11 Reacties

4 jaar geleden

Wij hebben 6katten en 4honden. Wij gaan gewoon proberen om de aandacht teverdelen en als ze willen komen kijken naar de baby hun ook gewoon toelaten. Alles heeft zn tijd nodig natuurlijk. Ik zou nu al bv zijn bakjes verzetten. En mss ook nu al haar niet meer bij je laten slapen als ze dat dan niet meer mag. Anders zijn het teveel veranderingen in 1 keer.

4 jaar geleden

Ik heb geen binnenkatten, maar wel katten die altijd graag binnen waren. Sinds ik mijn dochter heb (nu 1,5 jaar oud) is er toch wel het 1 en ander verandert. Luca wil alleen nog maar binnen zijn als mijn dochter op bed ligt en het dus rustig is. Bambam vind de drukte minder leuk, maar geen reden om niet binnen te komen. Hij laat zich aaien en knuffelt op zijn tijd mijn dochter, maar als hij het zat is dan geeft hij haar rustig een klap (vooralsnog zonder nagels). 😅

4 jaar geleden

Ja ik! Wij hebben ook een binnenkat die bij ons op de slaapkamer komt. Hij slaapt ook tegen mij aan maar ligt er niet de hele nacht. Hij moest enorm wennen toen onze dochter werd geboren en is nog steeds niet dol op haar (ze wordt in juni 2). Onze dochter sliep ook bij ons op de kamer dus onze deur ging dicht omdat ik dat eng vond. Dat ging echt heel goed omdat onze kat de baby echt uit de weg ging en sowieso niet bij haar in de buurt wilde komen. Onze kat is er inmiddels helemaal aan gewend geraakt. In juni komt baby 2, daar zal hij wel van balen 😉

4 jaar geleden

Wij hebben 2 binnenkatten en bij ons 1ste kindje hebben we eigenlijk al een paar maanden op voorhand het park (zonder matras) en de luiertafel gezet zodat ze konden wennen aan de nieuwe indeling van de kamer en de meubels. In het begin waren ze wel geschrokken van de baby (en vooral het geween) maar ze maakten er niet echt een probleem van tot hij begon te kruipen (en vooral doelbewust naar hun toe ging om te "aaien"). Maar dat lieten we alleen toe als we erbij waren en gaven de katten altijd de mogelijkheid om naar een andere kamer te gaan. De eerste maanden mochten de katten ook niet meer op de kamer en dat was in het begin wel moeilijk (gejank, gekrab aan de deur,...) maar uiteindelijk waren ze het wel gewoon. Overdag mochten ze dan wel in de slaapkamer (in de cosleeper lag een deken zodat ze die niet vuil konden maken, maar eigenlijk kwamen ze daar niet in). Het zal afwachten worden tot aan de geboorte vrees ik om zeker te zijn hoe je kat zal reageren 🤗.

4 jaar geleden

Zelf heb ik geen katten, wel twee honden (en twee konijnen). Met honden is het verstandig om ze al tijdig te laten wennen aan nieuwe omstandigheden. Dus bijvoorbeeld nu al de voerbak op een andere plek zetten, de mand verplaatsen, en andere dingen nu al doen die nodig gaan zijn zodra de baby er is. Dit zodat ze tijd hebben om gewend te raken aan hun vertrouwde spullen op een nieuwe plek en aan eventuele nieuwe gewoontes. Zodat als straks de baby er is, ze niet aan al hun spullen op een nieuwe plek moeten wennen en ook nog eens aan de baby... Dan zouden ze zich ook vervangen kunnen voelen en dus jaloers kunnen worden. Nou ben ik zelf niet echt bekend met katten en hoe die 'werken' (om het zo maar te zeggen), maar ik kan me voorstellen dat het ook voor een kat prettig kan zijn om nu al rustig de tijd te krijgen om te wennen aan nieuwe gewoontes en rituelen. Dus bijvoorbeeld nu al niet meer op de slaapkamer komen en slapen. Hoe stom dat misschien ook is, want je hebt de kat vast graag bij je. Alleen voor het dier zelf is het uiteindelijk denk ik fijner om rustig te kunnen wennen aan nieuwe situaties dan dat alles straks in één keer komt.

4 jaar geleden

Een kat denkt heel anders dan wij, wel zijn ze gevoelig voor verandering, dus zet de box optijd neer zodat je kat kan wennen en verder komt het echt wel goed. Misschien worden ze wel dikke vriendjes😍😍

4 jaar geleden

Wij hebben drie binnenkatten en ik ben ook heel benieuwd hoe zij straks gaan reageren. Zoals eerder gezegd is, hebben katten echt tijd nodig om aan veranderingen te wennen. Ze hechten zich erg aan structuur en rituelen. 😅 Wij hebben daarom sinds het begin van de zwangerschap de babykamer dicht gedaan en ‘oefenen’ nu af en toe met een nachtje een dichte slaapkamer; onze pluizenbollen zijn ook gewend om bij ons te kunnen slapen. Dit gaat tot nu toe goed. Ook wij hebben de box al op de juiste plek neergezet en na twee weken is die echt niet zo interessant meer. Kleine stapjes en dan houden we straks ‘alleen’ de nieuwe baby over om aan te wennen. 😉 Ik zou dus al zeker beginnen met het verplaatsen van de eet- en drinkbakjes en het af en toe ‘s nachts dichtdoen van de slaapkamerdeur.

4 jaar geleden

Ik heb een binnenkat (Ragdoll), maar ook al 2 kinderen rondlopen. Dus verwacht niet dat hij anders zou gaan reageren op een nieuwe baby. Hij zou hooguit nieuwsgierig zijn. Ik zou in jullie geval alvast zijn voer en waterbak alvast verplaatsen, zodat hij nu al went aan een andere plek om te eten en te drinken. Ook kun je alvast beginnen met de kat nu al niet meer op je slaapkamer te laten (die van mij komt sowieso al niet op de slaapkamer en ondervindt hier geen last van). Kun je een ander plekje voor je kat creeën? Die van mij heeft een dekentje op de overloop, waar hij op slaapt zodra we naar bed gaan. Dit, zodat niet alle veranderen in één keer komen. Ik zou straks als de box er eenmaal staat, die eerst vol gaan gooien met ballonnen en zilverfolie, zodat hij daar niet in gaat liggen & dat zijn plekje 'eigen' maken. Je kat heeft al in de gaten dat er 'iets' aan zit te komen. Hij/zij hoort namelijk al de hartslag van de baby😊 Een kat kan zich 'niet vervangen' voelen, maar er ontstaan wel een nieuwe rangorde in huis, waar de kat aan moet wennen. Komt echt wel goed!😊

4 jaar geleden

Wij hebben ook een binnenkat en die slaapt nu nog gewoon achterop bed. Straks als ons kindje er is komt hij in de co sleeper op de kamer maar laat de kat gewoon in de slaapkamer. T is een oudje en denk wel dat het gewoon kan achterop ons bed.

4 jaar geleden

Ik heb 2 honden en een binnenkat. 1 van m’n 2 honden heeft een tweepersoonsbed als slaapplek in de nacht en die stond op de nu babykamer. Die hebben we dus alvast verplaatst naar een andere kamer, zodat hij nu alvast kan wennen aan de nieuwe situatie en niet straks het koppelt aan de baby! Wij passen nu alles aan, zodat hij kan wennen alvast (honden en katten zijn gewoontedieren, dus hun gewoonte aanpassen duurt even, maar erna accepteren ze het gewoon).

4 jaar geleden

Niet teveel zorgen maken. Heb 2 binnenkatten en nu een zoontje van net 1jaar. 1 kat loopt weg en gaat ergens liggen waar de kleine niet bij kan. De ander laat hem wel bij zich komen en waarschuwt hem heel netjes als hij iets niet leuk vindt (trekken aan haren). Dat doet hij zachter dan bij ons.. en als de kleine slaapt zoeken ze hun aandacht wel.. Gaat allemaal vanzelf