17 Reacties
2 jaar geleden
Wij kiezen ervoor. Direct toen we wisten dat het met terugwerkende kracht kon, hebben we het besloten. We hebben voor de geboorte van onze dochter best een tijd overlegd wiens achternaam ze zou krijgen. Nu kunnen we mooi alsnog onze beide namen doorgeven. We zijn getrouwd, maar heb mijn eigen naam gehouden. Het voelt passend onze dochter onze beide namen mee te geven.
2 jaar geleden
Reactie op Juuuuulll
Gewoon oprecht een vraag: wat als je kind met twee achternamen later trouwt ...
Ik hoorde laatst dat het er echt maar twee mogen zijn, dus in dat geval moet er alsnog gekozen worden want vier achternamen mag niet.
2 jaar geleden
Overigens heeft mijn dochter de achternaam van mijn vriend, niet mijn achternaam. Mochten we ooit nog een kindje mogen krijgen zal ook dat kindje alleen de achternaam van mijn vriend krijgen. 🙂
2 jaar geleden
In België kan het al sinds 2016. Wij hebben hier dan ook voor gekozen bij de geboorte van ons zoontje. Je bent beiden ouders van, dus als het mogelijk is, waarom dan niet? Vind zijn naam zelfs heel mooi zo, de volgorde past ook supergoed, maarja dat is dan weer kwestie van smaak🙈
2 jaar geleden
Het is een keuze. Ik zou er niet voor kiezen, een dubbele achternaam. Dat vind ik meer iets om over te kiezen als je getrouwd bent. Straks moeten ze nog gaan kiezen daarbij welke naam ze houden. En als de ouders allebei hun naam willen doorgeven stopt het daar weer en kan je scheve gezichten krijgen.
2 jaar geleden
Ik wist het niet eens! En eerlijk, Ik zie de meerwaarde er niet van in onze persoonlijke situatie. Hier gebruiken we de achternaam van mijn man en dat voelt goed.
Dat is voor iedereen een persoonlijke keuze 🙂
2 jaar geleden
Ik hoorde laatst dat het er echt maar twee mogen zijn, dus in dat geval mo ...
Dat klopt ja. Ik zie daar in de toekomst nog wel wat loyaliteitsconflicten ontstaan bij jongeren. Want wiens achternaam ga je dan houden en welk signaal geeft dat af aan de andere ouder? Lastig hoor!
2 jaar geleden
Wij kiezen wel voor de dubbele achternaam. We zijn niet getrouwd en op deze manier deel ik ook een beetje in achternaam met onze dochter. Mochten we ooit wel trouwen neem ik de naam van m’n vriend erbij en heet ik hetzelfde als m’n dochter (maar dan met een streepje ertussen).
Mocht zij ooit trouwen dan is het helemaal prima als ze de naam van haar vader mee wil nemen.
Maar op deze manier blijft mijn achternaam in ieder geval nog een generatie langer in stand (heb alleen 1 oudere neef die hem door kan geven en die heeft vooralsnog geen kinderen) en deel ik dus ook m’n achternaam met haar. Vond het wel een mooi idee.
2 jaar geleden
Het is wel eens door mijn hoofd geschoten en ergens zou ik het wel willen, dat onze dochter ook mijn achternaam krijgt. Mijn familienaam houdt bij mijn zusje en mij op, maar voor mijn vriend is het een no go. Dus we laten het zoals het nu is en haar tweede naam is al een soort van vernoeming naar mijn achternaam.