31 Reacties
5 jaar geleden
Ik volg, heb waarscheinlijk gwen zwangerschapsdiabetes maar type 2. Moet vanaf gisteren ook insuline spuiten, ben wn mijn waardes al aan het meten sinds ik een paar weken zwanger ben (10 weken ofzo)
5 jaar geleden
Leuk idee! Ik heb deze zwangerschap gelukkig geen zwangerschapsdiabetes, maar bij mijn eerste kindje had ik het wel. Toen vooral bij het voedingscentrum gezocht naar gezonde recepten. Het recept voor penne met knoflookkip en broccoli is blijven plakken. Eten we nu ook nog steeds ☺
https://mobiel.voedingscentrum.nl/recepten/gezond-recept/pennemetknoflookkipenbroccoli.aspx
Eetsmakelijk! (Wij voegen er zelf nog wat pijnboompitten of hazelnoten aan toe - heerlijk!)
5 jaar geleden
Ik heb op de site van 't diabetesfonds ook goeie recepten gevonden, zal even linkje zoeken
5 jaar geleden
Reactie op Marloesj89
Ik heb op de site van 't diabetesfonds ook goeie recepten gevonden, zal eve ...
5 jaar geleden
Reactie op Sasha3
Ik lees mee, sinds een week weet ik dat ik ook zwangerschapsdiabetes heb.. ...
Komt toch wel even binnen als je het nieuws krijgt he 😔 ze zeiden me wel dat ik me geen zorgen hoef te maken, dat een dieet meestal wel helpt en de baby dan zonder problemen geboren wordt. Het is pas wanneer er insuline aan te pas komt dat de baby in een tekort aan suikers komt na de bevalling en dit zal worden opgevolgd.
Succes! ❤
5 jaar geleden
Ik heb een diëtist bezocht om met een dieet te voorkomen dat ik suiker ontwikkel. Belangrijk om je koolhydraten te minderen en voldoende eiwitten te eten. Ik mag max 30 gram koolhydraten per hoofdmaaltijd en 15 per tussendoortje (4 per dag)
Dat komt neer op bv 2 volkoren boterhammen voor ontbijt. Tussendoor stukje fruit met vooraf babybell kaasje-dat schijnt te zorgen dat je de koolhydraten langzamer opneemt.
Lunch weer 2 boterhammen met soep of salade( let op dat je hierin geen koolhydraten hebt zitten vermicelli/croutons ofzo) of een groenten omelet
Avondeten pak ik vaak een combi van gewone rijst met bloemkool rijst of gewone pasta met courgetti, of vis/vlees met een royale portie groenten en een beetje aardappelen
Tussendoor neem ik vaak combinatie van stukje fruit met groenten (komkommer, tomaat, paprika wortel) en HUmous -door groente met fruit te combineren zorg je weer dat de koolhydraten langzamer opgenomen worden
Of 2 Lu crackers met kipfilet en sla komkommer/tomaat/ei
In de avond kommetje magere kwark met 25 gram ongezouten noten
In t weekend maak ik wel eens een plankje met wat kaas, augurken groenten en humous voor savonds zodat ik toch wat lekkers heb.
In het begin heel consequent met invoeren in myfitnesspal zodat ik een gevoel kreeg van hoe veel ik dan mag eten en wat er in de producten zit. Nu doe ik dat meer op gevoel.
Plannen is voor mij heel erg belangrijk. Als ik weet dat ik iets ingepland heb om te eten en het in huis heb dan eet ik dat ook.
Succes ermee!
PS af en toe zondigen is onvermijdelijk. Ik plan dat ook gewoon in, zodat ik niet ineens uit de emotie veel te veel ga eten. Probeer het dan bij een koekje te houden of een klein stukje chocolade. En ik steel ook wel eens een hapje bij m'n vriend!
5 jaar geleden
Reactie op Sneakypluisje
Ik heb een diëtist bezocht om met een dieet te voorkomen dat ik suiker ontw ...
Ja zoiets verwacht ik ook dat 't gast worden. Bedankt voor 't uitschrijven helemaal.
Ik snoep toch nog wel wat voorheen maar ben eigenlijk bang als ik dat nu niet doe en mijn koolhydraten ga beperken dat ik dan ga afvallen...
5 jaar geleden
Reactie op Marloesj89
Ja zoiets verwacht ik ook dat 't gast worden. Bedankt voor 't uitschrijven ...
Juist daarom fijn om met een diëtist te gaan kijken hoe je toch voldoende binnen krijgt. Een handje nootjes is bv echt een calorie bom. Maar wel heel gezond. Zelfde geld voor bv kaas. Is ook niet caloriearm maar wel nauwelijks/geen koolhydraten dus past in dit dieet weer prima
5 jaar geleden
Reactie op Sneakypluisje
Juist daarom fijn om met een diëtist te gaan kijken hoe je toch voldoende b ...
Ja ik heb ook een afspraak staan hoor, nog weekje wachten. Noten eet ik elke ochtend al door de kwark en eet ook eigenlijk best wat kaas al. Fijn dat kaas mag 😃
5 jaar geleden
Reactie op Sneakypluisje
Ik heb een diëtist bezocht om met een dieet te voorkomen dat ik suiker ontw ...
Poe 30 gram kh is niet veel. Mijn vriend gaat zo frietjes halen, dat is al 50 a 60 zie ik, ik eet dan maar de curry op can gister 😒
Weet niet zo goed hoe streng ik nu moet zijn totdat ik zelf kan meten
5 jaar geleden
Mijn diëtiste heeft me een dieet gegeven met 150 koolhydraten per dag en 1900 calorieën per dag. Als zwangere is dat toch veel te weinig?
5 jaar geleden
Ik zie er dus enorm tegenop om naar de diëtiste heen te gaan, omdat ik zeker weet dat ik gewoon niet "goed" eet wbt diabetes. 😅 Ik kwam er alleen bij de Suikertest achter verder was deze gewoon goed en nog steeds overdag. Kindje ligt ook nog steeds op de lijn. Dus ik hoop dat het gewoon protocol is.
5 jaar geleden
Reactie op Minime2021
Mijn diëtiste heeft me een dieet gegeven met 150 koolhydraten per dag en 19 ...
Dit is afhankelijk van een aantal factoren of het te weinig is of niet, maar in principe kan je er van uitgaan dat de diëtiste weet waar ze het over heeft en dat ze het beste met jou en de baby voor heeft.
Factoren die o.a. meespelen kunnen zijn:
- startgewicht
- gewicht tijdens zwangerschap
- beweging tijdens zwangerschap
- al dan geen bedrust
5 jaar geleden
Reactie op Doxyxy
Dit is afhankelijk van een aantal factoren of het te weinig is of niet, maa ...
Ik ben nog maar 5 kg aangekomen en heb geen bedrust. Werk ook nog steeds.
5 jaar geleden
Reactie op Minime2021
Ik ben nog maar 5 kg aangekomen en heb geen bedrust. Werk ook nog steeds.
Dan zou ik je voor nu aan het voorgeschreven dieet houden en de diëtiste mailen of bellen als blijkt dat je echt de hele dag honger hebt. Want dat kan niet de bedoeling zijn.
Veel succes ermee!
5 jaar geleden
Reactie op Minime2021
Ik heb deze vraag ook gesteld. Kreeg als antwoord dat ik moest zorgen dat ik voldoende eiwitten binnen kreeg en dat het dan geen probleem was dat het net wat minder kcal binnen krijg. Eiwitten zijn in principe de bouwstoffen van je lijf.
5 jaar geleden
Reactie op Minime2021
Meer mensen die een aantal al hebben gehoord van hoeveel koolhydraten? Ik ga 't deze week eens bijhouden in een app, maar heb pas volgende week een afspraak.
150 is nog best veel zie ik.
Zit nu na de lunch op 85