18 Reacties

4 jaar geleden

Ik volg graag. Ik zie veel voordelen, maar is het niet teveel 'gedoe'?

4 jaar geleden

Ik volg ook. Twijfel er ook over. Lijkt mij inderdaad een hoop gedoe maar uiteindelijk wel fijn als je een routine hierin hebt. Vind het ook erg prijzig om 'gewoon te proberen'. Je moet er met zulke prijzen wel echt voor gaan (en dan is het uiteindelijk goedkoper denk) en daar hik ik wel een beetje tegenaan nu omdat ik er niet zeker over ben.

4 jaar geleden

Er is op Facebook een groep "wasbare luiers", via die groep heb ik een online infosessie gevolgd van de luierhoek waar ik veel aan heb gehad. Ik ga zeker voor wasbare luiers! (en billendoekjes..) In het begin is het waarschijnlijk even wennen maar ik denk dat je snel je draai er mee gevonden hebt, ik heb het er iig voor over! 😃 Het is in een keer een wat grotere uitgave, maar het heeft naar mijn idee veel voordelen. Uiteindelijk is het goedkoper, beter voor het milieu, bij bepaalde keuzes ook weer bruikbaar voor een volgend kindje en doordat er geen chemische producten in de luiers zitten minder kans op luieruitslag/irritatie.

4 jaar geleden

Wij gaan helemaal voor wasbare luiers. Ik heb de deals allemaal op marktplaats gesloten om de kosten laag te houden. Heb 22 luiertjes (totsbots) gescoord en 5 overbroekjes (little lamb). De luieremmer(totsbots heb ik vorig week gescoord. Nu enkel nog billen doekjes (Billy's wil ik graag) en de wasnetten(totsbots) en nog een wetbag. Volgens mij zijn wij er dan helemaal. Voor rond de 200€. Ik heb mij net aangemeld voor de Facebook groep, bedankt voor de tip. Denk ook dat als je niets anders kan je O gewend raakt aan de luiers.

4 jaar geleden

Wasbaar is echt top. Het is zo relaxed. Twee, drie keer per week de wasmachine aan en alles is weer schoon en fris. Ik vind wegwerp echt veel meer werk en het is zo vies.. wegwerp stinkt echt ontzettend en dan zit je met zo’n emmer met luiers vol ontlasting die je steeds weg moet gooien. Nee, wasbaar is echt zo’n verademing voor mij haha. Ik gebruik een tweedelig systeem van Popolini. Dat zijn luiers met echt een goede prijs/kwaliteit verhouding die echt niet al te duur zijn. Ik zou je aanraden bij bijvoorbeeld de Billenboetiek of Nappy’s een consult te boeken. Dan kun je alle soorten luiers eens zien, voelen en vergelijken. Ze geven je dan ook meteen uitleg over wat je voor je hebt en hoe het werkt. Ik weet ook oprecht niet zo goed over welk ‘gedoe’ men het altijd heeft. Je doet je kindje een luier om, op dezelfde manier als een wegwerp luier, in plaats van dat je de luier in de prullenbak gooit, gooi je ‘em in de luieremmer. Als die vol zit, mikker je de inhoud in je wasmachine. Even een koude voorwas, een 60-graden wasje en zo’n 2,5 uur later heb je weer schone en frisse luiers. Nu de lente eraan komt, hang ik m’n luiers weer buiten in de zon en een paar uur later zijn ze droog. Het kost me echt minder moeite dan een steeds luiers kopen en een vuilniszak met gore luiers weggooien. En dan ben ik nog niet eens begonnen over hoeveel kledingwasjes wasbaar me bespaard omdat er geen lekkages meer zijn. Heel eerlijk, ik weet niet waarom men nog voor wegwerp kiest en sinds ik over ben op wasbaar vind ik wegwerp ook gewoon best wel vies. Lang verhaal kort, boek een consult bij de Billenboetiek of Nappy’s, volg het Luierhuis op instagram, wordt lid van ‘wasbare luiers’ op Facebook en kom erachter welke luiers het beste bij jou en je baby passen.

4 jaar geleden

Ik volg deze even. Ik overweeg ook wasbare luiers ivm milieu, kosten en evt ook minder last van rode billetjes door al dat plastic in wegwerp. Wel heb ik ergens gelezen dat sommigen de eerste weken nog wegwerp pakken en of als ze van huis gaan. Dat eerste omdat ze dan groot gebruikers zijn dacht ik. Iemand ervaring met hoe hier op opvang op wordt gereageerd? En ik denk dat plas luiers zo in de voorwas kunnen, maar hoe doe je dat met poep?

4 jaar geleden

Reactie op LVDG92

Ik volg deze even. Ik overweeg ook wasbare luiers ivm milieu, kosten en evt ...
Zolang je kindje geen vaste voeding eet, is de ontlasting vloeibaar. Die spoel je dus zou weg in de voorwas. Daarna doe je de 60-graden was en dan is alles weer schoon. Zodra je kindje vast voedsel gaat eten, wordt de ontlasting ook vaster. Vanaf dat punt gebruik je een inlegvel. Dat vel vangt de ontlasting op en kun je weggooien of door de wc spoelen. Hier moet je even goed naar kijken, want dat kan verschillen per merk. Wij gebruiken de inlegvellen van Popolini en die spoelen we niet door het toilet, maar gooien we gewoon weg als er ontlasting is. Als ons zoontje enkel geplast heeft, doen we het inlegvel mee de was in en gebruiken we die opnieuw. Onze opvang doet enthousiast mee. Van de Billenboetiek kregen we bij aankoop van onze luiers een mooi geplastificeerd A5’je met in vijf stappen met plaatjes uitgelegd hoe je wasbaar verschoond. Het is nog nooit fout gegaan op de opvang en ze zijn ook enthousiast.

4 jaar geleden

Ja wij gaan er ook voor! Inderdaad een online info sessie gevolgd bij de Billenboetiek en daar leggen ze alles heel duidelijk uit. Je bent sowieso goedkoper uit dan met wegwerp luiers en als je echt wilt besparen kun je inderdaad heel wat tweedehands scoren. Wij hebben nu het luxe pakket tot zindelijkheid gekocht incl emmer, waszakken, wetbags, inlegvellen en billendoekjes voor 1250€. Voor ons vooral uit milieu overwegingen, minder plastic en minder afval. Bijkomend voordeel is dat je kindje eerder zindelijk wordt, minder last van luieruitslag en je nooit op een onoplettend moment zonder luiers komt te zitten.

4 jaar geleden

Reactie op LVDG92

Ik volg deze even. Ik overweeg ook wasbare luiers ivm milieu, kosten en evt ...
Bij Kibeo (een regionale Kinderopvangorganisatie) staan ze open voor wasbare luiers. We zijn ook bij een gastouder gaan kijken en zij wuifde het weg onder het mom van teveel gedoe. Wij gaan naar Kibeo, niet alleen vanwege de wasbare luiers 😉

4 jaar geleden

Het Luierhuis is trouwens een handig Instagramaccount om te volgen. Geeft veel tips over wasbare luiers en heeft kennis over verschillende merken.

4 jaar geleden

Kaatje katoen is onze vaste luier dealer! Heel tevreden over en kan je ook een gratis consult krijgen. Wij gaan nu het 3e kindje in de luiers gebruiken. En starten altijd met prefold dat is hydro doel met klem, omdat de hele kleine luiers vaak nog te groot zijn. Erna altijd het 2delig systeem van tods bots. Wasbare luiers en billen doekjes zijn echt aanraders!

4 jaar geleden

Heel erg bedankt voor al jullie fijne tips!

4 jaar geleden

Hoi! Ik ben met mijn eerste heel enthousiast begonnen aan wasbare luiers. Ik had een tweedelig systeem en was van te horen heel enthousiast. na zes weken was ik er juist helemaal klaar mee. Ik moest ontzettend vaak verschonen, omdat hij zoveel plaste en anders zijn kleding nat werd (ook al was het een tweedelig systeem, de randjes sluiten toch niet altijd even lekker aan) en ik vond die plaswassen juist heel erg stinken. Ook omdat ik niet teveel wasmiddel wilde gebruiken ivm rode billetjes. de was vond ik juist heel veel en vooral het ophangen (inlegvellen, luier en buitenluier en daar minimaal 8 van op een dag) vond ik vreselijk. Ik had een meegroei set, maar daardoor was de luier om zo’n klein baby’tje heel groot en zaten niet alle kleren even mooi. Ik ga nu dus absoluut voor wegwerp luiers en was achteraf dus niet zo enthousiast meer, maar ik heb een kennis die net zo enthousiast is als de meeste reacties hier… dus het blijft uitproberen denk ik. Overigens ging ik na 6 weken over op gewone luiers en heeft mijn zoontje nauwelijks luieruitslag gehad en was hij met 1,5 jaar zindelijk. Dus het zegt ook niet dat dit met wasbare luiers sneller gaat. Succes met de afweging :)

4 jaar geleden

Ik ben even benieuwd, ons kleintje is morgen 3 weken en ik gebruik nu nog wegwerp luiers.. Vanaf hoeveel weken zijn jullie wasbare luiers gaan gebruiken?

4 jaar geleden

Ik wil nog even aanvullen (zag het niet zo snel staan nog): Naast een consult kun je er ook voor kiezen om een luierpakket te huren. Dan kun je eerst enkele weken uitproberen voor je overgaat tot de echte aanschaf.

4 jaar geleden

Ik ben even benieuwd, ons kleintje is morgen 3 weken en ik gebruik nu nog w ...
Wij zijn na de kraamweek meteen begonnen

4 jaar geleden

Ik ben even benieuwd, ons kleintje is morgen 3 weken en ik gebruik nu nog w ...
Ik start als m’n 3 pakken wegwerp luiers op zijn, dan zal hij zo 3 weken oud zijn. ( we gaan in aug kamperen dan gebruik ik weer even 2 weken wegwerp) en hoop dat m’n dreumes dan snel uit de luiers is. M’n een na oudste was rond verjaardag 2 namelijk zindelijk, ik geef die credits echt aan de luiers. Hoop dat t nu weer zo snel gaat.

4 jaar geleden

Ik ben tevreden. 2e kindje in wasbaar. Het is wel eerst uitzoeken en uitvogelen hoe het werkt. Voor mij heeft de fb pagina wasbare luiers onwijs goed geholpen als ik eens iets niet wist. Daarnaast zijn de winkels heel behulpzaam. Het wassen vind ik makkelijker dan kleding. Kleding moet je netjes ophangen luiers zwiep je over 2 lijntjes heen hopla. Zeker als je borstvoeding geeft is het nog makkelijker omdat je de 1e 6 maanden nog geen inlegvellen nodig hebt. Wasmiddel goed doseren is wel echt belangrijk anders ga je het na verloop van tijd ruiken. Advies is nu vooral ga naar een winkel. Overweg een huurpakket in newborn maat zodat je verschillende systemen kan testen en je de one size kan gaan kopen als je kleintje groter is:)