20 Reacties

4 jaar geleden

Ik heb hierover een folder meegekregen vanuit de verloskundige, was hier dus wel van op de hoogte. Ben hiervoor niet geprikt of iets. Ik let dus heel erg op dat ik niet besmet word

4 jaar geleden

Reactie op rianne_hvv

Ik heb hierover een folder meegekregen vanuit de verloskundige, was hier du ...
Maar als je kindje besmet is, dan is het bijna onmogelijk om niet besmet te raken? Als je kind niest, kun je al besmet raken. Is het zelfde als elk ander virus dat verspreid kan worden.. anders zouden ook niet zoveel mensen corona bijvoorbeeld krijgen haha. Ik vind het echt bizar en vreemd ook dat ze er niet standaard op bloedprikken. Als je antistoffen hebt weet je: ik kan het loslaten. Heb je die niet, dan is het spannend. Mijn vk heeft er werkelijkwaar geen woord aan vuil gemaakt.

4 jaar geleden

Reactie op Mom2be-27

Maar als je kindje besmet is, dan is het bijna onmogelijk om niet besmet te ...
Oh zo heb ik het niet begrepen dat het bijna onmogelijk is om niet besmet te worden. Heb er nog specifiek naar gevraagd. Wat jammer dat dit niet benoemd is bij de vk, ik zal het als ik jou was nog wel even aangeven bij de vk

4 jaar geleden

Prikken heeft geen nut. Heel simpel het maakt niet uit of je het door gemaakt hebt of niet. Als je het door gemaakt hebt dan kan het virus later weer actief worden tijdens je zwangerschap en dan kan je het ook door geven aan je ongeboren kind. Zelfde als dat je het opnieuw oploopt. Alleen is de kans wel groter dat het door gegeven wordt aan je ongeboren kind als je het nog nooit hebt door gemaakt. Ik heb een website voor je opgezocht zodat je wat meer informatie kan door lezen. https://lci.rivm.nl/richtlijnen/cmv-infectie https://www.cryosinternational.com/nl-nl/dk-shop/prive/blog/cmv-status/

4 jaar geleden

Ik heb gevraagd om geprikt te worden in mijn eerste en tweede zwangerschap. Ik weet dat ik het nooit heb meegemaakt. Als ik CMV had opgelopen in de eerste zwangerschapsweken dan had ik de zwangerschap afgebroken. Ik stopte ook met testen na 19 weken. Ik heb een medisch wetenschappelijk achtergrond, en heb me in de gevolgen van CMV tijdens de zwangerschap met ook alle nuances en lacunes in de wetenschap hierin veel verdiept. Afbreken bij een eerste infectie was het beste geweest voor mij en mijn gezin en wat wij belangrijk vinden. Dus nee, je komt niet over als een hypochonder. Je zal ook niet de enige zijn die hierom vraagt.

4 jaar geleden

Reactie op Kahless

Ik heb gevraagd om geprikt te worden in mijn eerste en tweede zwangerschap. ...
Denk wel wat je NU zou willen doen, stel dat je na 20 weken weet dat je infecteert bent. Naarmate de zwangerschap vordert neemt het risico dat je het doorgeeft aan je kindje toe, maar de ernst van de gevolgen hiervan nemen af. Je kan geen behandeling geven, thans geen behandeling die is bewezen om de gevolgen voor je kindje te verminderen. Je kan enkel afbreken als je vroeg genoeg bent, of extra screenen om beter voorbereid te zijn als je kindje geboren is met congenitale cmv... Voor die reden had ik trouwens wel rond 38 weken geprikt.

4 jaar geleden

Testen heeft inderdaad geen zin. Ik had het al doorgemaakt en toch bij de geboorte hebben ze opnieuw getest omdat er vermoeden van besmetting was. Gewoon zo voorzichtig als mogelijk zijn. Ik eet bvb niet van de vork van mijn dochtertje. je kan niet alles vermijden, maar alle kleine beetjes helpen en zo kan je jezelf later ook niets kwalijk nemen.

4 jaar geleden

Reactie op Bienstie

Testen heeft inderdaad geen zin. Ik had het al doorgemaakt en toch bij de g ...
Ja vanaf nu zal ik daar alles aan doen uiteraard, maar mijn vk is er überhaupt nooit over begonnen.. het is dat ik er nu zelf via een forum achterkom dat het bestaat. Ik heb al deze weken gewoon mijn zoontje soms een hapje van mij gegeven etc. Hij gaat nog niet naar de opvang dus kans op besmetting is kleiner, maar speelt wel soms met zijn naar schoolgaande neefje. Hopelijk had je kindje geen cmv!

4 jaar geleden

Reactie op Kahless

Ik heb gevraagd om geprikt te worden in mijn eerste en tweede zwangerschap. ...
Bedankt voor je bericht! Fijn die bevestiging dat ik niet overdrijf als ik een aanvraag voor een bloedtest doe. Ik vind het wel heel lastig, alsof mijn kind een besmettelijk iets is.. hem geen kus kan geven etc. Ik vraag me af hoe anderen dat doen. Ik weet zeker dat er veel vrouwen zijn die er niet van af weten. Ik zou de zwangerschap nu niet meer afbreken, maar ik zou het wel fijn vinden om te weten. Als ik nu een bloedtest zou doen, kunnen ze dan zien of er een recente besmetting is geweest of dat dit van vroeger is oid, mits ik het ooit gehad heb? Of hoe gaat dat in zijn werking?

4 jaar geleden

Reactie op Mom2be-27

Bedankt voor je bericht! Fijn die bevestiging dat ik niet overdrijf als ik ...
Ik had precies deze zelfde ontdekking 2 weken geleden! Was er ook echt gefrustreerd over!!! En de verloskundige gaf aan dat t een fout was van hun, omdat ze het er eigenlijk altijd in de intake over moeten hebben, zeker bij een tweede kindje, en dat was bij mij niet gebeurd. Ik heb ook even overwogen om antistoffen te laten bepalen, maar precies zoals hierboven al genoemd is: het sluit niks uit. En ik kan er toch niks meer aan doen.. Heb het dus maar losgelaten, en bedacht dat er inderdaad heel veel vrouwen zijn die het niet weten en de kans gewoon heeeeel klein is dat je kindje wat mankeert straks. Ik let nu gewoon extra goed op! Hopelijk lukt het jou ook om het wat los te laten, en heb je een gezond ukkie in je armen over paar maandjes!

4 jaar geleden

Reactie op KL88

Ik had precies deze zelfde ontdekking 2 weken geleden! Was er ook echt gefr ...
Echt bizar he. Hoe kun je zoiets vergeten tijdens een intake 😐.. Ik zou wel antistoffen willen prikken, omdat ze wel kunnen zien, las ik op internet, of je recent besmet bent geraakt of niet. Dan zou ik dat wel op voorhand willen weten.

4 jaar geleden

Reactie op Mom2be-27

Bedankt voor je bericht! Fijn die bevestiging dat ik niet overdrijf als ik ...
Je heb IgG en IgM antistoffen. IgG betekent dat je het hebt gehad en die komen een paar weken na zielzijn. IgG is een teken van een actieve infectie en die komen een paar dagen na ziekzijn en verdwijnen weer na enkele weken. Misschien zegt die je iets http://www.clinlabnavigator.com/cytomegalovirus-antibody.html

4 jaar geleden

Reactie op Kahless

Je heb IgG en IgM antistoffen. IgG betekent dat je het hebt gehad en die ko ...
*IgM is een teken van actieve infectie. Typo sorry

4 jaar geleden

Reactie op KL88

Ik had precies deze zelfde ontdekking 2 weken geleden! Was er ook echt gefr ...
Hier ook nog nooit wat over gehoord van mn vk. Ga er dinsdag eens na vragen. Ben 23 weken en geef mn dochtertje elke dag een kus op dr mond of kom in contact met dr speeksel. Ook gaat ze al een jaar na de gastouder toe. Ergens denk ik als t zo vaak voor zou komen en zo ernstig zou zijn dan hadde ze dat toch wel benoemd?

4 jaar geleden

Reactie op Julibabygirl

Hier ook nog nooit wat over gehoord van mn vk. Ga er dinsdag eens na vragen ...

4 jaar geleden

Reactie op Kahless

Je heb IgG en IgM antistoffen. IgG betekent dat je het hebt gehad en die ko ...
Ik heb me in de zwangerschap wel op verzoek laten prikken op waterpokken en daar is de uitslag van: vzv igg. Is dat dan t zelfde als jij uitlegt?

4 jaar geleden

Reactie op Julibabygirl

Ik heb me in de zwangerschap wel op verzoek laten prikken op waterpokken en ...
IgG betekent ook bij varicella dat je het heb gehad, of via een natuurlijke besmetting of via de vaccin (die trouwens in het standaardpakket zit in veel landen)

4 jaar geleden

Zelfs al heb je de antistoffen, er is altijd een (kleine) kans dat je het toch nog opnieuw doormaakt. Dus voorzichtig zijn is belangrijker dan je laten testen. Het is moeilijk met een peuter in huis, maar opletten met snotneuzen, van hetzelfde bestek eten, …