20 Reacties

4 jaar geleden

Tuurlijk mag je weigeren. Ik ben half Marokkaans, dus ze twijfelde bij mij. Bij ons komt suiker wel in de familie voor (de NL kant) waardoor ze eigenlijk wilde dat ik toch zo'n testje deed. Ik heb aangegeven dat ik het niet wil en dat was ok. Ze kunnen af en toe een vinger prik doen om je suiker te testen, maar dat is een moment opname. Ik heb verder geen overgewicht, eet heel gezond (snoep bijvoorbeeld echt letterlijk nooit, want eet geen geraffineerde suikers) en in de vorige zwangerschap ook geen suiker gehad, dus het risico is eigenlijk net zo minimaal als bij een ander. Met dit in mijn achterhoofd heb ik de keuze gemaakt om het niet te doen. Ik let heel erg op wat ik in mijn lichaam stop, dus ga zeker niet zomaar zoveel glucose er in gieten. MAAR, als ik wel enigszins risico zou lopen (overgewicht, ongezonde leefstijl, ouders/broer/zus met suikerziekte) zou ik het wel doen.

4 jaar geleden

Ik had hem vorige zwangerschap ook ivm pcos. Nu moet ik hem daarom weer maar heb aangegeven dat ik hem de vorige keer echt verschrikkelijk vond en of er dit keer geen alternatief was. Ik mag nu een dag curve gaan prikken, in de vinger. Mag bij de dokter maar heb mezelf een apparaatje gekocht. Moet dan prikken nuchter, uur na ontbijt, uur na lunch en uur na avond eten. Zou wel niet zo nauwkeurig zijn als met het drankje maar m’n verloskundige vond dit prima. Misschien hiernaar vragen?

4 jaar geleden

Ja hoor je mag weigeren. Ik had met 16 weken de suikertest en ik had super waarders. 4.4 nuchter, 5.9 na een uur en 5.0 na 2 uur. Ik heb me tot de dag er na zo slecht gevoelt dat ik er ook erg over twijfelde. De verloskundige adviseerde het wel te doen maar snapte als ik het niet wilde. Ik mocht zelf bepalen. Zelf heb ik een prikker voor niet al te veel. En hou het zelf gewoon 1x in de 2 a 3 weken bij en dat vond ze ook prima als ik dat zo wilde doen.

4 jaar geleden

Je moet niks Je mag En je mag dus ook het drankje weigeren En een dagcurve doen ( zelf prikken )

4 jaar geleden

Er zijn alternatieven. Zeker naar vragen!

4 jaar geleden

Dankjewel dames ❤ ga het zeker vragen over zelf prikken beter dan die test met drankje en bloedafname..

4 jaar geleden

Wat bij mij helpt is tanden poetsen na het drinken van het drankje en een rondje lopen. Dat mocht ik in het AMC

4 jaar geleden

Reactie op Mom2be-27

Tuurlijk mag je weigeren. Ik ben half Marokkaans, dus ze twijfelde bij mij. ...
Heb je ook een reden gegeven waarom je het niet wilde? Ik zou het opzich wel willen voor de uitslag maar het testen zelf wil ik eerlijk gezegd liever niet. Ik ben half turks en half nederlands. Ik heb geen overgewicht en suiker komt aan beide kanten van de familie niet voor. De verloskundige wilde het voor de zekerheid doen. Ik wist er toen weinig van dus heb maar isgoed gezegd. Nu ik dit zo lees twijfel ik eerlijk gezegd. Ik denk dat de uitslag toch goed is

4 jaar geleden

Je kan ook voor én na je eigen ontbijt bloed laten prikken

4 jaar geleden

Je mag het weigeren, het wordt meer gedaan alsOf het moet. Ik heb mijn vorige zwangerschap een week lang mijn eigen bloedsuiker geprikt en dit met een diëtiste. Had een intake en eind van de week de uitslagen bespreken dat was het. Nu ga ik dat weer doen. Vind deze manier toch gezonder dan zo een drankje.

4 jaar geleden

Hoi, ik ga voor het eerst meemaken maar ik heb al tegen mijn verloskundige gezegd dat ik dat drankje absoluut niet wil. Ze zei “dan kijken we via bloed”. Dus er zijn zeker andere methodes ook zonder drank. Ik ben zelf ook benieuwd, zaterdag heb ik afspraak. Als ik meer weet, hoor je van me.

4 jaar geleden

Hoi hoi, mijn VK heeft glucose Dagcurve 3x aangekruist op het bloedafname formulier. Dus ik moet woensdag 3 keer langs gaan om bloed af te geven. 1e ronde wanneer ik nuchter ben, rond 08:30 uur 2e ronde na mijn ontbijt, rond 10:30 uur en de 3e rond wordt na mijn lunch 13:30 uur. Ze gaan kijken dan in mijn bloed naar de resultaten of ik zwangerschapsdiabeet heb of niet. Voordeel, ik hoef geen drankje, nadeel; ik moet wel 3 keer langs 😅

4 jaar geleden

Reactie op mrszuhalyorur

Hoi hoi, mijn VK heeft glucose Dagcurve 3x aangekruist op het bloedafname f ...
Je mag ook zelf de dagcurve prikken met een vingerprik als je zelf over een apparaatje beschikt of misschien kan lenen

4 jaar geleden

Reactie op Tessssss29

Je mag ook zelf de dagcurve prikken met een vingerprik als je zelf over een ...
Uhmm nee zelf durf ik niet te prikken 🙈🤭😅

4 jaar geleden

Ik had het gevraagd aan mijn gync over zelf prikken met apparaat, ze zij liever niet, en dan een heel verhaal over waarom ik het niet wil met drankje en bloedprikken heb duidelijk aangegeven dat ik dat toch nie wil, uiteindelijk zij ze dan kan je ook zonder dranjke nuchter in de ochtend bloedprikken daarna mag ik wat eten en 2 uur later weer bloed prikken dit vindt ik ook oke beter dan die met drankje..

4 jaar geleden

Ik heb de test vandaag gehad, geen pretje. Ik kon er voor kiezen om thuis te laten prikken via de Star. 1x nuchter, vieze drankje en dan na 2 uur weer prikken. Dit kan je navragen bij de verloskundige. Voordeel is dat ik gewoon op de bank kon chillen, want ik was wel vrij misselijk ervan. Erna best wel last van hoofdpijn en moe. Nu duimen voor een goede uitslag!

4 jaar geleden

Ik begrijp niet zo goed waarom jullie er zo op tegen zijn, door verhalen of eerdere ervaringen? Mij is het 100% meegevallen, zeker na alle horrorverhalen. Ja het drankje is niet lekker, maar was goed te doen. Ik vond t 2 uur blijven wachten het vervelendste. 1e uur ging langzaam en toen voelde ik de suiker ook echt inkicken na half uurtje, maar na 3 kwartier voelde ik me weer goed en daarna ging t ook heel snel. Misschien dat een positieve ervaring helpt.

4 jaar geleden

Reactie op Mloesjuh45

Ik begrijp niet zo goed waarom jullie er zo op tegen zijn, door verhalen of ...
Door eerdere ervaring, bij mijn vorige zwangerschap na het drankje werd ik heel erg misselijk hele tijd klokhalzen in wachtkamer was ook te druk ging dus naar toilet werd ook heel erg duizelig en heel erg bleek toen werd ik eerder geholpen moest eigenlijk nog half uur wachten maar kon niet meer dus ze gingen wat eerder bloedprikken en mog gelijk naar huis daarna hele dag duizelig en moe wil dat niet weer meemaken..

4 jaar geleden

Ik heb de test vandaag gehad. Ik vond het wel meevallen. Het drankje is inderdaad vies. Verder een beetje last van hoofdpijn.

4 jaar geleden

Reactie op Ccee

Door eerdere ervaring, bij mijn vorige zwangerschap na het drankje werd ik ...
Dat begrijp ik. Dan is t idd vervelend.