5 Reacties
4 jaar geleden
Hoi,
Ik weet niet hoe het in het mbo zit. Zelf werk ik in het VSO, dat valt onder PO.
Ik ben 2 juni uitgerekend en neem 6 weken voor deze datum verlof of. Dat gaat in op 9 mei ( na twee weken meivakantie. Je kunt niet tegelijk vakantieverlof en zwangerschapsverlof opnemen, dat betekent dus dat ik alle vakantiedagen die in mijn verlof vallen terugkrijg. Zowel 6 weken zomervakantie als hemelvaart, pinksteren enz.
Ik heb een vaste aanstelling van 40 uur (1FTE) mijn verlof eindigt op 12 oktober
4 jaar geleden
Ik ben ook docent op het mbo. Mijn werkgever heeft een vergelijkbaar beleid. Ze hanteren een intern beleid met vastgestelde vakantiedagen die ze wel of niet vergoeden. Het komt er op neer dat zij er 15 binnen de zomervakantie regelen. Omdat mijn verlof samenvalt met de vakantie krijg ik aldus mijn werkgever ook maar 15 dagen terug en zou dus zo’n drie weken moeten inleveren. Zij zien 15 dagen ook echt als 2 weken en 1 dag zeg maar, niet eens als 15 werkdagen. Ik heb al uitgebreid contact gehad met de vakbond, juridisch loket en een meldpunt voor discriminatie (in het kader van zwangerschapsdiscriminatie). Zij geven allemaal aan dat dit eigenlijk niet mag. Helaas heeft het cao mbo echter een wat grijs gebied waar de werkgever zich op beroept. En HR werkt bij mij ook echt enorm tegen. Ben al sinds december hiermee bezig en nog heb ik geen inhoudelijke reactie gekregen op de argumenten van de vakbond. Er komt een nieuw cao mbo aan in maart en ik heb het gevoel dat mijn werkgever dat af wil wachten (en dus bewust traag is met alles). In het PO en VO is het idd al goed geregeld m.b.t. het samenvallen van verlof met vakantie. Er is een uitspraak geweest in het VO door de hoge raad hieromtrent. Ik weet dat de mbo raad deze zaak nu ook bestudeert. Hopelijk nemen ze dit ook over in het volgende cao.
4 jaar geleden
Ik werk ook in het mbo en heb begrepen van de vakbond dat mbo’s zelf kunnen bepalen hoeveel dagen je terugkrijgt van de zomervakantie als jouw verlof in dezelfde periode valt.
Ik beviel van mijn eerste kindje op 4 juni en kreeg vier (werk)weken terug. Nu ben ik 25 juni uitgerekend en zit dus in dezelfde situatie.
Het voelt wel oneerlijk, omdat je benadeeld wordt door het moment waarop je bevalt. Een vakantie is tenslotte niet hetzelfde als verlof.
4 jaar geleden
Ik begrijp heel goed dat het oneerlijk voelt. Het kan erger hoor 😄 Ik werk in het basisonderwijs als gymleerkracht. Wij vallen helaas onder de sport cao. Daardoor krijgen wij vakanties niet doorbetaald en moeten wij tijdens vakanties sport activiteiten voor kinderen doen. Hiervoor krijg ik de gewone vakantiedagen om op te nemen dat zijn er 24 dagen per jaar. Officieel mogen ze ons niet vragen om deze op te nemen buiten de schoolvakanties. Maar als er geen vervanging is wordt het toch lastig. Ik krijg dus niks terug van de zomervakantie.