40 Reacties
2 jaar geleden
Mijn advies zou echt zijn om naar de osteopaat te gaan. Ik had ook een slechte slaper en door de overprikkeldheid leek hij een alerte baby, achteraf heeft hij (waarschijnlijk, blijft altijd een gokje als ze niet kunnen praten) met hoofdpijn rondgelopen. Bij het neerleggen in bed begon hij altijd te huilen en was het drama, overdag in de box had hij afleiding en ging het wel. Na een bezoekje aan de osteopaat en een aantal behandelingen later ging hij wel goed slapen, mits de wakkertijd goed aangehouden werd. Aangezien het een supervrolijke baby was, bleef hij ook gezellig als hij eigenlijk al in bed had moeten liggen.
Ik heb een supersnelle bevalling gehad en meneer is er als superman uitgekomen, daardoor stonden zijn schedelplaten scheef wat hem dus hoofdpijn gaf. Daar kwamen we dus 8 maanden later pas achter.
2 jaar geleden
Wij hebben ook een hele alerte baby en ik ga nu even iets heel zweverigs typen 🤣 Ons wordt aangeraden om de baby te “ontstoren” bij een homeopaat omdat ik ingeleid ben en hij de oxytocine via de navelstreng binnen heeft gekregen en dat nog in zijn lijfje zit 😊 Dus als je bent ingeleid, is dat wellicht de reden van de onrust.
2 jaar geleden
Bij ons heeft een bezoek aan de osteopaat echt wonderen gedaan. Ik ben ingeleid en heb een snelle bevalling gehad. Hierdoor was onze zoon ook niet goed in ‘baby zijn’. Na 3 behandelingen was hij een compleet andere baby.
2 jaar geleden
Hier precies hetzelfde 😅 Overdag is een drama en s nachts gaat hartstikke goed. Osteopaat heeft hier nog niet veel aan kunnen veranderen. Ik eet nu lv en heb biologische Johannesbroodpitmeel besteld op advies van CB, omdat ze ook reflux vermoeden. Meneer is vandaag al sinds 9 uur wakker en zijn inmiddels beide moe en overprikkeld. Dag in dag uit haha 🙈
2 jaar geleden
Alerte baby hier 👋
Ja het is echt ontzettend zwaar, ben amper buiten gekomen deze zomer, zelfs dingen doen thuis is onmogelijk, maar ook zo geweldig om te zien hoe zij de wereld in haar opneemt. Wil helaas meer kunnen dan haar lijfje aankan. Je kan haar ook niet gewoon vasthouden want het lijkt altijd of ze ergens anders moet zijn 😅 ze zet zich dan echt met gestrekte benen recht.
Slapen overdag is inderdaad drama, daarom dat ik haar voorlopig enkel via de borst in slaap kan krijgen of in de draagdoek/zak. Het werkt voor ons op deze manier en heb dan geen uren strijd.
Osteopaat vond na 3 sessies ook geen spanning meer in haar lijfje.
Ik volg dus ook voor tips, maar vrees dat we er even door moeten 🥲 ik hou mijn hart al vast wanneer ze over enkele weken naar het kdv moet...
2 jaar geleden
Bij onze dochter ging het beter richting 4 mnd (wordt zij 2 oktober) met zowel verborgen reflux (zonder medecijnen) als haar extreme alertheid. Zij slaapt nog steeds vrij weinig overdag, bij KDV soms net 2 uurtjes, thuis wat langer nu we haar overdag op ons/in armen laten slapen, maar soms huilt ze ook max 10 min per 24uur; ze lijkt beter met prikkels om te kunnen gaan inmiddels. Toen ze 3 mnd oud was deden we ons echt best om toch voor haar slaap te zorgen, nu blijft ze af en toe lekker lang wakker en vrolijk, zolang ze tevreden is 😅🥰
2 jaar geleden
Hier ook een hele alerte baby. Vanalles geprobeerd. Osteopaat heeft weinig geholpen. Vorige week een slaapcoach ingeschakeld omdat we helemaal op zijn. Zij gaf ook aan dat het een hele alerte baby is.
Haar belangrijkste tip was om de wakkertijd kort te houden. Normaal is deze bij baby's van 3 tot 5 maanden 1,5 uur. Onze baby gaat echt na een uurtje weer naar boven. Dat scheelt.
Vandaag de hele dag bij oma geweest omdat ze bij ons thuis aan het klussen waren. Waar ook wat neefjes waren (oppasdag). Ik merk dat ze nu helemaal uit haar doen is. Dus ik ga, indien mogelijk, ook echt niet meer teveel op een dag plannen de komende tijd. Hoe jammer ook. Maar de hele tijd bezig zijn met een baby die onrustig is een niet kan slapen is erger.
2 jaar geleden
Reactie op Maxelien
Alerte baby hier 👋
Ja het is echt ontzettend zwaar, ben amper buiten gekom ...
Oh ik lees zoveel herkenning hier in alle verhalen. Hier ook een alerte baby sinds de geboorte (nu 16 weken) en het is echt heel pittig. Hier doen we ook alle slaapjes in de draagzak of op ons, waardoor je nergens aan toe komt. En zoveel overstrekken. Dat werd wel wat beter na de osteopaat, maar rondom slapen blijft het. Hij lijkt gewoon overal bij te willen zijn en alles te willen meemaken. Moest glimlachen om de reactie van Maxelien waar je omschrijft dat het lijkt alsof je dochtertje altijd ergens anders moet zijn. Mooi omschreven! Dat is hier ook. En dan die grote ogen. Iedereen (zelfs vreemden op straat) maakt er ook opmerkingen over.
Niet al te veel tips, maar hier helpt het wel de slaapjes te koppelen in de draagzak. We doen nu vaak het eerste ochtendslaapje op ons en dan de overige slaapjes in de draagzak. Dan slaapt hij soms per slaapje 1,5 uur. Betekent dus wel dat je nergens aan toe komt. En we wandelen wat af…
En ik heb heel veel gehad aan het instagram account @thegentlekids
Zij post veel over alerte baby’s en slaap
https://www.instagram.com/p/Cs_B3LlueK3/?igshid=MWZjMTM2ODFkZg==
En dit artikel… (kennen jullie misschien al)
https://www.inekevanstraeten.nl/wp-content/uploads/2017/01/Alerte-babys-moeilijke-slapers-artikel-Kraamzorg.pdf
Het worden uiteindelijk wel de leukste kinderen 😬

2 jaar geleden
Reactie op Brownie
Hier ook n alerte baby maar wel altijd vrolijk en spelen, ook al doet ze ov ...
Kan jij jouw kindje dus wel wegleggen of in slaap brengen in een bedje? Dat lukt bij ons dus niet.
Hoe doe je dat haha.
Hoelang we ook wachten na in slaap brengen, zodra hij het matrasje raakt is het 👀 en als we hem direct in z’n zo/sleeper in slaap willen brengen is het zoveel overstrekken en huilen…
In de nacht lukt dit wel gelukkig
2 jaar geleden
Heel herkenbaar. Wij hebben een alerte baby die sinds de geboorte heel veel heeft gehuild. Hier speelden meerdere ongemakken mee o.a. spierspanning, heftig reageren op de voeding en de alertheid. Door deze combinatie is hij oververmoeid geraakt. Daarom heeft hij toen hij 10 weken was een week in het ziekenhuis gelegen. Om te observeren en tot rust te brengen. Hierna is het huilen minder geworden maar het slapen blijft nog steeds erg lastig (inmiddels 14 weken). Moeilijk in slaap komen en slaapjes van 45 minuten.
Wat wij doen is we bieden hem zoveel mogelijk slaapjes aan in zijn eigen bedje. Hij moet altijd een paar minuten (hard) huilen om in slaap te komen. We troosten hem dan door de speen in zijn mond te houden en hand op zijn buikje (hoofdje kan ook maar vind hij niet prettig). Daarnaast hebben we White noise aan en een doekje op zijn hoofd. Is misschien risicovol maar zonder doekje heeft hij die begrenzing niet en gaat hij helemaal slecht slapen.
Wanneer het slapen niet lukt wiegen we hem in de kinderwagen.
En natuurlijk wakker tijd in de gaten houden en vermoeidheidssignalen. Al is dat moeilijk te zien bij een alerte baby.
De nachten lukt hem inderdaad ook beter om in slaap te vallen.
Ik vind het zelf ook erg pittig. Wat mij helpt is te denken dat het ooit beter wordt. Elke maand dat hij ouder wordt, wordt het alleen maar beter.
Je doet het goed! Een onrustige baby is erg pittig.
2 jaar geleden
Hier ook een hele alerte baby die graag alles wil zien en meemaken. Inmiddels heb ik aardig ontdekt wat hier goed werkt:
- wakkertijd van maximaal 1,5 uur, richting de avond toe vaak maximaal 1 uur.
- ieder slaapje in haar eigen bed in eigen kamer en alles donker. Steeds hetzelfde slaapritueel (luier verschonen, slaapzakje aan, gordijnen dicht, white noise aan en in bed leggen) Ze slaapt max 45 min en doet dat het beste in haar eigen kamer. Dit doe ik ook zodat ze kan ontprikkelen. Al had ze in de box in slaap gevallen (doet ze niet want alles is veel interessanter dan slapen 😅), dan zijn er alsnog prikkels om haar heen en lukt ontprikkelen nog niet goed.
- in de avond lukt een slaapje doen niet meer altijd (ze slaapt voor de nacht pas om of na 21 u), dan leg ik haar evengoed nog even in haar slaapzak in haar donkere kamer om toch even in een prikkelarme ruimte te liggen. Als ze niet in slaap valt neem ik haar mee naar onze kamer in het babynestje. Geen tv meer aan oid, maar gewoon even rustig bij ons. Daarna maken we ons klaar voor de nacht en doe ik nog een flesje met haar in haar eigen kamertje.
- als je feestjes of andere bijeenkomsten met grote groepen hebt niet te lang blijven. Juist tijdens deze momenten zuigt je kindje alle prikkels op met als gevolg vaak oververmoeidheid. En hoe vermoeider, hoe slechter ze daarna weer slapen. Als ze hierdoor overigens niet in haar eigen bedje kan slapen laat ik haar op mij slapen. Beter iets dan niets qua slaap :)
- Inbakeren kan ook goed helpen om te ontprikkelen. Diepe druk helpt het lichaam te ontspannen.
- Als ik ergens naartoe moet, bijv naar de winkel, pas ik dit aan op haar slaapjes. Zodra ze wakker wordt gaan we weg en heb ik ongeveer 1,5 uur tot haar volgende slaapje. Mocht ze onderweg in slaap vallen leg ik haar thuis evengoed over in haar eigen bedje. Desnoods help ik haar even terug in slaap door te wiegen.
Nou meer weet ik zo eventjes niet, maar het gaat vast beter worden als ze straks wat groter zijn. Voor nu volg ik vooral mn kind ipv andersom 😊