171 Reacties

één jaar geleden

Ik denk dat iedereen het op zijn eigen manier doet. De eerste 6 weken keek ik ook nergens naar. Maar nu mijn zoontje 10 weken oud is, ben ik wel al een week bezig met de slaapjes uitbreiden in zijn eigen bed en flesjes op gezette tijden (hij krijgt flesvoeding sinds 3 weken oud). Dit omdat hij 's nachts echt heel onrustig is en dit alleen maar erger wordt. Ik hoop met een strakker schema dat ik dit uiteindelijk opgelost krijg omdat ik maar 2 a 3 uur slaap per nacht. Hij is mijn inziens meer gebaat bij rust en regelmaat. Vind het ook wel jammer dat ik daar nu al mee bezig moet zijn. Maar helaas slaapt hij niet meer onbeperkt in de wandelwagen of in ieders armen. Die tijd is wel al voorbij😅 Maar heerlijk dat je zo met je meisje bezig bent! ❤️

één jaar geleden

I feel you girl! Zo blij dat je er een topic voor aanmaakt! Bij ons gaat het ook zo, behalve dat ik geen borstvoeding meer geef, en dat onze kleine heel liever in zijn eigen bedje slaapt. Ik vertrouw op mijn kindje. Hij kan heel goed aangeven als er iets is en zelfs wat hij nodig heeft. En ik geniet van de tijd dat we samen spelen. Ik vind het heerlijk om te zien dat hij zijn handjes ontdekt en het is geweldig om te zien dat hij mij en zijn papa herkent. Iedere morgen, na zijn flesje vertel ik hem wat we die dag gaan doen en ookal begrijpt hij er natuurlijk niets van, hij herkent mijn stem en ik word altijd getrakteerd op een stralende lach. Wij nemen de kleine ook overal mee naar toe. En ook dat vindt hij prima! En als we op het terras zitten, en hij is er klaar mee, laat hij dat prima horen, dan zijn we zo thuis. Het is heerlijk om zo op je kindje te kunnen vertrouwen. En ik besef ook dat wij zoveel kunnen doen omdat wij een heel lief, makkelijk zoontje hebben. Maar sinds zijn geboorte is het niet zo dat alles om de baby draait. Alles draait om ons gezin, waar hij een perfect deel van uit maakt.

één jaar geleden

Ja! Ook hier voeden op verzoek en meegaan in wat zij wanneer nodig heeft. Ze slaapt overdag op ons of in haar nestje op de bank/box, en snachts in de cosleeper naast ons. Vaak eind van de nacht na de eerste vroege voeding slaapt ze boven op mijn man. Ik probeer wel gewoon kleine tripjes te plannen (even de stad in of een bezoekje brengen aan iemand) en zie dan wel wanneer ze wat van me nodig heeft. Opzich heeft ze best een eigen ritme en kan ik enigszins inschatten wanneer ze weer voor een voeding komt of een slaapje. Ik persoonlijk krijg een beetje kriebels van ritme in voeding en slapen en alles zo vroeg bij zo'n kleintje. Ik bedoel, ik eet en slaap de ene dag ook wat eerder/later/langer/korter/meer/minder dan de andere dag. Zolang zij aangeeft wat ze nodig heeft en ik het kan geven en zij er goed bij gedijt, prima. Zou alleen maar stress krijgen van schema's en ritme als het niet zou gaan zoals ik gewend was of voor ogen had. Dat betere ritme komt nog wel. Ze is pas 7 weken.

één jaar geleden

Ik snap je helemaal, wij gaan ook met het ritme van ons meisje mee. Zij krijgt dan wel flesvoeding, maar dat krijgt ze ook als ze aangeeft dat ze honger heeft. Verder slaapt ons meisje van 7 weken al wel sinds dag 1 de nachten door (hebben we echt mega veel geluk mee!) maar slaapt wel in haar babynestje tussen ons is 🫣 en dat mag ze blijven doen ookal is ze zometeen 16, de leuke momentjes met manlief pak ik wel onder de douche ofzo 🤪🤪. Verder is ons meisje denk ik hierdoor zo zen en chill 🤭

één jaar geleden

Ibe is ons 3e kindje en net zoals bij zijn zussen volg ik hem gewoon. De zusjes sliepen tot 2 weken geleden ook nog bij ons maar toen vroeg de oudste (3,5j) of ze met haar zusje (2j2m) op een andere kamer mocht. Gevraagd aan kleine zus of ze dat ziet zitten en ze was enthousiast, die slapen daar nu ook al 2 weekjes. Ibe slaapt nog bij ons in de cosleeper/bed zolang hij wilt. Overdag slaapt hij meestal in de draagdoek! Voeding is borstvoeding en krijgt hij op verzoek, zijn kleinste grote zus krijgt dat ook nog :)

één jaar geleden

Hier precies zo! Onze zoon is nu 7 weken en krijgt ook borstvoeding op verzoek.. Slapen in een bedje of co sleeper wil hij niet, alleen maar op mij of mijn partner. Overdag laat ik hem nog wel eens in de draagzak een dutje doen. Alleen is hij vaak tussen 23.00-01.00 compleet overstuur om vervolgens weer te gaan slapen.. Wij laten hem ook niet alleen en zodra hij in de co sleeper of nestje ligt en echt begint te huilen pakken we hem gelijk op.. Geen idee of dat ‘goed’ is. Volgens alle schema’s inderdaad niet, maar hij komt elke week gemiddeld 300gram aan en is inmiddels al (in onze ogen) geen kleine baby meer. Ook al zegt iedereen, ooh wat een kleintje! (Nu met 7 weken 5300gr) Tuurlijk zou het fijn zijn als hij snachts langer slaapt dan 2/3 uurtjes, maar van de andere kant denk ik dan weer, hij wil even een schone luier en drinken, dan kan hij weer lekker verder slapen.. Gewoon doen wat volgens jou goed voelt is in mijn ogen nog steeds het beste.. Elke moeder/vader is anders maar zolang we ze alle liefde geven die je kleintje nodig heeft doe je niks ‘verkeerd’.

één jaar geleden

Ik probeer dit ook te doen met mijn zoon. Uit mijn omgeving hoor ik dan dat hij echt wel even mag huilen - wat ik echt bloedirritant vind want dat bepaal ik zelf wel 🙈 - maar inmiddels loop ik wel tegen het slapen van hem aan... Ik merk dat hij soms heel moe is overdag, zielige, grote, rode oogjes maar vechten tegen de slaap. Heb hem vandaag voor het eerst naar boven gebracht, in zijn bedje. En laten huilen... Dit vond ik echt NIET leuk, maar was blijkbaar wel wat hij nodig had. Voorheen sliep hij bij mij, maar nu is alles te leuk en interessant (hij is 11 weken en alles is dan natuurlijk héél interessant) werkt dat niet meer. Hij wil zo graag bij mij zijn, maar als hij dan bij mij is is het huilen, lachen, huilen, lachen - en het eindigt in alleen maar heel hard huilen en heel moe zijn en boos worden (hij dan). Niets helpt. Dus, ook voor zijn eigen bestwil ga ik hem vanaf nu toch vaker in zijn bedje leggen en even laten huilen. Kunnen we daarna weer lekker knuffelen 🥰

één jaar geleden

Oh wat fijn te lezen dat er nog een hoop andere zijn die het ook zo doen. Gewoon je kindje volgen. Ik denk ook dat wij daarom een best makkelijk meisje hebben, ze slaapt goed, drinkt goed, groeit goed (denk ik, heb al een tijd niet gewogen 😅, maar ze groeit uit der kleding) en ze ontwikkeld zich als een malle. Dus dan zal het ergens wel goed zijn denk ik. Ook fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die samen slaapt. Dat is echt de beste keuze geweest voor ons, mijn man stond daar in eerste instantie niet achter, want stel je voor je gaat op der liggen. Wij hebben wel nog wat moeite om echt weg te gaan. Dit vooral omdat Fae echt elke dag iets anders wil qua tijdstippen en ze is heel prikkel gevoelig. Maar verder is ze echt onderdeel van ons kleine gezinnetje en houden we gewoon veel rekening met haar. Hier trouwens ook de draagdoek, echt niet weg te denken. Mijn lifesaver af en toe.

één jaar geleden

Ja hoor, hier precies hetzelfde! Op de letter ;) Geen idee uit wel land je komt, maar dan is verdiepen in vaste voeding vanaf 6m ipv 4m misschien ook nog wel een thema dat je interessant vindt! Ik las deze toen der tijd bij onze eerste, gaf mij toen zoveel mentale ruimte! https://kiind.nl/let-your-monkey-do-it/

één jaar geleden

Reactie op Chris5

Ik probeer dit ook te doen met mijn zoon. Uit mijn omgeving hoor ik dan dat ...
Ik heb idd precies hetzelfde. Doe het liefst alles op verzoek, ook omdat mijn dagen er ook gewoon niet altijd het zelfde uit zien en ik daarin ook een bepaalde flexibiliteit vraag van onze zoon. Maar ik merk nu aan hem dat hij toch echt behoefte heeft aan meer ritme en diepe slaap in een prikkel arme omgeving. Daarnaast begin ik zelf ook wel lichamelijk pijntjes te krijgen van de hele tijd die draagzak. Hij wordt toch wel steeds zwaarder. Hebben jullie dat niet? Dus ik ben nu toch ook aan het oefenen met slaapjes in z’n bed, maar oeffff wat vind ik dat lastig. Vooral ook omdat zijn slaapjes in zijn bedje maar van korte duur zijn, en hij daardoor niet goed uitrust.. vervolgens moet ik m eerst kalmeren voor ik m weer in de draagzak kan doen en meestal wil hij daarvoor aan de borst. Soms is het daardoor echt 1 grote chaosdag. Snachts slapen wij trouwens ook lekker samen want daardoor slaapt iedereen veel beter.

één jaar geleden

Reactie op ChristineS94

Ja hoor, hier precies hetzelfde! Op de letter ;) Geen idee uit wel land je ...
Ooh super logisch ook eigenlijk, dat van de aapjes. Hier inderdaad eentje die de hele dag aan mij vastgeplakt zit en ik vind dat helemaal niet erg. Ik kreeg gisteren nog de vraag of ze al doorsliep. Uhm.. ze is morgen pas 7 weken. Ik kom uit Nederland 🤗🤗 heb je daar een bepaalde site voor of boek over de vaste voeding?

één jaar geleden

Ja hier ook net dezelfde visie. Altijd leuk om gelijkgestemden te hebben he 😊 ik houd van alles zo natuurlijk mogelijk en in het ouderschap probeer ik af te stemmen op de behoeftes van mijn kind. Ik verwacht nog geen ritme van Luka want hij is pas 7 weken. Lijkt me veeeel te vroeg. Bv volledig op verzoek ook hier en hij slaapt s nachts in de co sleeper naast mij. Soms ook es op een van ons als het nodig is. Overdag voorlopig nog in de draagdoek, zijn wiegje of de zetel. Hangt van z’n noden af die dag. Dat merk ik snel genoeg 😁 Ik denk wel om naar de drie maand toe te te proberen om wat meer ritme en voorspelbaarheid erin te krijgen omdat kindjes daar echt wel deugd van hebben, of zelfs nodig hebben, maar nu is dat nog te vroeg. En dan ook de slaapjes boven te laten doen. En ik geloof ook dat hij zelf dat ritme wel zal aangeven eens het tijd is ervoor. Dat van die vaste voeding is de kleintjes methode of rapley, denk ik? Vind je wel veel over online. Lijkt me leuk om hier nog meer van die leuke dingen te delen!

één jaar geleden

Zelfde hier! Dagelijks vragen mensen of we al “eindelijk” een ritme hebben. De kleine man wordt morgen pas 8 weken?! Ik verwacht nog helemaal niks van hem! Lekker naar je kleintje luisteren, doen wat goed voelt 🤗

één jaar geleden

Ik denk dat iedereen het op zijn eigen manier doet en moet doen waar ze zich goed bij voelen. Ikzelf pak mijn dochtertje ook op als ze huilt. Dat is voor mij een teken dat ze me nodig heeft en ik ben er voor haar. Ik geef flesvoeding, bv lukte helaas niet, en dit doe ik ook volledig op verzoek. Dus er is nog niet echt regelmaat, maar dat komt vanzelf denk ik dan maar. Daarnaast is bij mama slapen natuurlijk veel fijner dan in de wieg. Als mensen zeggen, "ze mag best even huilen hoor", gaan mijn nekharen overeind staan. Ze is super relaxt en een blije baby en ik voel me goed hierbij dus ik laat mensen maar kletsen.

één jaar geleden

Reactie op Carpe diem

Ja hier ook net dezelfde visie. Altijd leuk om gelijkgestemden te hebben he ...
Ja ik wil ook rond de 3e of 4e maand de slaapjes boven doen. Dit ook omdat ze vanaf 6 maanden naar het kdv gaat en daar in een ledikant moet kunnen slapen. Ik heb me verder nog niet verdiept in vaste voeding, moet ik maar gaan doen. Lijkt me fijn en leuk om hier handige tips te delen met elkaar. Scheelt een hoop gezoek straks🤗🤗

één jaar geleden

Reactie op vivje2404

Ooh super logisch ook eigenlijk, dat van de aapjes. Hier inderdaad eentje d ...
Op insta zijn de accounts van solidstarts en rolinde op de groei heel fijn. Daarnaast vond ik een artikel op de website van de groene vrouw eens een andere hoek belichten. Op de website kun je zoeken op vaste voeding.

één jaar geleden

Reactie op vivje2404

Ja ik wil ook rond de 3e of 4e maand de slaapjes boven doen. Dit ook omdat ...
Wij hebben ook geen ritme en ik probeer mijn kleine te volgen, plus dat ritmes me stress geven en mij te erg beperken. Ik heb bij onze oudste, nu 2 jaar, wel gemerkt dat die perfect hun eigen slaapmethodes kunnen hebben afhankelijk van de plaats. Bij de crèche slaapt hij zelf in zijn ledikantje, bij de opa en oma ook maar bij ons thuis moet hij echt naast een van ons in slaap vallen en komt dan halverwege de nacht weer tussen ons in liggen. Ik wil maar zeggen; volg vooral je gevoel maar heb vertrouwen dat je ze niet perse moet trainen voor het kinderdagverblijf.

één jaar geleden

Reactie op Britt Irina

Wij hebben ook geen ritme en ik probeer mijn kleine te volgen, plus dat rit ...
Ooh dat is fijn om te weten. Daar werd erg op gehamerd bij het kdv bij het aanmelden, het wennen aan het ledikant. Dat haalt de druk er wel vanaf. Verder zie ik wel hoe alles gaat lopen.

één jaar geleden

Hier ongeveer hetzelfde! Bv op verzoek, ze slaapt wanneer ze slapen wil en ik laat haar niet huilen. Ze slaapt overdag regelmatig bij mij, op me of in de draagdoek, soms slaapt ze ook heerlijk in de box. 'S nachts slaapt ze in de co-sleeper, tegen de ochtend na de voeding slaapt ze vaak nog even op mij. 🤗 Eet- en slaapschema's zijn niet mijn ding, op latere leeftijd moeten ze al meer dan genoeg. Nu lekker doen en volgen waar zij behoefte aan heeft. 🥰

één jaar geleden

precies dit doe ik ook! echt bijna 24/7 zit hij aan me vastgeplakt.. borstvoeding op verzoek, meestal om de 2-3 uur. slaapt naast mij in de nacht en overdag in draagzak! laat hem niet huilen maar natuurlijk huilt die ook wel eens maar dan houdt ik m vast etc:)