11 Reacties
2 maanden geleden
Mijn 2 grotere kindjes zijn beide pas met 2j8m zindelijk geworden . Vindt 13 maanden erg vroeg. Maar goed, dat moet ieder voor zich weten.
Heb ooit gelezen dat er een aantal voorwaarden zijn waaraan je kind "moet" voldoen om zindelijkheid tot een succes te maken. Dat is onder andere zelfstandig kunnen staan/lopen en gaan zitten, kunnen communiceren dat ze moeten met gesproken taal of met gebaren en hun eigen broek naar beneden doen.
Ik zou sowieso eerst starten met een hemd en onderbroekje ipv een romper maar nog wel een luiertje aan. Eerst maar eens op gezette tijden op het potje. Kijken wat dat doet. Kun je vanuit daar uitbreiden. Sticker/beloningssysteem weet ik niet wat een kind van 13 maanden daarvan gaat begrijpen.
2 maanden geleden
Wij hebben al een tijdje een potje, met het doorkomen van haar eerste tandjes (9 maanden) was haar ontlasting zo zuur dat ze vaak vlak voor ze ging poepen onrustig werd. Zet haar sindsdien regelmatig op het potje (voor en na het slapen, maar niet elke dag) er zijn weken dat ze elke keer plast/poept, en weken dat ze heel gezellig op het potje zit en verder niks doet. Ik beloon haar niet, we lezen een boekje en ik ben sowieso trots dat ze op het potje wilt zitten, ongeacht of er wat komt of niet. Ik probeer er meer een gezellig momentje van te maken zonder druk. Heel soms geeft ze echt aan dat ze moet, maar dan moet ik ook echt rennen want ze kan het nog niet echt ophouden.
Vwb je vraag over potje of wc verkleiner; dat is je persoonlijke voorkeur, en die van je kindje 😊 mijn dochter vindt het potje gezellig, maar mijn nichtje moest er niks van weten (die besloot van de ene op de andere dag dat ze geen luier meer wilde en ging toen gewoon naar het toilet).
Enige tip die ik je wil geven: zet er niet te veel druk op, niet voor je kleine en niet voor jezelf
2 maanden geleden
Wellicht dat je het leuk vindt om meer te lezen over BabyZindelijkheidsCommunicatie - BZC (bijvoorbeeld https://kiind.nl/zo-werkt-babyzindelijkheidscommunicatie maar ook genoeg andere artikelen op internet te vinden. Of readyfrombirth op Instagram).
Voor ons was/is het erg prettig. Uiteraard zelf uitvinden wat bij jullie past :)
2 maanden geleden
Mijn dochter gaat voor en na elk dutje op het potje en plast dan vrijwel altijd. Ze poept ook vaak al vanzelf op dat moment. We hebben haar vanaf dat ze kon zitten erop gezet, gezellig met een boekje/liedjes, gewoon voor de leuk. Elke keer feestje van gemaakt. Plasjes/poepjes worden bekeken en vrolijk uitgezwaaid. Dat lijkt me een goed startpunt, gewoon een gezellig momentje van maken in het vaste ritme. We gaan waarschijnlijk als volgende stap een potje in de woonkamer zetten, zodat ze het misschien per ongeluk een keertje zelf aan kan geven.
2 maanden geleden
Nog niet zozeer mee begonnen, maar hij toont wel altijd intresse voor de wc en snapt hoe het werkt. Ik neem hem vaak mee naar de wc en heb voor hem zo'n mini wc potje aangeschaft. Hij vind het helemaal geweldig. Soms zet ik hem er zonder luier op, maar vaker laat ik hem met broek aan op zijn wc zitten. Hij geeft het vanzelf wel een keer aan dat hij echt wil plassen op het potje. Vind het voor nu het belangrijkste dat hij geen angst krijgt voor de wc. Ik werk zelf op een peuter en er zijn vaak zat peuters die de wc eng vinden. Hij gaat op zijn potje zitten, pakt een papiertje gooit die erin, zwaait het 'nep' plasje uit, doet de deksel erop en spoelt door.
2 maanden geleden
Onze zoon is 15 maanden en begint nu te ‘vertellen’ wanneer hij gaat poepen 💩👍 we wonen in Duitsland en hier zeggen ze ‘kaka’
Dus ja hoor, 9 van de 10 keer nadat hij heeft gegeten is het zo’n twintig tot dertig minuten wachten tot hij kaka zegt en daarna een volle luier.
Dit lijkt me een heel goed moment om hier op in te spelen en het potje aan te bieden. Heeft iemand hier tips voor? Want hem er gewoon opzetten dat wordt het niet, hij is heeeeeel beweeglijk, loopt en klimt overal op en af, dus.. tja.. hoe dan?
2 maanden geleden
Ik zie veel mensen schrijven dat hun kind aangeeft wanneer het gepoept heeft. Maar dat is nog niet hetzelfde als aanvoelen komen dat ze moeten gaan poepen. Tuurlijk is het een stapje richting het zindelijkheidsproces maar zeker nog geen voorwaarde dat ze zindelijk kunnen worden.
Als voorbeeld, mijn dochter doet al vanaf dat ze kan tijgeren dat ze naar mij toe komt en op mij voet tikt als ze gepoept heeft. Maar zij is echt nog niet klaar om zindelijk te worden. Ze houdt er gewoon niet van om in de poep te zitten, en ik geef d'r groot gelijk.