9 Reacties

één jaar geleden

Ik ben zelf ook gewisseld van baan. Wat raar dat je eerst een jaar in dienst moet zijn... Het zijn niet kosten voor de werkgever toch? Volgens mij kan je alleen ouderschapsverlof opnemen gelijk aan je contract en niet dus als soort voorschot bij je huidige werkgever.

één jaar geleden

Je hebt wettelijk recht op ouderschapsverlof dus ik begrijp niet zo goed waarom je dat pas na een jaar kan opnemen

één jaar geleden

Volgens mij kun je het ouderschapsverlof zoals dat nu wettelijk is vastgelegd, wel meenemen naar je nieuwe baan. Maar volgens mij is het ook per cao verschillend hoe het zit met het ouderschapsverlof die je nog evt vanuit daar kunt opnemen. Maar weet het niet heel zeker eig 🙈

één jaar geleden

Raar dat je een jaar moet wachten. Je mag idd je osv waar je 70% vergoed krijgt het 1e jaar van je kind opmaken bj je huidige werkgever of meenemen. Na een jaar heb je geen recht meer op die 70 maar 55% tot je kind 8 jr is.

één jaar geleden

Reactie op Aye

Raar dat je een jaar moet wachten. Je mag idd je osv waar je 70% vergoed kr ...
Die 55% kende ik nog niet. Is dat in NL?

één jaar geleden

Reactie op Aye

Raar dat je een jaar moet wachten. Je mag idd je osv waar je 70% vergoed kr ...
Die 55% is in de cao vastgelegd en geldt niet voor iedereen helaas.

één jaar geleden

Ik heb hier ook nog ene vraag over, ik ben namelijk ook aan het solliciteren. Mijn schoonzus zei dat ik dat het betaalde osv moet terug betalen aan mijn werkgever als ik binnen 1 jaar van baan wissel. Maar is dit niet met de oude regeling? Met deze nieuwe regeling betaald het uwv toch die 70% en hoef je niks terug te betalen als je van baan gaat wisselen lijkt me toch? Ik ging ineens even twijfelen doordat zij het zo stellig benoemde. Maar haar kinderen zijn iets ouder en ze heeft geen gebruik gemaakt van de nieuwe regeling die in augustus is in gegaan. Ik hoor graag hoe dit bij jullie ging en of je dan wel of niet moest terug betalen. Thanks!

één jaar geleden

Reactie op june2022

Ik heb hier ook nog ene vraag over, ik ben namelijk ook aan het sollicitere ...
Lijkt mij ook heel sterk hoor! Volgens mij alleen als je werkgever het tot 100% aanvuld en daar afspraken over zijn gemaakt?

één jaar geleden

Het is wettelijk vastgesteld dat je 70% betaald krijgt via het uwv. Dat mag je werkgever niet weigeren en hij mag dus ook niet zeggen dat je dat pas krijgt na 1 jaar in dienst. Dat is ook scheef met dat je het moet opnemen in het eerste levensjaar van je kind. Wel is het zo dat sommige werkgevers ervoor kiezen die 70% uit eigen zak aan te vullen tot 100% betaald en dáár mogen ze dan wel weer de eis aan stellen dat dat pas mag na 1 jaar (of een andere termijn) in dienst.