22 Reacties
3 jaar geleden
Ughhhh ik vind het ook ZO een gedoe. Ik lees ff mee. Lijkt me trouwens niet dat hij een pyjama “moet” dragen hoor!
3 jaar geleden
Eerlijk gezegd heb ik zelf nog nooit naar de tog waarden gekeken. Ik deed het altijd op gevoel en voel regelmatig even in het nekje. Te warm, minder, te koud meer. Mijn kinderen slapen nooit in een pyama. Jong nog in de kleertjes en de peuter in romper met wolbroek van de wasbare luier. Dan een slaapzak daarover heen.
3 jaar geleden
Ik heb een Hema slaapzak met TOG 3.5. Hoeveel TOG zal dit nog zijn als ik de mouwen eraf rits en een lange mouw romper eronder doe? Iemand enig idee?
3 jaar geleden
Ooh ik vind het ook zooooon gedoe. En dan zijn we net op vakantie geweest waar t snachts koud was in de caravan.. ik had haar een lange mouw romper aan gedaan met broekje en sokken en daar over heen de winter slaapzak. Vond haar soms nog koude enkeltjes hebben en die handjes waren ijsblokjes. Nu zijn we weer thuis en ga ik dat zelfde doen alleen zonder sokken bijvoorbeeld. Zij slaapt echt beter als ze t warm heeft. Mijn vriend heeft t altijd warm en die vind t belachelijk nu al een warme slaapzak en lange romper.. tis ook net wat je zelf gewend bent ....
3 jaar geleden
Ik kijk daar echt nooit naar. Zo'n gedoe. Gewoon altijd op gevoel gedaan. En voordat ik ga slapen even in nekje voelen en snachts ook (bij het voeden en later met doorslapen deed ik als ik naar het toilet ging even soms voelen).
En daarnaast kan je beter je kindje te koud laten hebben dan te warm. Als ze het koud hebben worden ze wel wakker maar te warm kan gevaarlijker zijn.
3 jaar geleden
Omdat mijn zoontje dysmatuur was moest ik zijn temperatuur extra goed monitoren in het begin en ik heb daar een gewoonte van gemaakt. Ik neem nog steeds 2-3x per dag (sowieso 's nachts) zijn temperatuur op. Hij heeft nu met ruim 11 weken een normaal gewicht, maar ik merk dat de TOG-richtlijnen voor hem niet kloppen (daar heeft hij het te koud mee). Ik kan daar dus niet zoveel mee. En ik sla de plank ook wel eens mis als ik eerst zijn nekje voel en daarna de temperatuur meet. De enige manier om het zeker te weten is om het te meten, dus bij twijfel zou ik gewoon de thermometer erbij pakken totdat je weet wat werkt voor jouw kindje.
3 jaar geleden
Ik vind het ook lastig! Mijn zoontje slaapt in een ergopouch slaapzak. Zij leveren een kartonnen bordje mee met daarin een thermometer en een overzicht hoe je je kindje moet aankleden. Super handig! Wat ik lastig vind is het feit dat kledingstukken geen tog waarde hebben. Overigens vind ik het ook lastig bepalen aan de hand van zijn nek of hij het goed heeft. De een zegt hij moet lekker warm voelen, de ander lauw, ik weet het niet meer. Ik heb de laatste dagen aan zijn nek en buik gevoeld. Als die aangenaam voelde vond ik het goed. Echter sinds hij in de dikkere slaapzak ligt zijn zijn voeten ook lekker, geen idee of dit aangeeft of het te warm is. Hij slaapt nu in een slaapzak met 2,5 tog en romper met lange mouwen. Kamertemperatuur is 20 a 20,7 graden, we laten de deur half open, rooster van het raam is bijna helemaal dicht en we liggen met zijn 3en op de kamer. Ik maak voor mezelf aantekeningen wat hij heeft gedragen en hoeveel graden het was zodat ik voor mijzelf een beetje een richtlijn heb.
*de slaapzakken van ergopouch zijn echt een aanrader. Hij heeft 2 ritsen waardoor de slaapzak niet uit hoeft bij verschonen.
3 jaar geleden
Ik vind t ook super lastig nu t kouder wordt!! Heb ook al alle sites met tog tabellen bekeken online 😂 Wat ik lastig vind is dat ik op veel sites lees dat bij kamertemp tussen 16-19 graden de maximale tog 2,5 a 3 mag zijn. Maar hoe kun je dan ooit je 2,5/3 tog deken of slaapzak gebruiken? Dan kan je kindje verder niks aan 🤔
3 jaar geleden
Ik vond het ook een heel gedoe met dekentjes en lakentjes zonder slaapzak. Mijn dochter wilde niet in een slaapzak slapen... maar ben het toch maar weer gaan proberen en ze vind het nu heerlijk! Ik vind dat een stuk gemakkelijker met inschatten wat ze aan moet. Ik heb nu een pyjama van katoen (maar kan ook prima eigen kleertjes aan), rompertje met soms korte en soms lange mouwen, sokjes en dan slaapzak + laken en een nog 0.5 deken dubbelgevouwen. Ze lijkt het prima te vinden zo. Haar nekje is altijd lekker warm.
3 jaar geleden
Reactie op Mistique
Ik vind t ook super lastig nu t kouder wordt!! Heb ook al alle sites met to ...
Ja lastig! En zoveel verschillende richtlijnen. Je moet dan een minder dikke slaapzak nemen. Of weinig kleding.
Volgens de richtlijnen kleed ik mijn zoontje iets te warm, maar in een korte romper worden zijn armen helemaal een ijsklomp en met lange mouwen niet.
Ik lees trouwens ook wisselende adviezen over sokken aan in bed omdat ze anders via hun voeten geen warmte kwijt kunnen. Maar heel veel pyjama hebben sokjes aan de benen vast. Wat is jullie ervaring hiermee? Want zo'n pyjama zelf lijkt me ideaal.
Ik heb overigens een zipster pyjama gekocht. En een namaak ervan. Daarvan kun je de uiteinden van de mouwen en benen omslaan. Ze zitten nu in de was maar zodra de temperatuur het toelaat ga ik het proberen. Misschien blijven de handen van me zoontje dan wat aangenamer. Kan me niet voorstellen dan ijshanden fijn slapen.