10 Reacties
4 jaar geleden
Ik heb zelf twee volwassen stiefdochters. De meiden hebben een moeder met een eigen bedrijf en een flink koophuis. Mijn man, hun vader, leeft van een uitkering (75% van het minimumloon.
Ik leef ook van een uitkering dat niet hoger is dan 70% van het minimumloon en samen met mijn man ben ik zwanger van mijn tweede kindje. Wij hebben ook een afspraak gemaakt bij de notaris.
De dochters van mijn man komen met hun moeder niets tekort dus ik voel mij daarin niet geroepen om voor hen iets achter te laten als ik kom te overlijden. Het zijn lieve meiden maar het ouderschap laat ik verder volledig bij mijn man en zijn ex vrouw. En daarmee ook de erfenis.
Mijn kinderen erven dus gewoon volledig van mij. En de kinderen van mijn man ook. En daar vallen zijn dochters uit het eerdere huwelijk ook onder.
In mijn keuze heb ik mijzelf de vraag gesteld of de ex van mijn man mijn kinderen ook een deel zal schenken van haar erfenis. Ik denk het niet.
4 jaar geleden
Wat een ontzettend goede vraag en wat goeie ideeën. Wij zitten in dezelfde situatie als jij omschrijft en wij gaan binnenkort naar de notaris om de ideeën daarover te bespreken. Ik heb al een zoontje, partner niet. Mijn zoontje is het meest van de tijd bij ons en af en toe bij vader, wijzelf hebben beiden ieder de helft als idee omdat mijn huidige partner mijn zoontje ook als eigen ziet. Dat hij ook erft van mijn ex daar hebben we het eigenlijk niet eens over gehad. Goeie vraag dus
4 jaar geleden
Ik vind je voorstel wel logisch klinken! Je geeft aan dat je eerste kindje nu misschien dan meer erft, maar wat als de biologische vader (je ex) nog een kindje krijgt of meerdere? Dan wordt het weer gelijk getrokken.
Ik kan ook best begrijpen dat je vriend nu misschien niet zijn deel aan je oudste dochter wilt ‘geven’ (ik weet natuurlijk niet hoe lang jullie samen zijn), maar dat dit na een aantal jaar veranderd omdat je geen onderscheid meer ziet in je biologische kind en bonus kind.. uiteindelijk bouwen jullie nu een leven op met z’n vieren.
4 jaar geleden
Reactie op evelien8089
Ik vind je voorstel wel logisch klinken! Je geeft aan dat je eerste kindje ...
Hoi, dank voor je reactie. Mijn partner en ik zijn bijna 10 jaar samen en hij ziet mijn dochter ook als zijn dochter. Eerst wilden we dan ook alles gewoon 50/50 verdelen. Als dochter echter ook van hem zou erven dan vind ik de verhouding met ons tweede kindje samen scheef.
4 jaar geleden
Reactie op hoeraeenbaby
Hoi, dank voor je reactie. Mijn partner en ik zijn bijna 10 jaar samen en h ...
Ik ging eens naar voorbeelden googlen maar idd nog super lastig! Als jullie in gemeenschap van goederen getrouwd zouden zijn of gaan zijn in de toekomst, en jij komt te overlijden, gaat het eerst geld naar je partner toe. Maar als hij dan komt te overlijden, gaat het niet meer naar je oudste. Hopelijk krijgen jullie goed advies van je notaris!
4 jaar geleden
Ik denk dat het meesten van jullie hierdoor in schok gaan raken.. haha 😂
Wij willen met mijn partner zelf zo veel mogelijk uit te geven. Miss een wereldreis voor een paar jaar lang, als wij op pensioen zijn.
Wij hebben ook kinderen van de vorige relaties en samen krijgen wij in juli een kindje. 🤩
Wij helpen onze kinderen nu met zo veel mogelijk, bekostigen van hun studies etc.
Later, als iets nog overblijft (ga ik echt niet vanuit) mogen onze kinderen dat zelf gaan uitvechten.
4 jaar geleden
Mijn partner heeft een kindje uit een vorige relatie. En ik heb van het begin af gezegd, al krijgen wij samen 100 kinderen, er zal er altijd 1 meer zijn! Dus zal een erfenis ook dan onder 101 kindjes verdeeld worden.
Het is niet de schuld van zijn dochtertje dat hij en zijn ex niet meer bij elkaar zijn. Laat staan dat ze haar biologische vader niet eens kent als zodoende...
Op dit moment hangt onze relatie ook aan een heeeeeel dun draadje 😑 maar mocht het nog goedkomen, waar ik op hoop, maar op het moment niet meer vanuit ga 😞, dan zal dit altijd mijn standpunt blijven.
Wat zijn ex wel of niet heeft weet ik niet, en boeit me niet.
Het enige wat ik vind is dat kinderen van hun ouders het zelfde zouden moeten krijgen, ongeacht de situatie... Want "de oudste zal meer krijgen als de jongste" ja, maar de jongste is wel opgegroeid in een gezin met papa en mama samen. En de oudste heeft waarschijnlijk heen en weer moeten pendelen tussen 2 gezinnen... *Geen haat!* Maar in dat opzicht, is het denk ik niet reëel om jullie erfenis nu anders te verdelen als in eerlijke delen tussen de kinderen. En ja, dan krijgt de oudste meer omdat haar papa niet de papa is van de jongste🤷
Je zult in de toekomst waarschijnlijk ook beide kinderen gelijke kansen willen geven met opleidingen, en de ene kiest misschien ervoor om arts te worden en de andere wil liever kapster worden... Die lonen liggen ook niet gelijk en de kosten voor de opleiding ook niet... Ga je dat dan ook nog voor altijd compenseren omdat het niet eerlijk is anders? 🤷
❤️💖
4 jaar geleden
Ik zou het gewoon zo doen dat elk kind erft van de 2 biologische ouders. Het gaat niet om alleen maar geld maar ook spullen. Zo is het eerlijk verdeeld, want alle kids krijgen gewoon van mama en papa een erfenis. Ik zou niet kijken naar de waarde van de erfenis en bij leven kan je altijd schenken aan alle kinderen (ook bonus) als jullie dat zouden willen.
4 jaar geleden
Wij gaan binnenkort ook hiervoor naar de notaris.
Mij baby erft van mij en hem, zijn kinderen uit eerder huwelijk alleen van hem (en hun moeder) is mijn idee.
Of ze dan meer of minder krijgen weet ik niet en maakt me ook niet uit, maar ik vind niet dat ze van mij moeten erven. Ik zorg met liefde voor ze als ze er zijn, maar we zien ze max 2 weekenden per maand en het klinkt hard, maar het zijn niet mijn kinderen.
Als ik ook al kinderen uit eerder huwelijk had gehad, hadden we ze allemaal alles laten erven, maar dat is nu niet van toepassing.