171 Reacties

één jaar geleden

Ik heb idd precies hetzelfde. Doe het liefst alles op verzoek, ook omdat mi ...
Ik moet zeggen dat ik hem eigenlijk nooit in de draagdoek heb, dat vind ik te warm. Ik heb hem vaak op schoot en draag hem veel rond. Heb soms juist heel erg gevoelige borsten omdat hij óf heel vaak wil drinken en soms ook heel kort waardoor mijn borsten onder spanning blijven staan. Als ik echt heel moe ben en even niet meer kan leg ik hem even in de box of op bed en ga ik lekker bij hem zitten of liggen, lees ik bijvoorbeeld een boekje voor of gaan we lekker kletsen. Ook doe ik vaak mee als hij op zijn buik op het speelkleed ligt, even samen de wereld op zijn manier bekijken 😊 Wat betreft dat slapen: ik heb hem 's nachts in de cosleeper, dat vonden wij veiliger omdat mijn man vaak onrustig is in zijn slaap. Overdag sliep hij in de box, maar dat blijkt niet meer te werken voor hem. Afgelopen week was ik alleen met hem en toen heb ik hem 's avonds ook echt wel eens flink moeten laten brullen omdat ik gewoon écht heel nodig naar de wc moest of even snel wou douchen. Hoe naar ik dat ook vond: het duurde meestal maar even en daarna viel hij in slaap. Blijkbaar was hij (dat vermoedde ik gisteren al, maar bleek vandaag ook echt zo te zijn) ZO giga moe en had ik dus al zijn signalen gemist. Ook omdat hij het zelf nog zo gezellig en leuk leek te vinden. Ter verduidelijking: ik laat hem normaliter echt niet huilen, neem hem altijd bij me. Maar dit is iets daar moeten we echt even samen doorheen en een ritme in vinden. En als huilen daar bij hoort, dan moet dat maar even. Ik zag het gisteren al, maar vandaag nog veel duidelijker, na het slaapje is hij zoveel meer zichzelf. Wij gaan vanaf nu gewoon proberen hem eerder boven in de cosleeper te leggen. Voor hem rustig want geen prikkels en wij na een slaapje ook weer een tevreden mannetje! Bij ons dus ook nog heel erg een zoektocht hoor! Succes, hopelijk heb je snel wat gevonden wat voor jullie werkt! 😘

één jaar geleden

Ik volg onze dochter ook zo volledig mogelijk.. ik geef borstvoeding en laat haar zelf komen. Tis een meid van de klok😉.. ze krijgt nu 1 fles kv laat op de avond of in de nacht net wanneer ze komt. Deze fles geeft mijn man. Ik ben laatst in mijn bv app terug gaan kijken naar de tijden waarop ze gevoed is en hier kon ik wel degelijk een ritme in ontdekken. Dit bepaald ze dus zelf. We merken ook dat ze in de avond en nacht ook steeds langer tussen voedingen slaapt, ook dit bepaald ze zelf. Tja en laten huilen doen wij ook niets mits we weten/zien dat ze moe is. Veel baby’s huilen om zichzelf in slaap te krijgen. Bij onze zoon heb ik goede begeleiding gehad waaronder de 10 minuten regel. Daarmee help je de kleine in slaap en lukt het ze uiteindelijk ook zonder te huilen in slaap te vallen. Verder weten we inmiddels ook dat mevrouw kan huilen wanneer ze een vieze luier heeft; weten we zeker dat t geen honger of vermoeidheid is wordt het luier checken. Los van dat we haar volledig proberen te volgen zijn er ook momenten dat het nodig is dat er het wat sturen. Zo heeft onze andere dochter (4 jaar) veel moeite met haar nieuwe plek in het gezin en zoekt ze veel bevestiging bij ons (met name bij mij) of we nog wel van haar houden enzo. Het kan dus voorkomen dat ik soms even meer beschikbaar voor haar ben. Tot nu toe sluit het allemaal goed op elkaar aan en krijgen ze alle drie wat ze nodig hebben (hard werken is het wel😅)…

één jaar geleden

Wat ik mij trouwens afvraag: hoe pakken jullie het aan als je weer gaat werken? Of werk je niet (meer)? Ikzelf ga van 3 naar 2 dagen werken en de dagen dat ik werk gaat hij naar het kdv. Iets in mij zegt dat ik moet stoppen met werken en stiekem wil ik dat ook, om gewoon lekker bij hem te kunnen zijn. Maarja, financieel is het toch praktischer dat ik blijf werken. Ik vind dat nu hij nog zo'n klein hummeltje is wel erg lastig hoor... Ook vind ik het lastig hoe het aan te pakken met de BV. Ik ga op die dagen namelijk kolven, maarja... hoeveel geef ik mee voor een dag? 🙈

één jaar geleden

Reactie op Chris5

Wat ik mij trouwens afvraag: hoe pakken jullie het aan als je weer gaat wer ...
Ik blijf ook werken, hoewel ik nu denk dat ik liever zou stoppen. Maar ja, financieel onhandig en als ik stop ben ik helemaal afhankelijk van mijn man. Dus tja… Ik heb gelukkig nog even om het goed te regelen. Ik ga pas in januari weer werken en dan gaat Fae 2 dagen naar het kdv en 1 dag met papa thuis. Ik denk (hoop) dat ik dan wel meer weet over de hoeveelheden en dat ik dat dat goed kan meegeven.

één jaar geleden

Ik heb idd precies hetzelfde. Doe het liefst alles op verzoek, ook omdat mi ...
Nee, ik heb eerlijk gezegd geen last van de doek. Behalve de knoop aan de achterkant af en toe, die zit precies op de plek waar mijn ruggenprik is gezet, dus dat voelt niet altijd even fijn. Maar ik vind de doek beter te doen dan de hele dag tillen. Behalve met dit weer, dan wordt het gewoon tillen. Anders, bijna de hele dag in de draagdoek

één jaar geleden

Reactie op Chris5

Ik moet zeggen dat ik hem eigenlijk nooit in de draagdoek heb, dat vind ik ...
Over het huilen en naar de wc gaan, dat heb ik hier ook hoor en ik vind het vreselijk. Maar ik heb af en toe zoveel krampen dat ik gewoon echt echt echt moet en dan moet ze echt even wachten. Voel me er altijd best schuldig over, maar ze kan niet altijd mee naar de wc (in de draagdoek kan ze gewoon mee naar de wc 🤣🤣)

één jaar geleden

Reactie op vivje2404

Over het huilen en naar de wc gaan, dat heb ik hier ook hoor en ik vind het ...
Nou precies dit haha. Ik moest afgelopen week ook echt even douchen, zweet me nog rot van die hormonen! Ik moet zeggen dat ik me er niet schuldig over voel, maar het wel heel vervelend vind voor mijn zoon. Echt sneu als hij zo hard moet huilen. Ik heb ook nog nooit zo snel gedoucht 😂 Als ik dan weer bij hem terug kom troost ik hem meteen door hem lekker bij me te nemen! 🥰 Wat heb jij het luxe zeg, pas weer werken in januari! Ik dacht dat ik het goed voor elkaar had, begin weer in oktober, maar dat komt al zo snel dichterbij 😢

één jaar geleden

Reactie op Chris5

Wat ik mij trouwens afvraag: hoe pakken jullie het aan als je weer gaat wer ...
Ik heb er bij de eerste en nu tweede bewust voor gekozen om ze wat later te laten starten. Wennen vanaf 4,5 maand. Hele goede ervaring gehad met de eerste op het kdv. Hij is nu twee en vindt het helemaal prima. Ik zie dat hij daar zoveel meer meekrijgt dan dat hij thuis zou krijgen. Zelf (persoonlijk) merkte ik dat ik het werken ook echt nodig heb. En dat zegt iemand die pre kinderen een hekel had aan werken. Qua voeding deed ik van te voren oefenflesjes zodat ik doorhad hoeveel hij dronk per fles. Ik gaf altijd ruim mee. Wat overbleef gaf ik thuis nog. Kolven deed ik de aantal voedingen die hij die dag kreeg. Ik kolfde wel altijd meer dan hij dronk.

één jaar geleden

Reactie op Chris5

Nou precies dit haha. Ik moest afgelopen week ook echt even douchen, zweet ...
Ja oktober is al heel snel. Ik neem mijn ouderschapsverlof in een keer op. En ik werk in het onderwijs, dus alle schoolvakanties die binnen mijn verlof vallen krijg ik er nog bij. (Een van de weinige goeie dingen aan het onderwijs 🤣)

één jaar geleden

Wat zijn er een hoop reacties oordelend zeg… ik word een beetje benauwd van dit topic 😓

één jaar geleden

Reactie op ChristineS94

Op insta zijn de accounts van solidstarts en rolinde op de groei heel fijn. ...
Super! Dankje!!

één jaar geleden

Reactie op vivje2404

Ooh dat is fijn om te weten. Daar werd erg op gehamerd bij het kdv bij het ...
Even vanuit de kant van een pm'er. Ik werk zelf op een kdv en we merken dat kindjes vanaf 6 maanden het sneller moeilijk kunnen hebben met slapen, omdat ze dan net in die eenkennigheidsfase komen en te maken krijgen met verlatingsangst. Dan is het best een grote stap voor ze als ze op het kdv ineens op de slaapkamer moeten slapen terwijl dat thuis nooit moest. De pm'ers moeten, waar het kan, ook wel weer het kind hierin helpen om te wennen (ieder kind is anders).Maar ik snap daarom waarom ze het adviseerde. Ik weet niet of ze dus ook hebben uitgelegd, waarom het fijn kan zijn voor je kindje om een beetje te laten wennen in een ledikant. Maar kijk gewoon wat jij fijn vindt. Ik dacht leg meer uit waarom ze waarschijnlijk het advies geven om te oefenen🤗 Wat trouwens kan helpen is nu al veel slaaptools geven. Bijvoorbeeld knuffel waar je kleintje aan kan hechten, een speen, white noise, shirt die naar jou ruikt. Dit kan je dan meegeven naar het kdv en voelt dan vertrouwt. En dit kan ook allemaal gebruikt worden terwijl je kleintje bij je slaapt of naast je in bed. Hoop dat je iets hebt aan mijn ongevraagde advies 🙈🙈

één jaar geleden

Dit is mijn 2e kindje en we hebben vanaf het begin ons zoontje gevolgd. Ik doe gewoon wat in mijn ogen het beste is. Hij is vanzelf in een schema gerold. Qua voeding zat ik in het begin veel te hoog volgens de berekeningen maar heb 1 keer proberen bij te stellen maar was alleen maar huilen. Ik heb 3 dagen bv gegegeven en daarna over gegaan naar kunstvoeding. Hij slaap wel al vanaf 3 weken in zijn eigen bedje alleen in de avond niet willen slapen. Maar dat was die ook in de buik zo. Ik doe gewoon dus wat ik denk dat het beste is. En ik ben gewoon relaxt, dat werkt het beste voor je kind.

één jaar geleden

Ik probeer haar ook zoveel mogelijk te volgen, maar vind het wel ontzettend lastig te combineren met de zorg voor mijn zoontje (4,5 en behoeft véél aandacht) en het huishouden. Heb zelf bovendien heel veel slaap nodig om normaal te kunnen functioneren en niet (wederom) in een postpartum depressie te raken. Dus hoe doen jullie dat??? Ik heb het dus niet over alleen douchen en wc, maar echt voldoende slapen (kan ik niet met haar op me, en ze slaapt niet al te best in de wieg en ook niet naast me), koken, boodschappen, de was doen, etc. Heb haar wel veel in de draagzak, maar dat biedt niet voldoende vrijheid om alles te doen. En bovendien gaat m'n rug er langzaam aan 😬 Mijn man helpt heel erg mee, maar is ook weer aan het werk en kan dus gewoon niet alles overnemen. Hebben jullie praktische tips? Of zijn jullie kids allemaal fantastische slapers? 😉

één jaar geleden

Reactie op Mljg

Ik probeer haar ook zoveel mogelijk te volgen, maar vind het wel ontzettend ...
Extra hulp vragen. Een vriendin, zus, tante, (schoon)moeder die enkele uurtjes kan komen helpen of oppassen terwijl jij wat bijslaapt? Het huishouden laten zijn voor wat t is, enkel hoogstnoodzakelijke doen,… We zijn niet gemaakt om dit alleen te doen. Hulp vragen is niet makkelijk maar in mijn ervaring vinden mensen het wel heel fijn om te helpen eens je de vraag gesteld krijgt. Zelfzorg is zo belangrijk!

één jaar geleden

Reactie op Mljg

Ik probeer haar ook zoveel mogelijk te volgen, maar vind het wel ontzettend ...
Drama slaper hier. Huishouden wordt amper gedaan... huilen. Alleen het hoogstnoodzakelijke. Ik mag wel eindelijk van mijn man iemand voor de schoonmaak, dus mijn nichtje komt vanaf volgende week, wekelijks wat basis dingen doen. Mijn man werkt thuis als de peuter ook thuis is en heeft tot nu toe met Ouderschapsverlof 6 uur per dag gewerkt om te ondersteunen. Dus ik herken je vraag wel, het is echt schipperen. En ik doe zelf nu al 2,5 jaar een middagdutje op mijn niet werkdagen. Mocht mijn peuter niet meer slapen (doet hij gelukkig nog wel) zou ik zelf (zonder schuld gevoel 🙈) die tijd filmpjes opzetten.

één jaar geleden

Wij volgen ook volledig onze dochter en ben me niet zo bewust van sprongetjes enz. Slapen doet ze niet bij ons, want ik krijg ook al wel eens een schop of arm op m’n hoofd in mijn man zijn slaap, dus het is echt geen optie om een baby in bed te hebben😂 maar ze slaapt heerlijk ‘s nachts, dus dat is ook geen ramp. Verder krijgt ze de fles op verzoek en gaat ze echt overal mee naartoe, feestjes, uiteten, weekendjes weg. Ze slaapt overal doorheen en doet het super goed! Ze is nu 10,5 week😊 we zorgen trouwens zelf niet voor een ritme, maar merk dat ze dat langzamerhand zelf wel doet! Al is alles nu een fase natuurlijk😋 Eerder zat ze veel in de draagdoek, maar dat vind ik nu echt wel te warm😅

één jaar geleden

Reactie op Mljg

Ik probeer haar ook zoveel mogelijk te volgen, maar vind het wel ontzettend ...
Hier slaapt ze wel altijd op me, wat er dus voor zorgt dat ik ook eigenlijk niks kan. Wij hebben 1x per week een schoonmaakster die de belangrijkste dingen doet: stofzuigen, dweilen badkamer, wc en keuken. Dat scheelt al enorm.

één jaar geleden

Mijn zoontje slaapt alleen maar in de draagdoek overdag en ik ben ook niet bezig met schema’s.. ik heb nog een zoontje van 2 jaar en wij slapen met z’n allen op de kamer en meestal ook nog met zn allen in 1 bed haha

één jaar geleden

Ohja ook bv op verzoek en gewoon zo vaak en zolang hij zelf wilt de ene dag vaker dan de andere