6 Reacties

3 jaar geleden

Bij mijn 1e heb ik een spoedkeizersnede gehad, kindje werd meteen weg gehaald en heb niet goed door het doek kunnen zien dat ze het uit mijn buik haalde enz

3 jaar geleden

Volgens mij is het niet gebruikelijk om zelf de baby aan te pakken. En ook het doorknippen van de navelstreng moet Volgens mij wel symbolisch, omdat je anders in het steriele gebied komt. Ze hebben er vast een reden voor waarom die afspraken er zijn. Wij vonden het zelf geen probleem bij de oudste.

3 jaar geleden

Oh ja, ik kreeg onze oudste wel op de borst gelegd nadat hij was nagekeken.

3 jaar geleden

Bij mij werd hij (na de eerste snelle controles) op mijn borst gelegd totdat ik weer dichtgemaakt was - tenminste, achter het doek bijna in mijn gezicht haha mijn man moest hem vasthouden zodat hij niet in mijn gezicht rolde maar dat was wel heel fijn! Navelstreng doorknippen mocht inderdaad niet ivm steriele omgeving.

3 jaar geleden

Een kindje zelf uit de buik pakken heet een maternal assisted Caesarean. Weinig ziekenhuizen en artsen doen het, er komen wat extra dingen bij kijken en de hele team moet het kunnen. In de Diakonessenhuis in Utrecht is er wel een arts die dit doet, maar dan moet je ook net mazzel hebben dat hij plek heeft voor je. Zelf heb ik 2 geplande KS gehad op medische indicatie. En eerlijk, ik teken voor een derde! Kindje wordtnzsm op de borst geplaatst. Vader knipt de navelstreng bij (dit is niet symbolisch, want het is een handeling die moet gebeuren). Na de ksnheb ik mijn kind denk ik 24 uur continue vast gehouden . Bedenk even wat voor jou een "fijne ervaring" is. Bespreek dit als je een en intake hebt.

2 jaar geleden

Ik heb ook een geplande gehad en een van de zusters een hele hoop foto's laten maken, ook echt van het moment dat hij eruit werd gehaald. Heeft bij mij zo fijn geholpen met de verwerking! Daarna in grote lijnen hetzelfde als dat de anderen zeggen. Vader heeft de navelstreng mogen knippen toen de kleine op de weegschaal etc. Lag. Was niets symbolisch aan want dat moest gewoon gebeuren. Van begin tot einde heb ik misschien 2 minuten m'n kind niet vast gehouden, omdat ze de testen moesten doen, daar was z'n vader dan weer bij. Daarna gewoon huid op huid tot en met in de kraamkamer en is m'n kind niet uit mijn zicht geweest. Zelf vond ik het een geweldige ervaring en zou ik het zo weer doen!