5 Reacties
4 maanden geleden
In principe doet iedereen maar wat eigenlijk, want elk kindje is anders en er bestaat geen handboek voor. Het enige wat jullie voorhanden hebben is je eigen ervaringen als kind en wat je belangrijk vindt om mee te geven aan je dochter. Bij ons werkt regelmaat heel goed. Vaste tijden slapen, eten enz. Daarnaast geven wij hem een waarschuwing als hij iets niet mag doen ( slaan, gooien, schreeuwen) en als hij niet luistert moet ie op z’n billen op de gang zitten totdat hij weer rustig is. Mocht hij gaan staan, zetten we hem weer neer en doen dit net zo lang, zonder met hem in discussie te gaan, totdat hij daadwerkelijk rustig is. Dan laten we hem uitleggen waarom hij op de gang moest en is het weer over. Soms 3x op een dag, soms 1 x. Kindjes weten graag waar ze aan toe zijn en daar borduren we op voort. Dit is echt een pittige leeftijd maar naar mijn idee ook echt het moment om grenzen te stellen. Jullie doen het ongetwijfeld heel goed met jullie dochter 💪🏻🩷
2 maanden geleden
Reactie op Pientjes
In principe doet iedereen maar wat eigenlijk, want elk kindje is anders en ...
Ik doe dit vaak ook zo hoor. Maar waar ik wel vaak over twijfel is dat je dus eigenlijk hem niet moet laten zeggen waarom hij op de gang moet. Maar jij moet zeggen waarom hij op de gang moet staan, dus benoem zijn emotie. Hij moet dat nog leren. En geef een alternatief. Dus: ‘ je was boos omdat je niet met dat speelgoed mocht spelen en toen ging je slaan’, ‘ ik begrijp dat het niet leuk is als je iets niet mag, een volgende keer mag je met je voeten op de grond stampen of even een rondje rennen als je je boos voelt. Slaan mag niet’. Dit is dan de theorie, maar in de praktijk laat mijn kind me niet eens uitpraten en neemt ze niets op wat ik zeg.
2 maanden geleden
Ik doe ook maar wat 😅
Persoonlijk ben ik niet zo van het straffen, maar meer van logische consequenties. Ik heb haar denk ik 1 x op de gang gezet. Als je met spullen gaat gooien, zet ik het weg etc. Dat resulteert ook vaak zat in driftbuien, maar daar ben ik wel consequent in en daarna is het weer klaar. Daarnaast is het ook een beetje "pick your battles". Ze zij zo op zoek naar autonomie, dus probeer haar echt veel zelf te laten doen. Maar als ze soms expres iets doet, waarvan ik net zeg het niet te doen krijg ik weleens Error. Waar doe je dan goed aan. Hier wisselt het echt met periodes. Van hele dag door tegendraads, naar nu best 'oke'. Hoewel die oren vaak toch niet werken. Ik probeer te bedenken waar dat dan aan ligt (bijvoorbeeld te druk bezig in haar spel, autonomie willen etc) en daar op in te spelen. Gelukkig krijgt ze best wat mee van onze normen en waarden en zegt ze nu soms (overdreven 😅) dankjewel als iemand de deur open doet of pardon bij een boertje etc. Wil ze water pakken als iemand hoest, wil helpen in het huishouden etc. Dus tussen de regels door zie je dan wel dat ze iets van de opvoeding meekrijgt.
Maar wel herkenbaar hoor. Ik word er soms ook onzeker van als ze de hele dag tegendraads is of dat komt door de opvoeding. Dan probeer ik maar te bedenken dat dit er ook gewoon bijhoort (en gelukkig zie ik dat ook bij anderen om me heen in de speeltuin, supermarkt etc dat zij soms struggelen).