15 Reacties

2 jaar geleden

Niet helemaal hetzelfde... maar onze dochter was ook ineens geobsedeerd door friemelen aan haar haar, wat daarna is overgegaan in plukken haar in haar mond stoppen. Eerst bij vermoeidheid en daarna werd het bijna een gewoonte gedurende de dag. Hierbij verloor ze ook wel haar. Aangezien het opeten van haar ook best ernstige gevolgen kan hebben, was de enige uitweg voor ons om het haar kort te knippen 😔 Afleiden/corrigeren had geen enkele zin, want daarna deed ze het gewoon weer. Haar lange lokjes moeten we nu missen, maar het resultaat is wel dat ze nu andere dingen zoekt om te ontspannen. Hopelijk is het tegen de tijd dat het weer lang is de gewoonte doorbroken. Ze friemelt nog wel graag aan mijn haar, aan een kledingstuk, friemeldoekje ofzo. Ik moest even slikken, maar een kort koppie staat haar ook 😍 Misschien niet helemaal de oplossing die je zoekt helaas. Maar dus wel herkenbaar dat kindjes friemelen aan haar met vervelende gevolgen helaas. Ik hoop dat je dochter een alternatief kan vinden ter ontspanning. Heeft ze ook iets anders om aan te friemelen, een doekje of tutje bijvoorbeeld?

2 jaar geleden

De dochter van vrienden van mij deed dit ook. Dat ging inderdaad gewoon vanzelf weer over. Misschien verdienen de kale plekjes geen schoonheidsprijs, maar verder kan het geen kwaad. Zij heeft nu een mooie bosje haar ;) Mijn eigen dochter is nog heel erg kaal, maar de haartjes die ze heeft, vindt ze momenteel ook wel erg interessant 🙈

2 jaar geleden

Heb je nog iets nuttigs gehoord van de kinderarts? Hier trekt ze de haartjes nu ook uit haar hoofd nu ze weer wat langer zijn 🙁

2 jaar geleden

Sorry dat ik er weer om vraag... maar het is hier nog steeds gaande en we hebben nog geen oplossing kunnen vinden 😩 Inmiddels ook kale plekken... Hoe is de situatie nu bij jullie? En hopelijk al wel een betere uitkomst?

2 jaar geleden

Reactie op Violetsareblue

Sorry dat ik er weer om vraag... maar het is hier nog steeds gaande en we h ...
Hoi! Sorry ik heb je vorige reactie niet gezien. Het scheren heeft hier wel geholpen om en het haar weer gezond te laten groeien en haar van de tic af te krijgen. Pas nu het weer een beetje groeit zie ik dat ze soms naar 1 plek grijpt maar ik smeer het elke dag in met baby olie zodat het vet is en dat vind ze niet fijn. Ze is er dus nog niet compleet van af maar niet meer zoveel als het was. Ik hoop dat nog een keer scheren niet nodig gaat zijn. Een andere afleiding is moeilijk, ze heeft een speen en knuffels in bed, overdag genoeg om zich heen maar een gewoonte is niet makkelijk te vervangen zeker niet als ze zo klein zijn. De kinderarts heeft me ook benadrukt dat in vrijwel alle gevallen tussen 0-4 jaar ineens weer over gaat, het is een veel voorkomende tic en dat geeft wel “hoop”

2 jaar geleden

Hier doet mijn zoontje dat juist bij mijn haar als hij bij mij ligt of knuffelt, daar nog tips voor 🤷🏼‍♀️

2 jaar geleden

Reactie op hilde32

Hoi! Sorry ik heb je vorige reactie niet gezien. Het scheren heeft hier wel ...
Geeft niet! Dank voor je reactie! Hier grijpt ze inderdaad ook vaak naar dezelfde plek.. dus dat stuk is nu zooo super dun. Ik heb net ook baby olie geprobeerd, kijken of het helpt 🧐 Fijn dat het vanzelf weer over zou gaan en dat het een bekend verschijnsel is. Alleen steeds meer mensen om me heen zeggen dat het haar blijvend kan beschadigen of niet meer terug kan komen... ik weet niet of dat zo is (dacht zelf van niet, tenzij dit jaaaren zo blijft). Maar dat stemt me dan weer niet zo gerust 😔

2 jaar geleden

Reactie op Anoniempje08

Hier doet mijn zoontje dat juist bij mijn haar als hij bij mij ligt of knuf ...
Misschien een knuffel (wij hebben een leeuw met manen) of een pop waar hij aan kan trekken in plaats van jou?

2 jaar geleden

Geeft niet! Dank voor je reactie! Hier grijpt ze inderdaad ook vaak naar de ...
Daar zou ik mij niet te druk om maken. De kinderarts heeft mij heel duidelijke uitleg gegeven, het is risico is groter als er telkens op 1 zelfde plek geplukt wordt. Om dat te voorkomen is scheren verstandig omdat de grip er dan uit is. Mijn dochter friemelt en plukt op verschillende plekken, waarna besloten te gaan scheren om te voorkomen dat we in de cirkel blijven. Kijk goed wat ze doet en wat helpt, maar idd om uiteindelijke permanente schade te voorkomen (waar wel echt heel veel herhaaldelijk gepluk op 1 plek voor nodig is), kan meerdere keren scheren raadzaam zijn

2 jaar geleden

Misschien een knuffel (wij hebben een leeuw met manen) of een pop waar hij ...
Onze dochter heeft ook knuffels etc, het zijn in theorie leuk bedachte alternatieven alleen het is niet hetzelfde. De tic die ze ontwikkelen zit hem in de structuur die ze fijn vinden, bepaalde tegendruk van de hoofdhuid etc. Dat kan je met weinig middelen nabootsen dat de afleiding daadwerkelijk werkt :(

2 jaar geleden

Reactie op Anoniempje08

Hier doet mijn zoontje dat juist bij mijn haar als hij bij mij ligt of knuf ...
Je haar zo strak als mogelijk bij elkaar binden 🙈 dat is een lastige uit handen te houden als ze bij je zitten

2 jaar geleden

Reactie op hilde32

Onze dochter heeft ook knuffels etc, het zijn in theorie leuk bedachte alte ...
Ja dat klopt... maar als ze het alleen bij anderen doen, zou het mogelijk een optie kunnen zijn 🤷‍♀️

2 jaar geleden

Reactie op hilde32

Je haar zo strak als mogelijk bij elkaar binden 🙈 dat is een lastige uit h ...
Ik heb al maanden een knot in😂 pakt gewoon me knot haha of me nek haartjes die ondertussen helemaal zijn afgebroken door hem😥

2 jaar geleden

Misschien een knuffel (wij hebben een leeuw met manen) of een pop waar hij ...
Thanks! Ga dat proberen Hopelijk lukt het, hij heeft namelijk totaal geen oog voor knuffels