11 Reacties

3 jaar geleden

Hier (bijna) het zelfde! Volg

3 jaar geleden

Ik volg

3 jaar geleden

Ik had ook bijna hetzelfde kunnen typen! 😅

3 jaar geleden

Ik ben zelf volledig kind volgend maar bied de stappen naar 'zelfstandigheid' altijd wel aan. Dus wel oefenen maar als blijkt dat het niet werkt, stapje terug tot het kind er wel aan toe is. Bij ons heeft het geholpen om haar armen echt even vast te zetten langs haar lichaam. Dus een laken heeel strak instoppen. Eventueel herhalen als ze zich weer heeft losgewurmd. Dat geeft haar lichamelijk echt even de rust en het signaal, we gaan slapen. Van in de armen naar nu goede dutjes zelfstandig in bed. Overal dezelfde slaapplek overdag: kinderwagen in ons geval. Was voor mij noodzakelijk ivm nog een peuter. Zo kon ik er snel bij zijn/begeleiden. Boven was niet handig + zo was bij oma en op het kdv alles hetzelfde. 1. Goed ingestopt in de kinderwagen. White noise aan, knuffel naast haar gezicht en in slaap aaien/wiegen met de wagen. Er duidelijk zijn en helpen. Ondertussen wende ze zo aan haar slaapplek en de associaties. 2. Zoals hier boven en dan alleen wiegen met de wagen, niet meer een hand op haar. Alleen als ze weer verdrietig zou worden, dan weer aaien tot ze weer stil was. 3. Toen ze alleen met wiegen in slaap viel, erbij blijven staan/af en toe een hand. Laten weten dat ik er was. Tot ze sliep, dan lekker eigen ding doen. 4. En toen op gegeven moment viel ze vanzelf in slaap daar zonder dat ik er bij hoefde te blijven. Toen ze vanzelf in de wagen in slaap viel ben ik haar in bed gaan leggen. Altijd 'ingebakerd', iets naast haar hoofd waar ze haar hoofdje tegen/inlegt en de White noise. Al met al geen slaap training (ze was er zelf ook aan toe, minder prikkels tijdens haar slaap) en zeker nooit laten huilen. Ben ik zelf persoonlijk echt op tegen. Gewoon heel langzaam stap voor stap gevolgd waar zij aan toe was. Ik geloof er wel in dat het ene kindje er eerder klaar voor is dan het andere kind. Dit was een proces tussen de 4-6 maanden. Met de week ging het langzaam beter.

3 jaar geleden

In slaap wiegen is voor een baby onwijs veilig natuurlijk, dus heel normaal dat ze op die manier wel makkelijker in slaap vallen. Ik doe het zelf ook en vind het eigenlijk ook echt heerlijk om dat ventje in slaap te zien vallen in mn armen. Ooit zou ik daar natuurlijk ook wel verandering in willen zien, vooral als hij te zwaar zal worden. Maar tot die tijd helemaal prima! Om zoiets af te bouwen is het goed om steeds ietsjes sneller je kindje neer te leggen in bed. Als je nu helemaal wacht tot hij echt slaapt, zou je hem kunnen proberen neer te leggen als hij net net in slaap valt. Als het niet lukt, dan pak je hem weer op en probeer je het opnieuw. Als dat weer niet lukt dan moet je gewoon doen zoals je normaal doet. Je blijft dit bij elk slaapje gewoon proberen en als het helemaal goed gaat houdt dat dan een paar dagen vast. Daarna probeer je hem weer iets eerder neer te leggen. Doe het in kleine stapjes en als het goed gaat doe dan niet meteen nog eerder maar doe dat even zo voor een paar dagen. Dit kan best wel een tijdje duren maar is wel de meest vriendelijke manier! Maar zolang jij het prima vind om hem gewoon in slaap te wiegen, kan je dit gewoon blijven doen hoor! Er komt echt wel een moment dat het niet meer nodig is. Maar een baby heeft gewoon veiligheid en geborgenheid nodig. Als je kindje straks wat ouder is zal hij het ook fijn vinden als je bij hem blijft totdat hij in slaap valt, ook al zal dat dan niet meer wiegend zijn. Het is immers een lange tijd voor hem voordat hij je weer ziet de volgende ochtend dus dan is het niet gek als ze het niet leuk vinden om alleen in slaap te moeten vallen 😉

3 jaar geleden

Ik volg, had dit bijna zelf kunnen schrijven. Het enige wat ik ook heb is dat ik geen voorstander ben van een baby laten huilen, slaaptraining toepassen en vinden dat ze dingen moeten. Zoals het zelf in slaap moeten vallen, als ze er klaar voor zijn dan is dat goed en anders hebben ze ons nog wat langer nodig. Ik denk altijd zo als hij straks 18 is dan wil hij ook niet meer dat ik bij hem kom liggen haha 😂 ik probeer dus echt hiervan te genieten.

3 jaar geleden

Reactie op WondertjeJuli22

Ik volg, had dit bijna zelf kunnen schrijven. Het enige wat ik ook heb is ...
Ja ik snap echt wat je bedoelt! Soms denk ik alleen: waar doe ik nou goed aan? Moet ik gewoon afwachten of toch zelf het proberen te sturen?

3 jaar geleden

Reactie op Juuuuulll

In slaap wiegen is voor een baby onwijs veilig natuurlijk, dus heel normaal ...
Dankje voor je reactie. Het stelt me gerust sta hoe ik het nu doe niet “fout” is. Soms lees je dingen zoals baby’s moeten zelf in slaap vallen anders gaan ze nooit uren achter elkaar doorslapen bla bla bla. Opzich is mijn zoontje al best zwaar hoor! 11KG😱 maar goed voor mijn spieren zeg ik dan maar. Ik ben al een tijdje aan het proberen met sneller neer leggen en een tijdje ging dit heel goed, nu zit hij alleen even in een fase dat hij echt niet wil slapen s avonds en moet je dus heeeeel lang wiegen voordat hij eindelijk gaat slapen.

3 jaar geleden

Reactie op ChristineS94

Ik ben zelf volledig kind volgend maar bied de stappen naar 'zelfstandighei ...
Wat een goed idee om dit in de kinderwagen te oefenen. In de kinderwagen en auto valt mijn zoontje altijd heerlijk in slaap. Maar die “beweging” afbouwen blijft lastig. Ik ga het inderdaad gewoon soms proberen en ooit zal het ineens lukken, dat was met slaapjes in bed doen ook (eerder alleen op ons). Ik ben ook tegen laten huilen, vind ik echt zielig en niet nodig, bij mijn zoontje denk ik ook dat dat helemaal niet werkt, hij huilt bijna nooit dus wanneer hij wel huilt wil ik hem gewoon graag troosten, ook al is het bed tijd! Bedankt voor je reactie

3 jaar geleden

Reactie op Pippilangkous12345

Dankje voor je reactie. Het stelt me gerust sta hoe ik het nu doe niet “fou ...
Je doet het zeker niet fout :) Wow 11 kilo hahah mijn zoontje is 8 kilo, maar je traint je armen natuurlijk mee met het gewicht van je kindje!

3 jaar geleden

Reactie op Pippilangkous12345

Dankje voor je reactie. Het stelt me gerust sta hoe ik het nu doe niet “fou ...
Nou mijn zoontje valt dus niet alleen en zelf in slaap. Hij heeft echt wel hulp nodig van mij, maar hij slaapt wel de nacht door. En ja soms wordt hij wakker en dan is het speentje en klaar. En baby's die wel zelf in slaap kunnen vallen die vallen misschien inderdaad sneller weer in slaap en dan heb je het zelf niet door dat ze wakker zijn geworden.