208 Reacties

5 jaar geleden

Weet je toevallig al hoe hoe hoog je nuchtere suiker is?

5 jaar geleden

I heb of zwangerschapssuiker of type 2. Ben al vanaf ongeveer 10 weken zwangerschap in de molen. Heb je gerichte vragen? Natuurlijk ben ik geen dokter, dus echt medisch advies of specifieke antwoorden kan ik niet geven, wel mijn ervaringen ed.

5 jaar geleden

Toen ik de test moest doen, hebben ze buisjes bloed afgenomen. Geen vingerprik om te meten. Nuchter: 5.5 Na 2uur: 6.4 Kan zijn dat ze buisjes bij mij gedaan hebben ivm dat ik negatief bloedgroep heb. Kunnen ze gelijk testen of ik nog een prik moet hebben. Misschien handig om je vk te bellen en uitleg te vragen waarom het nu niet goed is.

5 jaar geleden

Reactie op Mariianne_MilouLiva

Toen ik de test moest doen, hebben ze buisjes bloed afgenomen. Geen vingerp ...
Ik ben gister geweest in hetzelfde ziekenhuis als Maaikesbaby. Bij ons tappen ze ook gewoon buisjes bloed af maar als je nuchter al een waarde boven de 5,1 hebt dan krijg je geen drankje en word je al naar huis gestuurd. Je wordt later die dag gebeld door de vk met de informatie over de diëtiste en hoe nu verder. Ik had gister nuchter 5,4 en werd naar huis gestuurd met zwangerschapsdiabetes.

5 jaar geleden

Reactie op RPW266

Ik ben gister geweest in hetzelfde ziekenhuis als Maaikesbaby. Bij ons tapp ...
Ze zijn heel streng met de nuchtere waardes, hopelijk bellen ze mij vanmiddag nog. Verder heb ik nog geen cijfers gekregen..

5 jaar geleden

Ik ben ook net klaar. Wij moesten gewoon nuchterprikken, dan drankje en 2 uur wachten en weer prikken. Ik heb van te voren geen uitslag gekregen of die al te hoog was🙈. Ik ben wel gezellig met mijn zusje geweest want die moest ook😂 dat was weer een voordeel.

5 jaar geleden

Goedemorgen Mag ik vragen wie u gezecht heeft dat u zwangerschaps diabetes heeft? Ik ben bij de vorige zwangerschap 5 x geprikt en elke keer moest ik juist dat drankje omdat ze juist dan kunnen zien wat uw lichaam doet met de suikers kan je het aan of bent u hulp nodig?! Bij mijn vorige had ik al van af week 16 zwangerschaps diabetes iedere week moest ik mij melden bij het ziekenhuis en ik kreeg een bloedprikker mee om thuis zelf 7x per dag mijn bloed te controleren en op het einde zelfs insuline. Ik vond het een beetje ver gaan ik moest namelijk nuchter onder de 3.5 zitten en had ik 3.5 dan was dat al aan de hoge kant je mag zo min mogelijk suikers binnen krijgen je krijgt het hele gesprek te horen dat je te veel suikers eet en dat je alles moet schrappen met suikers er in maar ze kan je niet vertellen wat je dan wel nog veilig kunt eten en of drinken het werd op het gegeven moment zo erg dat ik er gek van werd wand je krijgt alleen maar negatieve dingen te horen je doet alles fout maar ik destijds als mama in spe wilde natuurlijk het aller beste voor de baby Ik ben daardoor meerdere keren out gegaan omdat mijn suikers gewoon zo laag waren dat het gevaarlijk werd omdat mijn lichaam dit niet gewend was. Laat je alsjeblieft niet gek maken tuurlijk wil je het allerbeste voor je baby in je buik maar hij of zij groeit het beste als jij goed voor je zelf zorgt. Mijn kindje was veelste groot op de echo's en erg uit proporties maar in werkelijkheid maar 3,4 kilo en dat valt reuze mee dus Bij deze zwangerschap (inmiddels 28 weken) nog geen lacht gehad ik voel mij goed en mijn suikers weren tussen de 5.5 en de 6.5 en dat was keurig

5 jaar geleden

Ze zijn heel streng met de nuchtere waardes, hopelijk bellen ze mij vanmidd ...
Ja echt wel. Ik heb ook niet gehoord dat ze dit in een ander ziekenhuis ook al zo doen. De telefoniste van onze praktijk zei ook dat toen ze begon je onder een waarde van 6,8 moet zitten (nuchter) en dat dat inmiddels al 5,1 geworden is. Welke verloskundige praktijk zit je?

5 jaar geleden

Reactie op GrotebroerJAMES

Goedemorgen Mag ik vragen wie u gezecht heeft dat u zwangerschaps diabete ...
Verschrikkelijk dat iemand je zo kan laten voelen. Totdat je zelfs out gaat. De verloskundige en het ziekenhuis hebben beide gezegd dat ik zwangerschapsdiabetes heb. Ik vind het zelf ook erg vervelend dat ik geen drankje gekregen heb omdat ik benieuwd ben naar de waarde na het drankje.

5 jaar geleden

Reactie op RPW266

Ja echt wel. Ik heb ook niet gehoord dat ze dit in een ander ziekenhuis ook ...
Bij Nona, hopelijk bellen ze straks en heb vanmiddag ook nog centering pregnancy dus kan ik het ook altijd nog vragen

5 jaar geleden

Bij Nona, hopelijk bellen ze straks en heb vanmiddag ook nog centering preg ...
Zou ik zeker doen! Ik zit niet bij Nona maar in Ulft. Mij hebben ze rond 14:20 gebeld. Eerder had het ziekenhuis de uitslag nog niet doorgegeven. Ik hoop dat ze bij jou de uitslag sneller doorgeven. De verloskundige zou mij alles mailen qua diëtiste en informatie e.d. maar ik heb nog steeds niks ontvangen.

5 jaar geleden

Wat raar toch dat het overal weer anders is, zou ik echt niet verwachten in Nederland... Ik prik en spuit dus. Wat mijn diabetesverpleegkundige me heeft verteld: nuchter moet onder 6.0, na maaltijden moet onder 7.0 maar liefst onder 6.8, tussen 3,5 en 4,0 1 dextro nemen, onder 3,5 2 dextro nemen. Deze waardes horen bij zwangerschap. Rond de 10 weken zwangerschap heb ik bet een hoge nuchtere waarde gewoon het suikerdrankje moeten nemen. Ik heb het toen beide keren echt via bloedafname het laten testen, niet met vingerprik. Ik vind het echt heel raar hoe alle verhalen zo verschillen van elkaar.

5 jaar geleden

Ik heb ook zwangerschapssuiker. Bij de test had ik nuchter 4.9, suiker drinker, 2 u later 8.6. Nu moet ik 4x per dag mezelf prikken en meten, zie foto. Bovenin zie je de waardes waar ik onder moet zitten. In principe is het al het suiker/ snoep schrappen en alle snelle koolhydraten. Eigenlijk alles met bloem, witte rijst, etc... prima te doen maar wel heel kut 😬

5 jaar geleden

Reactie op babylempertje

Ik heb ook zwangerschapssuiker. Bij de test had ik nuchter 4.9, suiker drin ...
Ik vind dat jij vrij hoog mag zitten hoor!! Ik moet nuchter onder of gelijk aan 5.3 en na het eten onder de 6.8! Met jouw scores zou ik al insuline moeten spuiten!

5 jaar geleden

Reactie op Senj

Ik vind dat jij vrij hoog mag zitten hoor!! Ik moet nuchter onder of gelijk ...
Ja wat gek dat we allemaal zulke verschillende waardes moeten aanhouden! :s

5 jaar geleden

Oh trouwens ik denk dat ik t snap. Ik moet ook onder de 6.8 zitten, maar dat is na 2uur. Na 1 uur onder de 7.8.. ik denk dat daar de verwarring ontstaat

5 jaar geleden

Er zijn volgens mij gewoon verschillende waardes, omdat meerdere factoren meespelen. Vrouwen met een bepaalde afkomst (Surinaams-hindoestaans en Marrokaans volgens mij - maar pin mij er niet op vast) hebben bv een verhoogd risico op zwangerschapsdiabetes en moeten zowel nuchter als na het drankje ook andere waardes hebben dan vrouwen die testen ivm bv overgewicht. Als je twijfelt, gewoon de internist of je verloskundige bellen. Daar zijn ze voor! Het kan toch niet dat je in ziekenhuis A de stempel zwangerschapsdiabetes krijgt en in ziekenhuis B niet. 🤷‍♀️

5 jaar geleden

Reactie op RPW266

Zou ik zeker doen! Ik zit niet bij Nona maar in Ulft. Mij hebben ze rond ...
Wat vervelend, snap dat het druk is maar je wilt alles toch zsm geregeld hebben..

5 jaar geleden

Ik zat met de suikertest op 5.4 nuchter en 2 uur na het drankje op 9.8. Helaas zwangerschapssuiker. Nu 4x per dag suikerprikken. 1e keer nuchter de andere keren 2 uur na het eten. Nuchter moet ik onder de 5.3 zitten en 2 uur na het eten onder de 6.7. Ik ben iemand die nooit zoiets zoets zou eten of drinken als het drankje was. Dus ik vind de test ook nogal kort door de bocht en zit nu dus ook gewoon na elke maaltijd onder de 6.7

5 jaar geleden

Wanneer moet je deze test doen? Ik heb hier nog niks van gehoord, nu 26 weken