar. Met mij gaat het oke. Moe idd en last vd spieren maar het is goed te doen. Heb ik dan geluk? Bij mij is het vooral relativeren en accepteren en dan toegeven wat ik erg lastig vind. Maar qua zwangerschappen en bevallingen.... ik heb ks gehad. Bij alle drie en nu 4. Maar dit is niet gerelateerd aan de CVS...