19 Reacties

3 jaar geleden

Hier passen mijn ouders en schoonouders om de week op. Mijn ouders houden zich goed aan onze afspraken. Schoonouders daarentegen niet echt. Ik probeer dat echt zoveel mogelijk los te laten. Toevallig net schoonmoeder afgelost die vertelde dat mijn zoontje de hele dag lekker op schoot geknuffeld had en niet goed wilde slapen. Dus nu als 'tip'( iets wat ik pas 20000x verteld heb) gezegd dat ze hem lekker moeten laten spelen, zodat hij ook fysiek moe is. Hopelijk luisteren ze er de volgende keer beter naar. Maar voor mijn schoonouders is een kind alleen gemaakt om vast te houden en te knuffelen...

3 jaar geleden

Mijn moeder past elke dinsdag op en mijn schoonouders elke donderdag sinds mijn zoon 3 maanden oud is. De eerste twee keer moest hij even huilen als ik weg ging, maar hij heeft het nu enorm naar zijn zin bij hun. En opa en oma’s genieten ook met volle teugen. Hij drinkt daar goed, slaapt goed (heeft zijn eigen kamertje daar met zelfde ledikant en matras als thuis), lacht lekker veel en wordt heerlijk vertroeteld. Ik vind het heel fijn dat ik hem nu nog niet op een kinderdagverblijf hoef achter te laten en dat het zo kan!😊

3 jaar geleden

Sorry wat ik eigenlijk wil er bij wilde zeggen: hij zal misschien moeten wennen maar ze hebben zelf ook kinderen grootgebracht. Geef duidelijk aan wat wel of niet werkt bij hem en hoe jullie rituelen uitvoeren. Voor de opa(s) en oma(s) is het ook wennen. Het komt goed!

3 jaar geleden

Oh, het is echt alsof ik m'n eigen verhaal lees. Ook ik ga precies op die datum weer aan het werk. Het slapen is bij ons een drama, dus ik ga ervan uit dat dat met oppassen ook is. M'n schoonmoeder pusht enorm dat we 'm elke keer mogen brengen, maar de keren dat we dat hebben gedaan (2x een paar uurtjes) was het één groot drama en kregen we een oververmoeid jongetje terug. Mijn ouders gaan volgende week voor het eerst kort oppassen. Mijn schoonouders trekken hun eigen plan en ik denk dat we ze daar moeilijk vanaf krijgen, want ze passen zo'n beetje elke dag op de andere kleinkinderen op, dus ze denken dat ze het allemaal wel weten. Ze snappen niet dat onze dysmature zoon ontzettend andere behoeftes heeft. Mn man gaat binnenkort één op één langs om ze heel duidelijk te maken wat ze wel/niet moeten doen, in de hoop dat dat werkt. Misschien dat dat nog een tip is? Heel eerlijk laat ik het op z'n beloop. Ze starten na de kerstvakantie met oppassen en we zien het wel. Ik verwacht dat het een drama wordt, maar misschien dat ze dan wel gaan snappen dat ze onze tips moeten volgen. Even sneu voor onze zoon, maar het is echt niet anders. Ze zien elkaar vaak genoeg (al denken mijn schoonouders daar anders over...) en hij is al vaak genoeg daar op bezoek geweest, dus daar kan het niet aan liggen (al zeggen zei elke keer als ze elkaar zien: "zie je wel, we zijn vreemd voor 'm."). Zoals je leest: VEEL schoonouders frustratie hier. Ik lees verder graag mee naar de tips van anderen, want ik ben dus echt in staat om m'n baan op te zeggen om ervoor te zorgen dat hij daar niet naartoe hoeft (overbeschermend, I know...).

3 jaar geleden

Als je vindt dat ze t niet goed genoeg doen dan moet je ze er niet brengen, dan krijg je alleen maar gezeur. Maar ze hebben zelf ook kinderen groot gebracht, t kan altijd even wennen zijn maar t zal heus wel loslopen. Overigens heb ik er bewust voor gekozen het niet te doen, lekker naar het kinderdagverblijf met andere kindjes. Opa en oma’s voor de leuke dingen en als we zelf samen even weg willen.

3 jaar geleden

Ik volg ook even... Voorlopig ben ik ook nog thuis maar ook ik moet in januari weer aan het werk. Kleine zal 3d naar crèche gaan en 1d grootouders, afwisselend tussen mijn ouders en de schoonouders. Mijn schoonouders zijn gewend van op de kinderen van m'n zwager te letten. Die kindjes sliepen echter zonder morren als je ze in bed legde (ik woonde er even in dus heb het van heel dichtbij meegemaakt). Onze zoon slaapt overdag bijna niet en we hebben een hele 'trukkendoos' om hem in slaap te krijgen. Ze werden er ook rotverwend. Sapjes, koek, chocolademelk,... Als ze hun maaltijd 's middags niet lekker vonden kookte ze snel wat anders. Wij willen dit absoluut niet. Suiker willen we zoveel mogelijk vermijden en we willen dat hij dus ook enkel water drinkt. Ben benieuwd hoe ze daar mee omgaan. Mijn ouders hebben geen ervaring dus daar hou ik ook mijn hart voor vast. Mijn moeder kwam 1x in ons huis oppassen omdat ik naar het ziekenhuis moest op controle. Ik had vrij duidelijk gezegd hoe laat hij zn bedje in moest maar toen ik thuis kwam had hij dus helemaal niet in bed gelegen 🙄 Ik weet dat grootouders er zijn om te verwennen, dat is ergens hun taak. ik ga het dus deels moeten loslaten maar ik ben best controle freak dus geen idee hoe ik er mee zal omgaan. En langs de andere kant hebben we ze ook nodig om op te passen dus zal ik het wel moeten loslaten. Het is wel een goed idee dat je hem al enkele uurtjes bracht 'om te oefenen'. Misschien moet ik dat ook maar is doen, al is het om mezelf wat gerust te stellen dat alles wel goed komt.

3 jaar geleden

Bij mij gaan ze naar de opvang, maar ze hebben ook al geregeld ene dagje of zelfs heel weekend bij opa en oma gespeeld en geslapen. Mijn ouders vinden het altijd fijn als we gewoon uitschrijven wat wanneer moet. Dus gewoon dagritme opschrijven. Dan proberen ze zoveel mogelijk daar rekening mee te houden en gaat het wel goed. Misschien een idee om dat te doen? Hou nu even bij het ritme is en wat je doet aan slaaprituelen etc en dat dan meegeven?

3 jaar geleden

Mijne zou om en om naar mijn ouders/schoonouders gaan, maar nu na twee maanden eigenlijk alleen naar mijn ouders geweest door omstandigheden bij schoonouders. Mijn moeder houdt zich aan onze ‘regels’, maar het gaat vaak net ff anders. Moeilijke slaper overdag en hij slaapt daar twee uur op de bank. Wat ons betreft helemaal prima, oma en zoon vinden samen uit wat daar werkt. Opa is een ander verhaal, die gaat m hapjes slagroom geven en is best druk, maar oma roept m gelukkig tot de orde. Hij zou vanaf januari weer naar schoonouders gaan maar ik zie daar wel tegenop, het gaat nu zo goed en dan moet hij weer wennen aan een nieuwe huis..

3 jaar geleden

Ik begrijp je helemaal! Hier is het met de schoonouders ook geen succes. Toen onze dochter 3 en 5 weken oud was hadden we oppas nodig (crematie en ik werd geopereerd). Beide keren kind helemaal niet geslapen. Zelfs wel 5 uur achter elkaar wakker. Ze was oververmoeid en totaal overstuur. Tweede keer zelfs nog te lang in een vieze luier gezeten waardoor haar billetjes helemaal kapot waren. Partner is later met zijn ouders het gesprek aan gegaan hierover. Uitgelegd dat ze echt hulp nodig heeft met in slaap vallen (ze is te alert en wil het liefst alles mee krijgen). Waarom we een draagzak gebruiken en hoe. Schoonmoeder bleef heel stellig; Voeger bestonden er ook geen draagzakken en zij legden haar kinderen ook wakker op bed en na veel huilen vielen ze vanzelf wel een keer in slaap. Partner bij onze standpunten gebleven. Uiteindelijk zei schoonmoeder het te gaan proberen op de manier hoe wij het doen. Tot op de dag van vandaag gebeurd er elke keer wel wat bij hun thuis als we daar op visite zijn. Enkele voorbeelden: - ze heeft onze dochter vast, ze verslikt zich en doet vervolgens niks en laat haar plat liggen - ben haar in slaap aan het brengen en gaat dan in een keer volop tegen haar praten waardoor het haar niet meer lukt om in slaap te komen - ik geef onze dochter de fles en ze gaat haar continue afleiden, gaat weer mis Na de eerste twee keren gelukkig geen oppas meer nodig gehad tot nu toe. Voordat onze dochter geboren werd afgesproken dat ze op 1 vaste dag in de week zouden oppassen indien nodig. Ik werk in de zorg met wisselende diensten dus als ik pas om 5 uur begin is partner al thuis. Ik ben nu 3 weken aan het werk. Mijn rooster is tot januari definitief en gelukkig op al die dagen toevallig om 5 uur beginnen of vrij. Als iemand advies heeft in deze situatie dan hoor ik het graag. Maak me er echt ontzettend druk om.

3 jaar geleden

Mijn ervaring is dat ze ook de tijd nodig hebben om de baby te leren kennen en de baby hun en geloof me het komt goed, even hun weg er in vinden 😊😊

3 jaar geleden

Mijn schoonmoeder past 2 middagen per week op, en dat vond ik heel eng aan het begin.. Zou ze het wel goed doen en op tijd zien wanneer hij honger heeft of wat als die veel spuugt en ze hem moet omkleden. Na 2 weken had ze het helemaal door en kreeg ik super lieve en leuke foto's doorgestuurd dat hij mega veel schik had. Snap je bezorgdheid, maar komt goed!

3 jaar geleden

Mij hielp het bij de eerste om te denken: ze laten hem niet doodgaan. Nu heb ik er inmiddels 3 en maak ik me nergens meer druk om, maar weet je, zij moeten je zoontje ook leren kennen en weten wat helpt als die huilt etc. En dan komt wel! Bekijk het positief, hierdoor kunnen beide opa's en oma's een band opbouwen, dat is zo waardevol voor later en op een gegeven moment kun je hem wel naar een kdv, gastouder of peuteropvang laten gaan. Bij onze oudste hebben ze een half jaar bij ons opgepast, daarna een gastouder. En nu met de tweede en derde (1,5 en 4 mnd) past mijn moeder nog 1 dag in de 2 weken op.

3 jaar geleden

Mijn moeder kwam een daagje bij ons kijken hoe alles ging, we hebben een meisje met een kleine handleiding op medisch gebied dus ik vond het ook extreem spannend. Daarna ging ze een daagje daarheen zodat ik erbij was, mijn moeder wilde dit graag aangezien ze regelmatig stikt en flessen drinken niet goed gaan. Ik kan je wel echt vertellen als je er geeen goed gevoel bij heb moet je het niet doen, zo hebben wij besloten om mijn schoonouders uiteindelijk niet te laten oppassen. Maar als ik zie hoe me ouders met haar omgaan.. ik zit afentoe met tranen in me ogen, ze houden zoveeel van haar & vind het heerlijk om te zien. Als onze dochter nu ook oma & opa ziet gaat ze al gelijk lachen & wilt ze meteen knuffelen. Ik denk dat het voor iedereen spannend is op het begin want je moet het ook soort loslaten. Waarom begin je niet met een ochtend en dat jij erbij bent? Je moet echtt doen wat goed voor je voelt, dat kan niemand jou zeggen😘

3 jaar geleden

Het start met het vertrouwen van jou. Je kindje voelt het aan als jij spanning hebt, waarschijnlijk huilt hij daarom meer in de situatie die je omschrijft. Ga de volgende keer eens heen met een positieve mindset: dit wordt super leuk. Natuurlijk doen ze niet exact hoe jij het zou willen, dat kan ook niet. En misschien is dit ook niet eens zo erg maar juist goed, nieuwe ontwikkelingen voor je kindje. Dat hij aandacht, liefde en eten krijgt - dat is het allerbelangrijkste. Ons zoontje was de eerste dag ook overstuur, logisch: alles is nieuw ! Dat ligt niet aan m’n schoonouders maar aan de situatie: mama gaat werken en hij wordt weggebracht. De keer daarop ging het al een stuk beter en hij gaat met een grote glimlach heen (5 maanden). Ik waardeer het enorm dat hij daar terecht kan in plaats van een drukke kdv. Positief bekijken dus ! Jouw gevoelens zijn uit liefde en bezorgdheid - super logisch. Maar dit belemmert jou en je zoontje nu, probeer het mooie van de situatie te zien 😘 liefs.

3 jaar geleden

Bij elk kindje vonden we het even 'spannend' de eerste 1 a 2 keer als Pake en Beppe of wanneer Oma gingen oppassen. Elk kindje is anders dus het is altijd even wennen. Mijn moeder is bijvoorbeeld een beetje een 'stresskip' en is eerder bang dat ze iets niet goed doet. Ze is dan ook heel voorzichtig. Mijn vader is net als de moeder van mijn man een stuk relaxter. En nee het gaat niet altijd precies zo als dat je het zelf doet. Maar ze vinden hun weg er wel mee. En het is ook wel logisch dat een kindje eerst wat minder goed drinkt als de grootouders de fles geven. Ze moeten elkaar ook leren kennen en een band met elkaar opbouwen. En misschien drinkt een kindje wel wat minder omdat het voelt dat de grootouders het eerst ook spannend vinden om de fles te geven. Net als slapen, als de grootouders hier oppassen op de jongste, als wij met de oudsten even op de flutter zijn, dan ligt de jongste ook wel eens in de box te slapen ipv op haar bedje. Dat is misschien niet hoe wij het zelf zouden doen, maar de jongste slaapt tenminste en ook wel een tijdje. Dus dan is dat in onze ogen prima. Persoonlijk denk ik dat je ook een beetje los moet proberen te laten. Ze vinden wel een manier hoe het gaat werken. Maar daar moeten ze ook de kans voor krijgen.

3 jaar geleden

Bedankt voor al jullie reacties! Fijn dat er ook veel herkenning is en bedankt voor de tips! Ik begrijp dat zij het anders doen dan ik en daar kan ik prima mee leven, maar ik heb wel heel duidelijk aangegeven dat ik niet wil dat ze hem laten huilen. En vervolgens komt schoonvader thuis met een compleet overstuur kind. Zo overstuur is hij nog nooit geweest (heeft minimaal een kwartier achter elkaar echt gehuild). En in plaats van troosten gaat schoonmoeder gek doen en komt ze met speeltjes aan enzo. Ik ben gewoon als de dood dat dit gebeurt als ik er niet bij ben. Hoe gaan ze m dan rustig krijgen... natuurlijk gaat hij niet "dood" maar ik ben wel bang dat dit eventueel schade veroorzaakt... De tip mbt schema en rituelen meegeven is een goede. Al blijft het lastig want we hebben geen vaste tijden omdat hij de ene keer langer slaapt dan de andere keer, en de ene keer heeft ie eerder honger dan de andere keer. Maargoed daar vinden ze hun weg wel in en zo lang die niet huilt kan ik ermee leven. Maar dit was echt even schrikken. Dan breng ik m echt nog liever naar de opvang waar ze verstand hebben van babies en er dus beter mee om kunnen gaan. Maar als ik daar nu alsnog voor kies ben ik bang dat ik ze enorm kwets en ik weet ook niet of mijn vriend het daarmee eens is. Ik ga in ieder geval kijken wat ik met mijn werk kan regelen in de vorm van live voeden en thuis werken, dan kan ik er in ieder geval in het begin zoveel mogelijk bij zijn..

3 jaar geleden

Opa’s en oma’s moeten ook aan de kleine wennen. Hierbij zullen er waarschijnlijk wel wat dingennzijn die je zelf absoluut niet zou doen. Maar kijk naar de dingen die je echt belangrijk vindt, die je zelf niet zou doen, Maja echt erg is het niet en dingen die je zou aanmoedigen om te doen. Mijn zoontje heeft 1x in de 2 weken oma die komt oppassen. Ik zie dat zij (mijn schoonmoeder) helemaal hoteldebotel is van haar eerste kleinkind en bijna teveel voor hem wil kopen😅. Dus ik heb wel aangegeven dat als hij door gaat krijgen dat hij dingen krijgt hier wel wat paal en perk aan gesteld moet worden;). Verder heeft ze echt engelen geduld met mijn zoontje en gaat het eigenlijk tot nu toe erg goed. Maja mijn zoontje is ook niet de moeilijkste. Op het KDV gaat het ook goed. Drinken is soms nog een ding, Maja bijna altijd bv gehad en fles is gewoon niet zo lekker, dus drinkt hij in de ochtend eigenlijk bij iedereen wat minder, maar in de middag trekt dat vaak weer bij, dan heeft ie honger😂

3 jaar geleden

Reactie op Anoniem97533

Bedankt voor al jullie reacties! Fijn dat er ook veel herkenning is en beda ...
Ik snap je zorgen heel goed. Zijn ook de hormonen van een moeder denk ik 😅 Maar wat betreft het huilen: er is al meermaals wetenschappelijk onderzocht dat (lang) huilen geen schade toebrengt aan een baby, mits er geen medische oorzaak is natuurlijk. Uiteraard wil je als moeder/ouder liever niet dat je kind veel huilt, maar het kan dus niet écht kwaad. En w.b. het kdv: ook hier laten ze babies in slaap huilen hoor! Er zijn zoveel kindjes per leidster, het is ook daar niet te doen om ze altijd op de arm te houden... Is helaas geen reactie die ie hoopt (denk ik), maar ik sta er altijd pragmatisch in. Wil niet zeggen dat ik er zelf geen moeite mee heb hoor 😉😅

3 jaar geleden

Reactie op Mljg

Ik snap je zorgen heel goed. Zijn ook de hormonen van een moeder denk ik 😅 ...