14 Reacties
3 jaar geleden
Alleen kopen wat je echt nodig hebt en niet omdat t in promo staat. We worden zo vaak verleid om dingen te kopen die we niet nodig hebben. Als je iets nodig hebt, eerst kijken of het je tweedehands kan vinden. Gewoon consuminderen in t algemeen.
Er zijn ook van die lokale ruil groepen, zoals LETS. Vind ik ook een hele fijne. Daar ruil je diensten en soms ook goederen met elkaar.
3 jaar geleden
Ik doe sinds kort mee met een kledingketting: een voor dameskleding en een voor kinderkleding. Echt al hele leuke dingen uit kunnen halen. Je vult de tas zelf weer aan met wat je niet meer draagt of waar je kindje is uitgegroeid. Normaal gesproken zou ik dat in zo’n kledingbak doen. Nu heb je er nog de profijt van dat je ruilt met andere kleding. Je hoeft ook niet altijd evenveel in te leggen als je eruit haalt, dat trekt zich de volgende keer/keren vaak weer recht. Laatst weer een kindertas ontvangen en ik denk iets van 10 leuke dingen uit kunnen halen. En uit de damestas van laatst een paar lekkere wintertruien en zelfs een nieuwe sjaal met prijskaartje eraan voor €30. Je kan altijd even googelen of op facebook kijken of er ook iets dergelijks bij jou in de buurt zit.
3 jaar geleden
Inderdaad alleen kopen wat je nodig hebt. Wat mij overigens niet lukt hoor!
Wat ik wel doe, en dat is meer een algemene tip: zorg dat je precies weet wat je inkomsten, vaste lasten en uitgaven zijn, en hou dat ook bij.
Kijk ook eens op je afschriften wat je de afgelopen maanden uit hebt gegeven aan dingen die je niet nodig hebt. Hetzelfde geldt voor g/l/w. Als je weet wat je verbruikt/uitgeeft, dan doe je dat bewuster.
Ook maak ik potjes voor bepaalde uitgaven, zoals de kapper en kleding. Dat maakt het voor mij makkelijker om het vooraf bepaalde bedrag niet te overschrijden.
Weet niet of dit was wat je in gedachten had, maar hopelijk heb je er iets aan. Succes ❤️
3 jaar geleden
Misschien niet iets waar je nu wat aan hebt, maar je zou gedurende het jaar alvast wat cadeautjes voor Sinterklaas/kerst kunnen kopen, zodat niet alles op de decembermaand aankomt.
Verder inzicht krijgen in je gas/elektricitieits verbruik (bv met een app) kan helpen om gericht te besparen.
De droger niet meer gebruiken maar alle was ophangen scheelt ook.
3 jaar geleden
Mocht je een laag inkomen hebben, je kunt bij de gemeente vragen om budget advies. Dan kijken ze samen met jou naar jouw financiële situatie.
Ook hebben gemeenten en woningbouwverenigingen momenteel beschikking over een energiecoach. Deze kijkt dan samen met jou waar winst te behalen valt in je energieverbruik in huis.
3 jaar geleden
Reactie op MvE
Mocht je een laag inkomen hebben, je kunt bij de gemeente vragen om budget ...
Dankjewel 🙏
3 jaar geleden
Ik kocht vroeger zowat alles van voeding/drank in merkproducten. Ondertussen heb ik van vele zaken al het product van het huismerk van de winkel getest. Vaak is dit even goed dus koop ik dat nu ipv merkproducten.
Brood in de supermarkt is vaak in promotie. Van die broden meerdere kopen en invriezen. Brood is op enkele maanden tijd ontzettend veel gestegen in prijs. Je kan zo per week 1 brood uitsparen als je bvb in promo aan 1,99eur koopt ipv 3eur bij de bakker.
Ik bestel ook online voor afhalen in de supermarkt, zo heb ik meteen een totaaloverzicht over de uitgave en kan ik makkelijk zaken uit mn winkelwagen gooien die misschien toch niet nodig zijn. Als iets in promo staat wat lang houdbaar is koop ik meer dan nodig zoals waspoeder etc. Dat spaart nadien uit.
Vroeger dronk ik bvb liters coca cola. Dit zijn liters water geworden 🙈
Daarnaast koop ik luiers van pampers enkel in promotie als ze 15cent of minder kosten. Ik heb er al in te grote maten in reserve, gewoon omdat ze goedkoper waren dan.
Ik koop zowat alles voor de baby tweedehands op Vinted. Inbakerslaapzakje van 0-3mnd en 3-6mnd (die heb je zo kort nodig...) , draagzak, wipstoel van Babybjörn, kleding,... We hebben ook geen volwaardige babykamer. Enkel een ledikant en kastje, beiden tweedehands (met nieuwe matras). De baby merkt het niet en hij krijgt een leuke kamer als hij naar een 'gewoon' bed overstapt.
Wanneer we iets niet meer gebruiken omdat het te klein is voor de baby of overbodig zet ik het ook opnieuw op Vinted.
We gaan minder afhaalmaaltijden halen zoals friet, ik bak vaker zelf friet. Gaan uit eten deden we vroeger maandelijks. Nu enkel als het een speciale gelegenheid is 🙄
Indien mogelijk eventueel een douche nemen op het werk ipv thuis.. deed ik al jaren omdat ik met de fiets ga werken. heb ondertussen vele vrienden die dit ook doen owv de hoge energieprijzen.
Bekijken of je abonnementen allemaal wel gebruikt worden zoals Netflix, Disney+,... Je gsm abo eventueel aanpassen naar een goedkoper (vaak krijg je veel te veel data die je niet nodig hebt),....
3 jaar geleden
Reactie op Mljg
Als je online iets koopt of afsluit, kun je soms een klein deel van het bed ...
Klinkt goed!
3 jaar geleden
Ik zag deze lijst ook voorbij komen. Misschien hebben jullie er iets aan ❤️ stonden nog wat nieuwe dingen op.
https://walletx.nl/besparen/de-ultieme-bespaartips-lijst
3 jaar geleden
Reactie op Mljg
Als je moet tanken, eerst even in de anwb app kijken welk tankstation un de ...
Jaaa dat doe ik ook ☺️