15 Reacties

3 jaar geleden

Dit jaar heb je gwn de dagen die je had maar volgend jaar zal je minder vakantiedagen hebben

3 jaar geleden

Ja dit klopt wel daarom kan je dus beter niet vanaf 8 november van contract veranderen, want dan veranderd de ouderschapverlof dagen wel. De vakantie dagen kloppen dacht ik ook. Maar weet dat niet zeker. Mijn advies is om pas daarna van contract uren te veranderen. Zo ga k dat ook doen. Maar stom dat werkgever je geen advies geeft wat wel in je voordeel is. Hier doen ze dat heel netjes.

3 jaar geleden

Maar moet ik doen wat hij zegt per direct uren wijzigen of wat ik wil zegmaar vanaf november 22 uur werken en dan zegmaar de rest als ouderschapsverlof opnemen want dan zit ik tot volgendjaar augustus zelfs goed en daarna zie ik het wel

3 jaar geleden

Reactie op Papi

Ja dit klopt wel daarom kan je dus beter niet vanaf 8 november van contract ...
Ja hij doet wat in zijn voordeel is altijd heel sneaky

3 jaar geleden

Je zou geen contractswijziging moeten hoor! Je zou gewoon ouderschapsverlof moeten kunnen opnemen. Hij mag dat eigenlijk niet weigeren: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ouderschapsverlof/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-recht-op-betaald-ouderschapsverlof

3 jaar geleden

Je vakantie tot 8nov is ook al goedgekeurd? Dan is dat gewoon geregeld van je vakantiedagen die je al had staan. Vanaf 8 nov kun jij in je huidige contract gewoon Ouderschapsverlof opnemen voor 16 uur per week. Jij hebt met je contract recht op 988 uur. En zal dit 61 weken kunnen opnemen als je 16 uur opneemt. Over ruim een jaar zal je dan je contract eventueel moeten aanpassen als je alsnog maar 22 uur wil werken. Over onbetaalde Ouderschapsverlof uren bouw je geen vakantiedagen op. In 2023 zul je dus vakantiedagen opbouwen berekend aan de hand van je 22 uur. Eind 2022 van 8 nov tot 31 dec bouw je ook iets minder op (alleen over het Ouderschapsverlof wat je uitbetaald krijgt, dat is echter maar 75%). Dat is maar een korte periode dus zal niet heel veel invloed hebben of je vakantiedagen van 2022.

3 jaar geleden

Reactie op ChristineS94

Je vakantie tot 8nov is ook al goedgekeurd? Dan is dat gewoon geregeld van ...
Ja thanks ! Over 61 weken vanaf november dan zit ik al in januari 2024 dus mocht ik contract verminderen dan doe ik dat dan wel! Super thanks

3 jaar geleden

Je hebt recht op ouderschapsverlof over je 38 uur. Absoluut geen contract wijziging doen! Want dan heb je recht op ouderschapsverlof over 22 uur! Wel is het zo dat je het officieel 2 maanden van te voren moet aanvragen omdat je werkgever met Uwv dingen moet regelen. Dus daar zou je werkgever moeilijk over kunnen doen. Ik ga mijn contract pas aanpassen zodra mijn ouderschapsverlof op is (betaald en onbetaald) reden wordt ik in tussentijd ziek of gooien ze me eruit (nu denk ik in ergste scenario) heb ik recht op uitkering over 40 uur en niet over mijn aangepaste contract. Na de 9 weken heb je recht op nog 19 weken onbetaald ouderschapsverlof( in totaal 26). I Is hr die dit zegt? Of iemand anders binnen het bedrijf?

3 jaar geleden

Woon je in BE of NL?

3 jaar geleden

Het is wel zo, weet ik vanuit het onderwijs, dat als je aansluitend aan je ouderschapsverlof je werktijdfactor naar beneden wilt bijstellen, je het aantal uren verlof dat je opneemt moet berekenen over je nieuwe (kleinere) werktijdfactor.

3 jaar geleden

Reactie op lk153

Het is wel zo, weet ik vanuit het onderwijs, dat als je aansluitend aan je ...
Dit was inderdaad zo, maar met de nieuwe regeling dat het UWV het ouderschapsverlof voor 70% betaald is dit niet meer het geval. Ik werkte voor mijn zwangerschapsverlof fulltime en neem na mijn verlof nog zo'n 7 weken ouderschapsverlof op. 70% daarvan betaald het UWV en 5% betaald onze stichting. Ik hoef pas mijn contract te wijzigen (ga straks 3 dagen werken) NA het opgenomen ouderschapsverlof en hoef dan ook niks terug te betalen.

3 jaar geleden

Reactie op Zupancic

Je hebt recht op ouderschapsverlof over je 38 uur. Absoluut geen contract w ...
Mijn werkgever zelf. Wij hebben geen HR, krijg altijd de wind van voren als ik de acountant vraag hoe en wat. Maarja zo gezegd zo gedaan. Ik wil net als jou zodra mijn onbetaald + betaald verlof voorbij is pas denken aan een contractwijziging. Mijn werkgever wilt gewoon heel sneaky slim spelen. Maar daar trap ik niet in. Ik heb namelijk zwangerschaps HG en vooralsnog had ik gewerkt, mocht ik mijn komende zwangerschap weer ziek zijn dan weet ik dat ik gewoon ziek kan zijn

3 jaar geleden

Het kan zijn dat als je minder gaat werken direct nadat je ouderschapsverlof eindigt je een deel moet terug betalen. In mijn geval moet ik nog een half jaar mijn oude contracturen werken, anders moet ik een deel terug betalen. Maar het geldt niet voor elke sector dus kijk dat even goed na

3 jaar geleden

Reactie op annetobe

Maar moet ik doen wat hij zegt per direct uren wijzigen of wat ik wil zegma ...
Je moet je nieuwe contract pas in laten gaan NAdat je gebruik hebt gemaakt van het ouderschapverlof. Ik werkte voorheen 38 uur en ik heb na m'n verlof 9 weken ouderschapverlof er aan vast geplakt. Daarna ga ik 24 uur werken. En dan als mijn 9 weken betaald ouderschapverlof op is dan laat ik die 24 uurs contract in gaan.