21 Reacties

3 jaar geleden

Hoi, Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik heb wel het idee dat mij dochter echt honger heeft snachts want ze drinkt echt. Ik probeer haar nu meer te geven overdag maar met het geven van de borst is dat wel lastig inschatten. Ik geef nu borst tot ze niet meer wilt en geef uurtje later nog flesje afgekolfde melk. Dit doe ik overdag. Na haar voeding rond 3/4 uur is ze vaak verzadigd tot een uur of 9, dus ik weet gewoon dat ze vaak te veel drinkt snachts. Ik kan haar soms stil krijgen met speen maar vaak ook niet. Geef je al oefenhapjes?

3 jaar geleden

Ik had dit ook vorige week. Nu slaapt hij ineens weer blokken van 3 uur in de nacht. Vergeet niet dat er rond de 6 maanden regeldagen zijn vanwege een groeispurt!!

3 jaar geleden

Reactie op Myfirst

Hoi, Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik heb wel het idee dat mij dochte ...
Ja, ze drinkt hier inderdaad echt goed s nachts. Goed idee om overdag wat vaker aan te bieden. Waarom vraag je naar de hapjes? We geven een ijsblokje groente per dag.

3 jaar geleden

Reactie op EK-

Ja, ze drinkt hier inderdaad echt goed s nachts. Goed idee om overdag wat v ...
Met hapjes krijgen ze ook weer wat extra binnen. Niet dat het bij mij nog iets heeft uitgemaakt.

3 jaar geleden

Ik heb ook besloten overdag meer aan te bieden en snachts minder. We hebben 2 rot nachten gehad met veel huilen. Hij was echt gewend dat ik hem vaak aanlegde. We hebben veel gewiegd, gesust etc. Zeker niet genegeerd. Kan me voorstellen dat je dat niet wilt. Daarna ging het beter snachts. Hij pakt nu snachts ook opeens de speen. Soms heeft hij een nacht zonder voeding, soms max 2x. Iig niet meer zo vaak als voorheen! Oh en idd overdag 2 ijsblokjes oefenhapjes, dat hij net wat verzadigde is.

3 jaar geleden

Ah ik kan me heel goed voorstellen dat je betere nachten wil! Het klinkt best herkenbaar. Van je suggesties zou ik speen 2 niet doen. Voor het drinken aan de borst moet een kindje harder werken, als je dan de fles met meer gemak gaat geven, kan het zijn dat een kindje de borst minder wil. Het negeren wat het CB zegt zou ik zelf niet doen. Misschien helpt het wel voor betere nachten voor jullie, maar is je kindje nog net zo vaak wakker. Ik zou denk ik eerst kijken of het s nachts vaak drinken geen gevolg van iets anders is. Mocht dit zo zijn, dan is dat wat het CB benoemt symptoombestrijding, in plaats van zoeken naar de oorzaak. Heb je al eens een lactatiekundige mee laten kijken? Heeft ze een goede drinktechniek en is de mond anatomie al eens bekeken? Zou het kunnen dat ze reflux achtige klachten heeft? Onze dochter kwam ook steeds vaker s nachts drinken en was daar tussen ook nog veel wakker, kwam moeilijk weer in slaap. We hebben nu een paar dagen medicatie tegen de reflux en met de dag komt ze minder s nachts. Daarvoor had ze ons gewoon nodig voor de geborgenheid. En het drinken stilt een beetje de pijn van de reflux. Het is logisch dat ze s nachts vaker kwam dan overdag, want van liggen wordt reflux erger. Ik zou iig kijken of er een oorzaak te vinden is voor het s nachts vaak drinken, in plaats van alleen focussen op de nacht an sich. Sterkte! Een half jaar lang slechte nachten is slopend, ik hoop dat het snel beter wordt!

3 jaar geleden

Reactie op BijDeMolen

Ah ik kan me heel goed voorstellen dat je betere nachten wil! Het klinkt be ...
Edit: het kan natuurlijk zijn dat het wel een vorm van gewoonte is. Maar ik zou onderliggende oorzaken eerst uitsluiten. Daar help je je kindje het meeste mee. ☺️

3 jaar geleden

Mijn dochter komt om de 3 a 4 uur, soms vaker. Ze drinkt in de nacht ook meer dan overdag. Gister zei het CB dat ze dat nu dus waarschijnlijk even nodig heeft en dat het vanzelf beter word. Ik gaf aan gelezen te hebben dat je dit patroon moet doorbreken maar ze zei dat dat niks uithaalt, behalve nog meer gebroken nachten en een overstuur kind, en ze toch haar voeding binnen moet krijgen. We doen zelf thuis maar gewoon go with the flow.. onze oudste sliep met 6 weken al door en at met 4 maanden hapjes, onze jongste slaapt niet door en wil met bijna 6 maanden nog steeds niks van hapjes weten. Elk kind is anders. Dat maakt de gebroken nachten niet makkelijker, i know😴 Wel bijzonder dat elk cb weer iets anders zegt..

3 jaar geleden

Bedankt voor het meedenken en de herkenning! Apart dat de consultatiebureaus er zo anders over denken ja… Zo verwarrend al die meningen soms! Reflux zou inderdaad wel wat kunnen zijn. Ik hoor haar wel nog wat slikken als ze weer in haar bedje ligt. Ik kan het hoofdeinde van het bedje wat verhogen. Of misschien heeft ze het te koud? Ik put hoop uit nessa81’s ervaring 😉

3 jaar geleden

Herkenbaar. Hier ook veel nacht voedingen momenteel. Soms niet eens 2 uur er tussen … wij doen 1 of 2 pogingen met speen terug geven, als ze daarmee geen rust vindt komt ze drinken. Ik kolf veel en probeer de afgelopen dagen wat te stapelen voor de nacht vanaf begin avond. Ze drinkt dan vaker en soms ook wat meer dan normaal uit de fles. Het lijkt iets verbetert, maar 2x voeden tussen 22-7 is een goede nacht hier momenteel. Speen 2 hebben wij wel gedaan. Ze raakte ook echt gefrustreerd af en toe met fles drinken. Wat ik ook nog wel eens denk.. bij verkoudheid heb je ook meer vocht nodig. Nu is ze momenteel niet echt ziek maar een beetje snotteren blijft. Zelf heb ik dat ook heel de winter en word ik vaker met ene droge mond wakker.. zij dus misschien ook wel.

3 jaar geleden

Ik geef inmiddels alleen nog live borstvoeding in de nacht en ochtend en heeeeeeel soms overdag onderweg als het niet uitkomt, verder kolf ik alles af en geef ik het per fles. Hij dronk overdag heel slecht, wij zitten inmiddels al op speen 3. Nu drinkt hij weer volle flessen. Ik heb nog geen verschil gemerkt met drinken uit de borst. Speen 2 even proberen kan geen kwaad en mocht je toch verschil merken met aanleggen, kun je ook weer terug. Wij zijn ook weer terug naar samen slapen. Dat geeft momenteel ook rustigere nachten dan in z’n eigen bedje. Maar om de 3 uur blijft bij ons ook een goede nacht, dus ik heb het spelletje zeker nog niet uitgespeeld hoor😄

3 jaar geleden

Ha, Bij ons speelde ook zoiets. Zoontje kwam al weken om de max. 2 uur snachts. Altijd veel drinken. Nooit doorgeslapen, maar wel eerdere periodes 3 voedingen tussen 19.00 en 07.00. Ik had heel erg het idee dat in de laatste sprong/regressie (whatever) een associatie was ontstaan. En belangrijker: ik trok het zelf niet meer. Zo ontzettend moe. En functioneerde daardoor ook niet goed in werk en geen puf meer voor andere dingen. Dus besloten om samen te oefenen met doorslapen zonder nachtvoeding. Vorige week vrijdag gestart, we doen om 23 een groter flesje (zetten de wekker) en daarna niet meer voeden tot 19.00 (18.30 kan ook). Altijd troosten als hij wakker wordt. Hij slaapt nog in de cosleeper en los ingebakerd (vooral voor het inslapen). Troosten is hier vooral laten liggen en speen erin/ shhhhhen / hand op borst en zachtjes heen en weer rollen. Ook als hij echt begint te gillen is hij redelijk snel gekalmeerd en slaapt weer lekker murmelend verder. Het viel mij alles mee. Hij ging al heel snel veel beter slapen en overdag meer drinken. En bleef de even blije baby. Hij werd tot vannacht nog wel echt wakker rond 3/4 uur (altijd een voedingstijd geweest). Maar vannacht pas om half 6 voor het eerst wakker en daarna weer (af en aan) doorgeslapen tot kwart over 7. Wat mij wel hielp om dit te gaan doen is dat hij overdag ook steeds beter begon te slapen. Dus echt wel uit de regressie oid kwam. En dat ik het echt samen met mijn vriend deed. Hij ligt nu aan de kant van de cosleeper. En deed het sussen de eerste nachten. Hij is heel consequent 😅 Vrienden van ons hebben dit ook rond deze leeftijd gedaan, 1 met slaapcoach en 1 zonder en raadden het ons beiden heel erg aan. Dat was wel een beetje de push.

3 jaar geleden

Reactie op AnnnWa

Ha, Bij ons speelde ook zoiets. Zoontje kwam al weken om de max. 2 uur sn ...
Tot 07.00 of 06.30 bedoel ik ;) Ohja en ik ben niet gaan kolven s nachts.. wilde sowieso gaan afbouwen met borstvoeding. Dus ik heb het een beetje laten gebeuren… Daar moest ik ook echt niet aan denken 😅

3 jaar geleden

Reactie op AnnnWa

Ha, Bij ons speelde ook zoiets. Zoontje kwam al weken om de max. 2 uur sn ...
Zijn jullie gewoon cold turkey gestopt met nachtvoeding? Mijn zoontje komt ook nog steeds ondanks flinke hapjes en voedingen van ongeveer 180cc waar wel wat achterblijft. Ik wil ook stoppen maar weet niet of afbouwen beter is? 9

3 jaar geleden

Reactie op aylinalken

Zijn jullie gewoon cold turkey gestopt met nachtvoeding? Mijn zoontje komt ...
Ja we zijn cold turkey gestopt. Juist omdat we er zo tegenop keken, dachten we het is wsl voor iedereen beter om het zo snel mogelijk te proberen. Die vrienden met slaapcoach deden het met een tussenstap (om 03.00 nog 1 voeding) maar zeiden ook dat ze het achteraf liever in 1 x hadden gedaan. Het voelde voor hen vooral als het rekken, en niet dat het het makkelijker maakte. Maar zoals bij alles met de baby geldt, voelt en is alles voor iedereen anders volgens mij. We hebben wel vooraf gezegd: gaat het niet, dan niet, maar laten we proberen het in ieder geval een week vol te houden als ons zoontje er verder ok op reageert. Hij is trouwens wel vanaf begin altijd goed op gewicht, we hebben met voedingen (behalve allergie) nooit hoeven stoeien qua gewicht of aankomen ofzo. Dus daar zat ook geen zorg voor mij.

3 jaar geleden

Reactie op AnnnWa

Ja we zijn cold turkey gestopt. Juist omdat we er zo tegenop keken, dachten ...
Het klinkt nu heel ‘hard’ als ik het zo teruglees 😅, maar omdat we al gelijk merkte dat hij overdag meer ging drinken en snachts ook bevestigd werden dat het niet de voeding was maar gewenning en geborgenheid, kon dit zo voor ons (omdat hij zich gelijk al liet sussen door mijn vriend)

3 jaar geleden

Reactie op AnnnWa

Het klinkt nu heel ‘hard’ als ik het zo teruglees 😅, maar omdat we al geli ...
wat fijn! Ik zou het ook wel willen proberen. Heb je ook een tijdsstip vast gezet waarin je smorgens wil starten met de fles? In mijn geval het liefst 7uur.

3 jaar geleden

Reactie op aylinalken

wat fijn! Ik zou het ook wel willen proberen. Heb je ook een tijdsstip vast ...
Ja 7 uur is bij ons ook ‘wakkertijd’. Dan het licht aan en eerste voeding. Mijn vriend staat alleen altijd om 05.45 op, en soms lukt het niet meer omdat het geluid de baby wakker maakt. Dus soms is het echt niet meer te rekken en vind ik 06.30 ook prima. Maar merk dat hij er steeds meer aan went!

3 jaar geleden

Fijn om deze ervaringen te lezen! We moeten ook voor onszelf zorgen, elke 2 uur wakker is gewoon voor niemand leuk.

3 jaar geleden

Hier hetzelfde. Ze wil ook echt geen speen s nachts en ik vind het ook zielig om haar dan te laten huilen. Het is niet dat ze alleen maar bij me wil zijn. Ze heeft dorst en drinkt ook echt . Alleen helaas vaak wel 4/5 X tussen 19-8