7 Reacties

24 dagen geleden

Ik denk dat hij het wel begrijpt, maar duurt eventjes. Als mijn dochter mij probeert te slaan zeg ik dat het niet mag. Ik zeg ook altijd maar je mag wel aaien, omdat ze ons af en toe aait uit het niks. Eerst dacht ik ook dat ze er niks van begreep, maar als ik het nu zeg, stopt ze wel. Soms aait ze, soms niet, soms wappert ze met haar handen zonder te slaan.

24 dagen geleden

Dit doet mijn dochter ook en mijn zoon deed dit ook. Dit komt waarschijnlijk omdat ze de "nee" niet leuk vinden en niks met de emotie kunnen die ze op dat moment voelen daardoor, frustratie/boosheid etc. Ze weten nog niet precies hoe emoties te uiten en er over praten is nog lastig. Probeer er te zijn voor je kindje en laat het gebeuren in een voor je kindje veilige setting (dus je kunt bijv op je hurken gaan zitten en 'm knuffelen als hij dit fijn vindt). Blijf ook vooral benoemen wat je ziet dat hij voelt "ah lieverd, je bent boos nu. Ik begrijp dat het niet leuk is". Zo leren ze woorden koppelen aan hun emoties.

24 dagen geleden

Het zal wel frustratie zijn, mijn dochter deed dat een lange tijd rond 14 mnd als er iets niet lukte. Ik nam haar dan snel in mijn armen om te knuffelen en het ging vanzelf over toen. Ik moet wel lachen om je zin "we zijn pas begonnen met nee zeggen". Ik denk dan: heb je dat al de vorige maanden niet gehoeven? 🥲 Ik ben jaloers!

24 dagen geleden

Reactie op BlissfulMara

Het zal wel frustratie zijn, mijn dochter deed dat een lange tijd rond 14 m ...
Hahahahah 😂. Nee ik bedoel meer van als hij iets wilt. Ik gaf/deed het altijd gewoon maar ik vind dat ik wel moet beginnen met grenzen leggen want later op school zal hij ook niet altijd z’n zin krijgen.

22 dagen geleden

Hier slaat hij zichzelf op z’n hoofdje en/of bonkt hij ook nog eens met z’n hoofd tegen de muur/kast of whatever hij op dat moment tegen komt. Klein driftkikkertje.

17 dagen geleden

Reactie op BlissfulMara

Het zal wel frustratie zijn, mijn dochter deed dat een lange tijd rond 14 m ...
Wij zeggen eigenlijk zelden !Nee!. Ten eerste komt de Nee! Er doorgaans hard uit en is daardoor een heftige reactie die een kleintje juist leuk vind want wat een emotie!. Ik merk dat het veel beter werkt dat ik of uitleg wat ie juist wel moet doen ('laat maar even los´) of ik leid hem weg bij wat ie doet. Wellicht dat ik eens een keer zeg ´doe maar even niet' maar dan zonder al te veel emotie zodat die beloning er niet is. Die paar keer dat ik wel 'Nee!' heb gezegd loopt ie helemaal vast, hij slaat zichzelf niet maar het komt verder wel een beetje op hetzelfde neer 'instructies niet duidelijk, error'.

8 dagen geleden

Reactie op xVaderx

Wij zeggen eigenlijk zelden !Nee!. Ten eerste komt de Nee! Er doorgaans har ...
Wat goed om te lezen hoe jij dit aanpakt. Ik ga dit proberen. Bedankt ☺️