20 Reacties

3 jaar geleden

Jij bent de baas over eigen kraamperiode! Ik sta het ook niet toe, enkel mijn schoonouders en mijn eigen moeder. De rest wacht maar mooi. Ik wil niet dat mijn pasgeboren baby bij iedereen in handen komt. De baby blijft na een maand/maanden ook nog lief en schattig om mee te knuffelen. Wanneer jij er aan toe bent! 🥰

3 jaar geleden

Ik ben nu zwanger van mijn eerste maar ga hem de eerste weken aan niemand geven denk ik 🙈 Wil geen overprikkelde baby door al dat getrek en gedoe, ga de kraamvisite ook duidelijk inlichten van te voren 😊

3 jaar geleden

Ik heb met mijn partner zelfs afgesproken dat we de eerste 2/3 maanden helemaal geen bezoek ontvangen, tenzij we ons al eerder fijn voelen bij het idee. Dat is ook wat we mensen vertellen, zodat ze geen verwachtingen krijgen enzo haha. Doe wat fijn voelt voor jezelf. Je hebt dan net je kindje op de wereld gezet, natuurlijk wil je hem of haar dan het liefst zo veel mogelijk bij je houden.

3 jaar geleden

Iedereen moet dat doen wat voor hem of haar goed voelt. Als je je kindje niet af wil geven, vooral niet doen en gewoon uitleggen waarom. Ikzelf vond het juist heel fijn om mijn dochters heel even (lees 5-10 minuten) in handen van iemand anders te geven, dan kon ik bijvoorbeeld even naar de wc, of wat eten of drinken. Mijn beide meiden waren ook heel relaxt in handen van het bezoek, dus voor mij was dat geen probleem. Misschien kun je bepaalde mensen van te voren al inlichten hoe jij er in staat en dat ze welkom zijn om te komen kijken, maar dat je vasthouden liever nog niet hebt?

3 jaar geleden

Hoezo voornamelijk schoonfamilie kant?? Is toch ook et kindje van je partner ?? Wel apart dit en is maar et kindje dragen hoor niks ergs mee

3 jaar geleden

Reactie op Felimba

Ik ben nu zwanger van mijn eerste maar ga hem de eerste weken aan niemand g ...
Een overprikkelende baby bestaat volgens mij niet hoor :) maar begrijp wel dat je hem/haar niet telkens bij iemand anders op de arm legt :)

3 jaar geleden

Reactie op Slechtste App Ooit

Hoezo voornamelijk schoonfamilie kant?? Is toch ook et kindje van je partne ...
Daar mogen de meningen toch over verschillen? Dat jij dat geen probleem vind is helemaal prima, maar je hoeft iemand anders daar niet om te beoordelen. Ik vind het zelf voornamelijk vervelend ivm eventuele infecties, dat overdreven kleffe gedoe met bijvoorbeeld het zoenen van de baby etc. Plus, je bent dan net bevallen, niet iedereen ziet het zitten om dan al het kindje onnodig uit handen te geven. Je partner zou daar juist begrip voor moeten hebben, vooral de eerste paar weken. Het is weliswaar ook zijn of haar kind, maar dat betekent niet dat als de moeder zich er oncomfortabel bij voelt, zij het maar gewoon moet accepteren. Vooral met het beschermende moedergevoel dat veel vrouwen ervaren. En "maar het kindje dragen"? Ik ken genoeg mensen die naar mijn mening iets te wild doen met pasgeborenen of helemaal geen ervaring hebben en het nekje dus niet of nauwelijks ondersteunen. Die extra stress hoef ik er niet bij te hebben hoor.

3 jaar geleden

Komt eigenlijk alleen puur door het opdringende gedrag waar ik zo’n moeite mee heb, mijn eigen familie vind het wel prima en zal nooit durven vragen om de kleine en zeggen we zien wel wanneer je er zelf aan toe bent, maar van de andere kant word er meteen om gevraagd en bij wijze van midden in de zin hebben ze hem of haar al gepakt

3 jaar geleden

Als jij het niet wil, dan niet doen. Zo simpel is het vind ik! Misschien is het wel fijn als jullie de visite alvast op de hoogte stellen van tevoren. Een soort verwachtingsmanagement.

3 jaar geleden

Reactie op SH88

Een overprikkelende baby bestaat volgens mij niet hoor :) maar begrijp wel ...
Oei dat bestaat zeker wel! Vreselijk om te zien en mee te maken…

3 jaar geleden

Volgens mij vraagt ze om advies en niet om een oordeel 🙄

3 jaar geleden

Heel natuurlijk om na negen maanden samen het niet fijn te vinden om gescheiden te worden. Mijn advies? Neem voldoende tijd thuis of in het ziekenhuis… leer elkaar goed kennen buiten de buik. En voor de dagen erna, helpt het wellicht wanneer je man/vriend de kleine in het begin vast heeft en hem/haar over geeft aan de familie? Waarna jij hem/haar weer terug kan pakken? Binnen het systemische werk met familie opstellingen komen oorzaken vaak naar voren die diep liggen. Wees lief voor jezelf. Er is een reden dat het moeilijk(-er) voelt, dat is oké. Nee zeggen mag ook, maar als dat (nu) niet goed voelt is het fijn om naar een compromis te zoeken die voor jou fijner voelt dan je voor het blok gezet te voelen en hen toch de mogelijkheid geeft om een moment samen te hebben 💛

3 jaar geleden

Ik word zo moe van mensen die altijd meteen klaarstaan om "de schoonfamilie" fel te verdedigen. Je weet helemaal niet wat de band van zowel TS als haar partner met de schoonfamilie is. Misschien denkt haar partner er wel net zo over. En dan nog, dat het zijn familie is? Als ik naar mijn eigen schoonfamilie kijk, is dat gewoon een heel ander slag mensen dan mijn eigen familie. Mijn man en ik kunnen het nu eenmaal beter vinden met mijn familie. Wij matchen goed met mijn ouders, omdat wij bijvoorbeeld dezelfde normen en waarden belangrijk vinden, het een warm nest is en je jezelf mag zijn. Dat is bij mijn schoonfamilie totaal anders, zo ervaart mijn man dat ook. Ik ben gelukkig niet op mijn mond gevallen en mijn man ook niet, maar dat uit de kinderwagen graaien zie ik bij mijn schoonfamilie ook helemaal gebeuren. Daar zal ik dus als moeder meer alert zijn dan bij mijn eigen familie, want die zouden nooit mijn kind pakken zonder vragen of overleggen.

3 jaar geleden

Meid vind jij het lekker apart. Een vriendin van mij is depressief geworden om dat haar schoonfamilie constant haar baby pakte en ze dus amper tijd en contact met haar baby heeft gehad de eerste 2 weken. Maar fijn voor jou dat jij het anders ervaart👍🏻 met je ‘is maar dragen’

3 jaar geleden

Alleen belgen / nederlanders zijn zo...

3 jaar geleden

Zelf ben ik voor t eerst zwanger, dus geen idee hoe ik mij er over voel als de kleine er is. Maar wat misschien nog wel een tip (als je opdringerig bezoek hebt) je baby in een draagdoek hebben. Dan kan je baby ook niet ‘zomaar’ opgepakt worden en kun je aangeven dat je de baby zo wilt laten liggen.

MOD

3 jaar geleden

Alleen belgen / nederlanders zijn zo...
Hi, Op je vorige reactie is al aangegeven dat meningen er niet toe doen maar om tips of adviezen wordt gevraagd. Iedereen heeft andere normen en waarden. Labels plakken is niet nodig.

3 jaar geleden

Ik had de eerste week mijn dochtertje alleen laten vasthouden door opa's en oma's. De rest alleen laten kijken. De kraamhulp gaf als tip om de baby zo weinig mogelijk van arm tot arm te laten gaan ivm prikkels. Blij dat ik dit ook niet gedaan heb. Vanaf het begin een hele lieve tevreden baby gehad die goed sliep. Geen idee of het daardoor kwam😅 maar kan me voorstellen wanneer een baby net uit je buik komt het niet prettig is om zoveel prikkels te krijgen in de eerste paar dagen.

3 jaar geleden

't gaat over het gevoel dat ze heeft, wat ik volledig herken. Tuurlijk mag schoonfamilie de baby vasthouden, mar het voelt anders aan dan als m'n eigen familie hem vast houd. Het voelt zelfs anders aan als mama als m'n broer die wel kindjes heeft hem even neemt dan als m'n broer zonder kindjes hem even neemt... Een gevoel verander je niet zomaar, maar je kan wel je gevoel duidelijk maken naar de buitenwereld en daar kunnen best wel tips voor gegeven worden hoe je dat mogelijks kan aanpassen.

3 jaar geleden

Doen waar jij/jullie je goed bijvoelen! Wij hadden bij mijn zoontje alleen de opa’s en oma’s laten vasthouden net na de geboorte. Broers en zussen pas 2 weken later. We zaten toen ook wel weer in een Corona vlaag. Maar nu ik weer zwanger ben wil ik het weer zo doen. Broers en zussen misschien ook wel wat eerder maar verder niemand de eerste weken.