12 Reacties

2 jaar geleden
Handige app/website: mijn makkelijke moestuin.
Groenten en fruit voor een beginner:
- aardbeien
- frambozen
- courgettes (niet meer dan 1 plant want anders komen ze je oren uit)
- paprika
- pepers
- tomaten
Die laatste 3 zet ik wel in een serre/kas. Dat geeft een betere opbrengst.
Een tip, begin met een klein beetje. Hoe meer je zet, hoe meer je moet onderhouden. Kruipt best wel wat tijd in.
En volle grond kweekt stukken beter, grotere opbrengst, slaat sneller aan.
Als je echt graag iets in bakken zet zijn pepers of paprika's hiervoor wel goed. Wel heel goed opletten dat er geen water in de potten blijft staan, dan rotten de planten en dat ze niet te snel uitdrogen. Ik boor gaatjes onderin de pot zodat het regenwater weg kan als het teveel is. Er is ook een heel duidelijk boek van wim lybaert, in de moestuin. Daar kan je ook goed lezen welke groenten wanneer gezaaid of geplant dienen te worden, en wanneer je kan oogsten. Veel succes!

2 jaar geleden
Leuk! Lekker beginnen en al doende leer je het😃
Handige website: dianas mooie moestuin
Handig boek voor beginners: zaai, oogst en eet
Voor een beginner: gewoon in het tuincentrum plantjes kopen, dan ben je al een stukje op weg hihi (courgettes, pompoen, tuinbonen) En gewoon oefenen met zaaien, je merkt het vanzelf. Radijsjes zijn heel makkelijk, peultjes, sla soorten…
- bakken raad ik aan, maar die heb ik gewoon op aarde grond staan zeg maar dus kan alles goed diep wortelen. Of bedoel jij van die bakken op poten die ook een bodem hebben? Dat zou ik niet doen iig. Bakken wel wat duurder natuurlijk maar werkt een stuk gemakkelijker. Je kunt ook “bakken” maken van oude dakpannen als rand of zo maar dat gaat wel sneller kapot natuurlijk.

2 jaar geleden
Jaaa doen 😍
Het is zo leuk en mn dochter vindt het allemaal zo interessant!
Vind het heel leuk dat zij leert waar eten vandaan komt.
Ik heb al
3 jaar een moestuin en straks na verhuizen komt er ook eentje én kippies ❤️
Ik ben even te moe om veel te typen, maar;
- boek "de makkelijke moestuin"
- kweek wat je eet of graag wilt gaan eten. Zonde om dingen te kweken en niet te gebruiken.
- leer ook hoe oogst (langdurig) op te kunnen slaan of gebruiken, met wecken, in zuur, nieuwe recepten - denk out of the box.
- zoek goed uit welk seizoen zaaien - planten - oogsten. Elke plant heeft zn eigen tijd.
- reken RUIM. Courgettes, broccoli, vooral pompoenen etc worden groot. Denk niet dat je die met een paar m2 af kan want dat lukt niet 😜
- zaai/plant bij-vriendelijke bloemen rondom je moestuin. bijtjes zijn erg nodig voor de bestuiving!

2 jaar geleden
Reactie op Chef Lissocat
Jaaa doen 😍
Het is zo leuk en mn dochter vindt het allemaal zo interessant ...
Oja, als je in volle grond wil zaaien: bij de Welkoop kan je een grond analyse laten doen en krijg je advies hoe deze goed klaar te maken voor gebruik van een moestuin (of wat je er ook maar mee wilt). Groeiende groenten en fruit hebben echt veel voedingsstoffen nodig, en veel grond is hier vrij arm in. Dan brengen je plantjes ook niet zo veel op en ben je veel bezig met zorgen dat ze uberhaupt overleven 😅

2 jaar geleden
Oja en laatste; als je facebook hebt heb je de groep Moestuin voor beginners. Kan je alles vragen en opzoeken. Heb er zelf ook echt wel dingen van geleerd.

2 jaar geleden
Wat een fijne reacties en tips! Hier kan ik wat mee.
Ik dacht zelf aan bakken op de grond met worteldoek en dan goede rijke grond kopen voor erin. Of is dat geen goed plan?😅

2 jaar geleden
Reactie op Prilgelukx2
Wat een fijne reacties en tips! Hier kan ik wat mee.
Ik dacht zelf aan bak ...
Dat kan, maar zorg dan dat je bakken wel groot/hoog zijn.
Bijvoorbeeld tomaten hebben echt veel grond nodig.
Je kan moestuingrond kopen bij de tuinwinkel, dit kost echter 8 euro per 30 liter ofzo, dus is duur als je er grote bakken mee wilt vullen.
Beter kan je gewoon tuinaarde en daar zelf wat voeding voor de moestuin aan toevoegen.
Ik heb zelf bedden gemaakt met een klein randje, en hier een paar zakken tuinaarde op gekiept en gevoed. Werkt ook prima en je planten staan toch in de volle grond 😊
Dit was begin van het seizoen!

2 jaar geleden
Leuk! Ik ben dit jaar een beetje begonnen en het is echt heel leuk. Begin klein en met makkelijke planten zou ik zeggen. Bij mij zijn een aantal planten volledig opgegeten door de slakken helaas. Ik heb van oud steigerhout grote bakken gemaakt. Die gaan, als ze leeg zijn, de nieuwe kas in. Voor volgend voorjaar maak ik een stuk grond vrij om in de volle grond te planten. Er is op het grote forum ook een groter topic over moestuinen. Daar zitten hele ervaren mensen in

2 jaar geleden
Reactie op Bobo96
Leuk! Ik ben dit jaar een beetje begonnen en het is echt heel leuk. Begin k ...
Oja de makkelijke planten waar ik voor heb gekozen zijn courgettes, pompoen, slabonen, radijs en wortel. Volgend jaar doe ik datzelfde plus tomaten in de kas en broccoli en bloemkool buiten

2 jaar geleden
Super leuk en kan het zeker aanraden! Mijn tip is vooral begin klein en bouw het eventueel per jaar uit. Wat het bij mij ook goed doet is aubergine( in de kas) en snijbiet. Bij mij schiet de sla echt altijd door🙈. Als je de ruimte hebt en ervan houdt is pastinaak ook een makkelijke groente.