8 Reacties
7 maanden geleden
Hier geen enkel probleem gebad. Heb haar een nachtlampje op dr nachtkast gegeven. En een knuffel. De afspraak is vanaf t begin; je mag na het wakker worden als het licht is naar mama komen. Dit doet ze nu al sinds ze een peuterbed heeft. 5 mnd ong. Misschien helpt bij jou ook een lampje of een poster op het plafond, en de deur openlaten..misschien deed je dat al..maar dat helpt hier wel.als ze mij roept dan geef ik gelijk antwoord en.voelt ze nog connectie. Succes
7 maanden geleden
Reactie op Aye
Hier geen enkel probleem gebad. Heb haar een nachtlampje op dr nachtkast ge ...
Ze heeft een nachtlampje maar die valt automatisch uit na 15 minuten, dus iedere 15 minuten komt ze dan terug uit haar bed om die aan te zetten. 😵💫 Deur openlaten kan ik wel proberen, gewoonlijk doe ik de deur bijna dicht.
7 maanden geleden
Wij zijn met 7 maanden al overgestapt op een eenpersoons bed. Dus geen ervaring met een recente overstap. Maar wel ervaring met een peuter die steeds iets weet te verzinnen om nog niet te hoeven slapen.
Wat bij ons werkt: -nachtlampje met white noise. Deze staat de hele nacht aan en dat is al zo vanaf hij een paar maand oud was.
-duidelijke afspraken maken, zoals: als het licht is mag je uit bed, en dan kom je bij ons vragen of het al tijd is om op te staan(het is tegenwoordig om 5 uur al licht maar dan willen we nog niet opstaan haha).
Kun je niet slapen? Dan mag je uit bed om een boekje te pakken om te lezen of even te puzzelen ofzo.
Verder mag je alleen uit bed om te gaan plassen. Is er iets aan de hand dan kun je papa/mama altijd roepen.
-Verder hebben we een duidelijke vaste routine. Die is elke avond hetzelfde. En de afspraak is dat hij geen vragen meer mag stellen als hij in bed ligt. Dan geven we aan dat we morgen verder praten. (Anders kan hij nog wel een kwartier de meest willekeurige vragen stellen, zoals waarom een trein toetert).
Maar wij hebben er dus geen moeite mee als hij uit bed komt. Als hij maar op z'n kamer blijft. Hij mag best een boekje lezen of puzzel maken als hij niet kan slapen. Maar wij blijven er dan niet bij, hebben wel andere dingen te doen (dat is niet lullig bedoeld trouwens).
Ik denk dat het voor je dochter een best wel grote verandering is. Dat jullie even moeten zoeken welke regels/afspraken het beste werken en dat zij even moet wennen aan de nieuwe situatie. Dat kost gewoon tijd. Ik zou wel aanraden om consistent te zijn als jullie regels opstellen. Dus geen uitzonderingen maken, tenzij het echt nodig is (bij ziek zijn bijvoorbeeld).
En wellicht kun je haar ook vragen of er iets is dat haar zou helpen bij het slapen/in bed blijven liggen. Misschien een (ander) nachtlampje ofzo.
(P.s. in verband met (brand)veiligheid zou ik persoonlijk wel proberen om haar slaapkamerdeur altijd dicht te houden, wij gebruiken daarom nog een babyfoon)
7 maanden geleden
Reactie op Hala.02
Ze heeft een nachtlampje maar die valt automatisch uit na 15 minuten, dus i ...
Zou dan een lampje kopen die gewoon aanblijft of die je in het stopcontact kunt doen. Onze meid wil ook echt niet slapen in het donker.
5 maanden geleden
Hier ook wel wat moeite gehad bij de overgang. Af en toe heeft mijn dochter gewoon weer wat hulp nodig om in slaap te komen. Ik zie dat als mijn rol om haar daarbij te helpen en begeleiden. Het is ook gemis aan geborgenheid, een groot bed. Een bedtent of klamboe kan helpen het knusser en veiliger maken. Ik ga ‘s nachts als ze wakker wordt bij haar in bed liggen tot ze weer slaapt. De zachte benadering helpt ipv de strenge. Nu slaapt ze vanzelf in en ook door. Maar ze is ook nog maar 3, dus ze zal vast nog eens hulp nodig hebben.