37 Reacties
4 jaar geleden
Ik vind het zo moeilijk. Mijn vriend zou de nevenbevindingen wel willen weten. Wat ik ergens begrijp, geruststelling als het goed zit. Maar ik hoor ook verhalen van onnodige stress en moeilijk te interpreteren kans percentages.
Ik kan ook nergens goede voorbeelden vinden van wat dan die nevenbevindingen zouden zijn. Is het iets waar nog een behandeling voor mogelijk is, of weet je dan gewoon heel vroeg dat er iets mis kan zijn? Dat maakt voor mij denk ik wel het verschil tussen wel of niet willen weten. Weten jullie daar meer van? Kunnen ze daar een antwoord op geven tijdens de counseling?
4 jaar geleden
Wij kiezen met nevenbevindingen. De vorige keer ook gedaan maar vond het ook lastig. Een goede uitslag geeft wat mij betreft meer zekerheid omdat alle chromosomen zijn bekeken. Een vriendin van mij heeft jaren terug een nevenbevinding gehad en dat was inderdaad enorm stressvol omdat er dan vervolgonderzoek nodig is maar hierdoor kwamen ze er wel heel vroeg achter dat er een probleem met haar placenta was en daar hebben ze dus wel zo vroeg mogelijk actie op kunnen ondernemen, dankzij de nipt.
4 jaar geleden
Ik vond dit ook een hele lastige keuze. Mijn vriend wilde liever zonder nevenbevindingen. Ik heb er even over na moeten denken. Volgens mij als ik het goed heb begrepen, kan de eventuele afwijking dan of bij de baby zijn of de placenta of bij moeder zelf en dan maar de vraag of het daadwerkelijk iets betekent of gaat betekenen. Toch als je hoort dat er geen nevenbevindingen zijn gevonden, zal dat een hele opluchting zijn. Wij hebben uiteindelijk gekozen om het niet te doen. Blijf het een moeilijke keuze vinden...
4 jaar geleden
Ik heb aangegeven bij de vk dat ik twijfelde. Op zich ben ik groot voorstander van onderzoeken etc maar juist de stress die het kan opleveren en misschien onzekerheid maakte dat ik twijfelde. Ze gaf aan dat er idd nevenbevindingen zijn waarbij het soms moeilijk te achterhalen is wat en of er een probleem is. Maar veel andere nevenbevindingen kunnen ze echt wat mee. Dat gaf voor mij se uitslag om voor se uitgebreide te gaan.
4 jaar geleden
Ik wilde eerst met nevenbevindingen doen, maar mijn man heeft dyslexie en ik heb gelezen dat dyslexie ook op verschillende chromosomen zit. Zou er misschien iets uitkomen wat later dyslexie blijkt en dan gaan we ons druk maken om “niets”. Voor ons is het belangrijkste dat het kindje geen Down, Edwards of Patau syndroom heeft. Zelf heb ik een zeer zeldzame neurologische aandoening wat nog geen 300 mensen op de wereld hebben en wellicht zou het ook naar voren kunnen komen en weten ze niet wat het is want de meeste artsen kennen die aandoening helemaal niet. Daarom onze keuze om geen nevenbevindingen te doen om onrust te voorkomen.
4 jaar geleden
Reactie op NELE 90
Is dit iets wat altijd al geweest is de keuze tussen een gewone of een uitg ...
Geen idee hoe het in België werkt. In Nederland kies je voor de beperkte nipt (onderzoek naar down edwards en patau syndroom) of de uitgebreide met nevenbevindingen (dan bekijken ze alle chromosomen behalve het geslacht)
4 jaar geleden
Ik heb nipt met nevenbevindingen gedaan, do 26 nov en gister gebelt met de uitslag dat alles goed was🍀
4 jaar geleden
Met nevenbevindingen gekozen. Met onze 1e zoon ook gedaan, toen die dagen in afwachting van de uitslag plots stress en twijfel of we er wel goed aan hadden gedaan.. stel dat er wat uitkomt waarvan helemaal niet duidelijk is wat de klinische consequentie is? Dat geeft onnodige stress. Nadien erg blij dat uitslag goed was. Recent kreeg hij epileptische insulten, die ook door syndromen kunnen komen, hoewel zo’n nipt zeker niet alles uitsluit gaf het toch een beetje rust dat die nipt iig goed was.. en toen zag ik ineens er nog meer meerwaarde van in.
4 jaar geleden
Ik heb het met nevenbevindingen gedaan. Ik wil alles weten wat er te vinden is. Iedereen heeft het altijd over de stress die erbij komt kijken, maar ik moet bekennen dat ik dat niet echt herken. Ik heb donderdag bloed laten prikken en ik ervaar echt geen stress over de uitslag ofzo. Als er een slechte uitslag is, dan horen we dat wel en dan zal er op dat moment stress ontstaan natuurlijk. Maar liever stress dan, dan dat ik er heel laat in de zwangerschap of na de bevalling pas achter kom dat er iets ernstig mis is met m’n kind.
4 jaar geleden
Reactie op Mama_melisdep
Ik heb nipt met nevenbevindingen gedaan, do 26 nov en gister gebelt met de ...
Sorry do 11 Nov nipt gedaan, heeft totaal 10 dagen geduurd
4 jaar geleden
Reactie op emske
Ik ben ook van België en wij hebben de keuze. Ik dacht dat ze het enkele ja ...
Ah echt? Nee ons is toen gewoon gevraagd of we de nipt wouden doen en of we ook het geslacht willen witten dus geen specifieke vraag naar een gewone nipt of een uitgebreide.. Dus geen idee wat wij gehad hebben toen