17 Reacties
2 jaar geleden
Ach lastig hè! Wij ervaren hetzelfde hoor, sinds 12/13 maanden..
Gewoon een beetje afwisselen is mijn advies. Misschien gewoon een tijdje een beetje meegaan met je zoontje… Als hij goed aan geeft wanneer hij moe is lekker naar bed. Ook al is dat wat eerder of later dan je gewend bent (was;)) even een overgang dat wat rommelig is.. gaat weer over haha 😄
Ik denk dat je niet perse in 1x over ‘moet’ maar dat je er een beetje naartoe werkt..
Gewoon een keer proberen en dan weet je in ieder geval of hij het 1 dag goed aan kan! Ook al lekker om te weten toch:) en ze zijn echt niet in 1 dag oververmoeid hoor, doe je die dagen erna weer 2 slaapjes!
Succes !
2 jaar geleden
Nee ik zou zeker op basis van 1 a 2 dagen niet die conclusie trekken. Slapen op de opvang is altijd anders. Hier heeft mijn zoontje vorige week zelfs 0 minuten geslapen op de opvang (hij was daar van 9u tot 17u) terwijl hij altijd 2 slaapjes doet daar. De volgende dag deed hij er wel weer 2. Ik zou langer afwachten en gewoon blijven aanbieden en doorgaan zoals je het nu doet. De ene dag is de andere ook niet.
2 jaar geleden
Ik zat hier toevallig net over te lezen en las onder andere het volgende:
Hoe weet je dat je kind klaar is voor 1 slaapje?
Het belangrijkste is dat je kind de meeste nachten goed doorslaapt in de nacht (tussen 10-12 uur).
Daarnaast dat jij merkt dat het overdag ‘rommelt’ met de slaapjes. Het slaapritme dat je had kan ineens anders zijn geworden.
Let vooral op veranderingen in het ochtendslaapje van je kind. Het kan zijn dat het langer duurt voordat je kind in slaap valt en/of als hij of zij eenmaal lang in de ochtend slaapt zijn of haar middagslaapje weigert. Wat ervoor kan zorgen dat je kind erg oververmoeid in de avond bij bedtijd is. Of je kind wordt juist eerder wakker uit het ochtendslaapje.
Verwar een slechter of korter ochtendslaapje niet met het teken dat je kind al klaar is voor 1 slaapje. Een kort ochtendslaapje is vaak een teken dat de transitie eraan gaat komen, maar dat kan nog echt even duren.
Meeste kinderen zijn pas klaar voor 1 slaapje als ze 18 maanden zijn, lees ook: 18 maanden slaapregressie.
https://www.eindelijkslapen.nl/van-2-naar-1-slaapje-wanneer-hoe/
Hier merk ik al weken dat ze 1 heel lang ochtend dutje doet van 2 of 2,5 uur en dan s middags niet meer slaapt. Ik probeer nu een beetje af te wisselen met 1 en twee slaapjes.
2 jaar geleden
Oké maar jongens, al die blogs en artikelen op internet zijn geen harde in lood gegoten regels hè.
Volgens mij werk je gewoon toe naar 1 slaapje en kan dat best inhouden dat je dat af en toe een beetje afwisselt.
Zeker niet van de een op ander dag na 1 lastige dag qua slapen de overgang maken maar af en toe proberen is niks mis mee lijkt me.
Daarbij , als je kind altijd tot half 8 sliep dan is een uur (of 1,5) eerder ineens best een verandering natuurlijk. Dan kunnen de sites wel zeggen alles tussen 6 en 7 is goed maar dat hoeft niets te zeggen over je persoonlijke situatie en ritme thuis. Ik denk dat je alles een beetje in je eigen referentiekader moet plakken.
Ik wil niemand afvallen maar ik word soms een beetje moe van al die ‘regels’. Ik zou zeggen, als je het gevoel hebt dat je kindje misschien wel met een slaapje minder kan, gewoon je gevoel volgen en eens kijken hoe zo’n dag gaat.. loopt wel los!
2 jaar geleden
Hier heeft hij 2 weken ongeveer slaapjes geweigerd, maar wel nodig. Hij lijkt weer makkelijker zijn ochtend dutje te doen. Die hou ik normaal op max 30min ongeveer. Daarme slaapt hij smiddags 2uurtjes. Zolang hij niet een lange periode snachts spookt en smorgens extreem vroeg is hou ik zijn ochtend dut aan. Ik denk dat als hij vrolijk is tot de middag zonder slaap signalen dat hij dan pas aan toe is. Je kan het ook afbouwen met een powernap van max 20min. En indien dat geweigerd wordt een rust momentje op de kamer samen....
2 jaar geleden
Eens hoor, ik ben ook niet van die regeltjes per se maar meer van naar m’n kindje kijken en zien wat het doet!
2 jaar geleden
Reactie op Camplies
Oké maar jongens, al die blogs en artikelen op internet zijn geen harde in ...
We gaan idd maar een beetje experimenteren. Bij onze eerste gingen we er allemaal wat losser mee om maar deze kerel is zo anders 😄 en we hebben zoveel gedoe gehad met slapen het eerste jaar dat ik het soms lastig vind balans te vinden in alles wat je online leest en wat ik aanvoel als moeder
2 jaar geleden
Reactie op Gtje87
We gaan idd maar een beetje experimenteren. Bij onze eerste gingen we er al ...
Aah ja! Lastig is dat dan’ Vertrouw gewoon op jezelf en je gevoel! Niks mis mee het spannend te vinden. Denk maar zo. Wat is het ergste dat er kan gebeuren als je het een dag probeert? Komt echt wel goed!
2 jaar geleden
Mijn kind doet de laatste tijd de helft van de keren maar 1 slaapje, maar meer omdat het tweede slaapje meestal niet lukt
2 jaar geleden
Uiteindelijk heeft hij afgelopen vrijdag 1 slaapje gedaan s middags van bijna 2,5u. De dag is dus goed gegaan.
Gisteren was hij weer vroeg wakker en heb ik hem dus wel 's ochtends even naar bed gedaan.
We gaan er dus per dag maar naar kijken. Voorlopig nog niet vast over op 1 slaapje☺️
Thnx allemaal voor jullie reactie en meedenken
2 jaar geleden
Die van mij had al met 10 maanden maar 1 slaapje nodig. Tenminste, een 2e deed ze ECHT niet. Uren proberen, maar ze vertikte het.
Vaak doet ze rond half 11 haar slaapje en slaapt ze 3 uur. Dus helemaal prima. Rond 5u begint ze wel echt moe te worden dus dan is het ff doorbijten. Vaak gaat ze Rond kwart over 6/half 7 naar bed, 10u nog een fles, en slaapt ze door tot ongeveer half 8.
Prima ritme dus
2 jaar geleden
Reactie op MaartAnn
Dit is een slaapregressie. Betekent echter niet dat je kindje maar 1 slaapj ...
Dit is niet altijd het geval. Hier wordt opgeteld meer geslapen bij 1 dutje dan wanneer ze 2 rommelige dutjes doet. Sinds onze dochter 1 dutje doet is het eindelijk geen vroege vogel meer (weken lang was ze om 5u klaarwakker) Is voor ieder kindje anders ;)
2 jaar geleden
Dit is niet altijd het geval. Hier wordt opgeteld meer geslapen bij 1 dutje ...
Jaa ik gaf te snel antwoord. Had er idd nog bij willen zeggen dat ieder kindje anders is, en het op een slaapregressie lijkt. Want je hebt gelijk, ieder kindje is anders en het ritme ook. Ik bedoelde meer: als het om een slaapregressie gaat, dan gaat het meestal niet om het overstappen naar 1 dutje. Maar goed, wellicht is het geen slaapregressie en heeft het kindje dus inderdaad een nieuw ritme nodig. Ik las iig dat de schrijver van het topic schreef dat het goed gegaan was. Dus superfijn!