35 Reacties

4 jaar geleden

Dat licht aan hoe je zwangerschap verloopt kwa gezondheid van jou en je baby, ik bijv moet elke keer als ik zwanger ben naar ziekenhuis ben dus onder controle bij gync vanwege hoge bloeddruk en groeivertraging baby, dan wordt er ook bij ieder bezoek een echo gemaakt.

4 jaar geleden

Hoi, ik zou even kijken op de site van de verloskundige. Ik heb het bijv. bij rond de 8,12, 20 en 30 of 35 week dacht ik. Persoonlijk vind ik dit best weinig, je wilt natuurlijk weten dat het goed zit met je kindje en gewoon beelden kunnen zien🥺 zelf heb ik een pretecho bij week 16 gedaan en ga ik rond de 25 weken een gratis echo laten doen bij de hogeschool in de buurt (schoolopdracht voor de studenten).

4 jaar geleden

In principe zijn er 3 echo’s die je vergoed krijgt: de 11 weken echo (termijn echo), de 13 weken echo en de 20 weken echo. Voor de 8 weken echo kun je kiezen maar die betaal je zelf. En inderdaad als je medisch bent krijg je meer echo’s! Of als je pret echo’s doet natuurlijk 😉

4 jaar geleden

Reactie op Buikie

In principe zijn er 3 echo’s die je vergoed krijgt: de 11 weken echo (termi ...
Dit is verschillend, bij mij worden ze allemaal vergoed. Goed informeren bij je verloskundige.

4 jaar geleden

Wat de anderen zeggen inderdaad 8 weken (ligt aan je praktijk) Tussen 10-12 (standaard) 13 weken (als je wilt, doe je wel mee aan wetenschappelijk onderzoek) 20 weken (standaard) En dan ligt het aan je praktijk of je na de 20 weken nog een groei of liggingsecho krijgt, standaard. Bij ons krijgen wij bijvoorbeeld alleen na de 20 weken een echo als er twijfels/zorgen zijn. Andere praktijken bieden hem soms wel standaard aan tegen het einde.

4 jaar geleden

Mijn praktijk is echt zo fijn, ik mag praktisch iedere week even langs komen op 'hartjesspreekuur', dan doen ze een snelle echo om te kijken of het hartje nog klopt. Ben nu 10 weken en heb al 3 echo's bij de praktijk gehad (gratis) en 1 pretecho (betaald)

4 jaar geleden

Ik denk dat het erg wisselt per praktijk want bij mij maken ze iedere afspraak een echo! Terwijl ik lees dat sommigen alleen een termijnecho, 13 weken echo en 20 weken echo krijgen. Heeft je verloskundige daar al iets over uitgelegd?

4 jaar geleden

Reactie op Buikie

In principe zijn er 3 echo’s die je vergoed krijgt: de 11 weken echo (termi ...
Nee hoor ik betaal niks zelf aan de 8 weken. Die doen ze bij ons standaard.

4 jaar geleden

Reactie op Linn2626

Nee hoor ik betaal niks zelf aan de 8 weken. Die doen ze bij ons standaard. ...
Ik ben nu 19+5 weken zwanger en ik heb dan met 6 weken ( ze dachten dat ik verder was) een echo gehad. En dan met 8 en dan met 12 en dan met 14 (pretecho dus niet vergoed) en dan gister de 20 weken echo. Voor nu staat alleen nog de 30 weken echo om de groei te bepalen en dan 36 weken om de ligging te bepalen.

4 jaar geleden

Hier in België is het heel anders, ik heb de eerste echo gehad op 7 weken (dachten er 8 te zijn) dan gaat de volgende zijn op 12 weken,16 weken, 20 weken, 24 weken, 28 weken, 30 weken, 32 weken, 36 weken en vanaf dan elke week

4 jaar geleden

Hier is het: Met 6 weken (vanwege miskramen, dus niet standaard) Standaard: Vitaliteit echo met 8 weken Termijnecho 13 weken echo 20 weken echo Groeiecho Liggingsecho Bij kopen: Geslachtsecho Pretecho 2d, 3d of 4d

4 jaar geleden

Reactie op Julibabygirl

Hier is het: Met 6 weken (vanwege miskramen, dus niet standaard) Standaar ...
Oja en je krijgt nog een aantal controles tussedoor waar ze na het hartje luisteren, baarmoederhoogte meten, je hartslag enzo 😊

4 jaar geleden

Reactie op Julibabygirl

Oja en je krijgt nog een aantal controles tussedoor waar ze na het hartje l ...
Uh bedoel je bloeddruk niet je hartslag 🙈

4 jaar geleden

ik heb met 8 wk vitaliteitsecho gehad (ivm persoonlijke reden), met 11 wk termijnecho, 13 wk echo (wetenschappelijk onderzoek) en gister de 20 wk echo. Zou eigenlijk de laatste zijn, maar krijg toch een extra controle ligging placenta met 30 wk. Al deze echo’s worden vergoed.

4 jaar geleden

Bedankt dames voor jullie reactie. Vinden jullie het niet lang van 13 weken echo tot 20 weken echo

4 jaar geleden

Reactie op Mmoum

Bedankt dames voor jullie reactie. Vinden jullie het niet lang van 13 weken ...
Dat is voor mij lang inderdaad, bij mij was het bij 12 ipv 13. Dus bij week 16 heb ik een pretecho laten doen. Leuke was dat het geslachtsdeel niet duidelijk was, waardoor ik een week later weer terug mocht komen🤪 dus nog een gehad bij week 17🥳

4 jaar geleden

Standaard heb je om de 4 weken zo iedere keer een echo tot +/- 5 maanden zwangerschap. Het was bij mijn eerste vanaf 25 weken om de 2 weken een echo en vooral hartje luisteren en als laatst als je naar je uitgerekende datum gaat iedere week een echo + hartje luisteren, voor de ligging kijken of je kindje als is ingedaald etc. Ik had toen extra veel echo's omdat ik het erg prettig vond om extra te kijken naar de kleine of alles goed is. Nu bij mijn tweede heb ik al een peuter rondlopen en doe je het minder snel, ik moet toch de kleine meenemen wat al een uitdaging is haha. Maar als ik het kon had ik wel een extra gedaan, 4 weken wachten vind ik wel lang haha. Maar door de extra 13 weken echo zit er maar tot nu 2 weken tussen alle echo's. Heb na die 13 weken echo weer een weekje ertussen dan is mijn reguliere echo weer bij de verloskundige met zo'n 15 weken. Dus bij elkaar heb je denk ik rond de 10 (gemiddeld) echo's bij je verloskundige tot aan de bevalling😊

4 jaar geleden

Reactie op Mmoum

Bedankt dames voor jullie reactie. Vinden jullie het niet lang van 13 weken ...
Ja, ik had nog geluk dat 20 wk echo met 19 weken was, maar tussendoor wel controle met hartje luisteren natuurlijk. Nu zit er ook veel tijd tussen (van 19 tot 30 weken🙈) maar gelukkig voel ik hem/haar nu dagelijks en iedere 4 weken controle🥰

4 jaar geleden

Ik heb 10 echo’s, 5 medische en 5 pretecho’s. Ik ben draagmoeder en de wenspapa’s hebben ook nog een pretpakket bij de verloskundige genomen. Ik ben 15+3 vandaag en heb al 4 echo’s gehad

4 jaar geleden

Reactie op NELE 90

Hier in België is het heel anders, ik heb de eerste echo gehad op 7 weken ( ...
Dat is veel. Ik ben ook van België en krijg er bijlage zoveel niet. :( vind het echt rot dat ik geen 16 weken echo krijg vb. Moet echt wachten van 12 tot 20 weken pfff.