14 Reacties

6 maanden geleden

Bij ons viel mijn zoontje al vrij snel zelfstandig in slaap, eigenlijk heeft hij daar nooit moeite mee gehad. Er was 1 periode waarbij hij het wel moeilijk had daarmee. Wij hebben toen (een soort van) pick up, put down methode gebruikt. Onze routine is: spelen na het avondeten +/- 18.30 luier verschonen, beneden de fles geven Dan een kort verhaaltje Naar boven uitkleden en evt de pyjama aan, tanden poetsen en in bed leggen. Dan wensen we hem weltrusten, altijd met hetzelfde riedeltje.

6 maanden geleden

Reactie op Anne kr

Bij ons viel mijn zoontje al vrij snel zelfstandig in slaap, eigenlijk heef ...
Wat fijn zeg. Hoe oud was jullie zoontje toen hij al zelfstandig in slaap viel?

6 maanden geleden

Reactie op prinsesjevanmama

Wat fijn zeg. Hoe oud was jullie zoontje toen hij al zelfstandig in slaap v ...
Ik denk vanaf 4 maanden ongeveer. Daarvoor konden wij hem eigenlijk ook makkelijk wegleggen. Tuurlijk heeft hij zo zijn momenten maar het gebeurd misschien 1x in de 2 of 3 maanden.

6 maanden geleden

Hier sliep ze vrijwel gelijk al zelf in slaap. Eerst overdag nog beneden in de box maar heel bewust vanaf 4 weken minimaal 1 slaapjezelf in haar eigen bedje op haar eigen kamer overdag in slaap laten vallen. De eerste paar weken was het wel heel wat keren terug gaan en weer speentje geven. Soms lukte het ook niet, dan haalde ik haar, na 30 minuten, uit bed en deed een nieuwe poging later op de dag. Dan sliep ze dat dutje wel beneden in de box, bij mij of onderweg(kinderwagen, draagzak of maxicosi). Vanaf 5,5e maand alle dutjes of in haar eigen bed of onderweg. Heel af en toe moeite maar dan moet ik meestal 1 of 2x terug om d'r speentje te geven en is het oké. Als het langer is dan weet ik eigenlijk ook dat het is omdat ze bv trek heeft of omdat ze toch nog gepoept heeft.

6 maanden geleden

Hier ook met 4 maanden maar mijn dochtertje had veel moeite met zelfstandig in slaap vallen vooral overdag binnen een paar weken na een vast ritueel ging het eigenlijk helemaal goed. Ze is nu bijna 11 maanden. Onze routine: - Flesje beneden - Nog even kort spelen (5 min) - Naar boven tanden poetsen en op de kamer de luier verschonen ondertussen zet ik een slaapmuziekje aan - Dan nog even lekker knuffelen tot zij het zat is (ze begint zelf altijd met knuffelen en laat zelf los) is vaak een paar minuten - Slaapzak aan in bed en een kus en dan geef ik haar knuffel Het slaapmuziekje laat ik meestal 30 minuten aan er zit een timer op.

6 maanden geleden

Oja onze routine: Met zijn allen(grote broer en zus ook) naar boven, alledrie omkleden dan op bed van grote zus een verhaaltje terwijl broer en zus tandenpoetsen. Na het verhaaltje leggen we eerst de andere 2 op bed(doen avondroutine altijd samen papa en mama), dan neem ik de jongste mee naar onze slaapkamer, voed haar daar en lees nog een klein verhaaltje meer geschikt voor haar, dan tandjes poetsen en naar bed. Weltrusten wensen en dan muziekje aan en de kamer uit. Opzich wat je doet maakt niet veel uit, zolang het maar elke dag hetzelfde is en voorspelbaar. Dan gaat ze snappen wat de bedoeling is en zal ze weten dat het tijd is om te gaan slapen.

6 maanden geleden

Hier avondroutine: In slaapzakje leggen, witte ruistoestel aanzetten, lichten uit en dan in de schommelstoel voeden. Na het voeden hou ik haar nog eventjes op mij of loop ik wat rond om haar te laten boeren en dan bedje in en dada doen zodat ze weet dat ik vertrek. Ik heb ook de gewoonte om haar te zeggen dat ze gaat slapen nu, dat alles oké is en wij in de buurt zijn als ze ons nodig heeft. Ze slaapt sinds haar 4 maand in haar kamertje en eigenlijk altijd redelijk vlotjes gegaan op deze manier (buiten slaapregressie/ scheidingsangstperiodes). Nu is ze 11maand. Zoals de anderen reeds zeiden, wat je doet maakt niet zoveel uit zolang het een vaste routine is en elke dag ongeveer op hetzelfde uur! Veel succes 💪🏼

5 maanden geleden

Onze dochter heeft altijd moeite gehad met zelfstandig in slaap vallen voor alle slaapmomenten. Avondroutine is altijd hetzelfde (ook nodig ivm grote zus van 2). Tijdens de flessen viel ze dan wel in slaap of door eindeloos wiegen. De laatste tijd werd fles geven steeds onrustiger en hebben we haar uiteindelijk in bed gelegd en zelf de fles laten drinken. Ook voor de middagslaap. Dit doen we nu al een maand en dat gaat eigenlijk perfect.. Ik zie op de babyfoon dat ze rustig haar flesje drinkt en zich dan om draait om te gaan slapen. Soms gaat ze nog even zitten of klagen als de fles leeg is maar ze lijkt nu zoveel meer rust te hebben. Het is misschien niet voor iedereen de juiste oplossing maar hier wel.☺️

5 maanden geleden

Wij dachten ook nooit van het wiegen af te komen, maar de kleine man heeft zelf bepaald dat hij ineens niet meer gewiegd wil worden 😂. Hij vond het niet meer fijn in onze armen. Nu proberen we hem soms nog wel even rustig te krijgen in onze armen, maar als hij echt heel hard gaat huilen en zijn speen er telkens uit trekt leggen we hem in bedje en is het goed.

5 maanden geleden

Hoihoi, Onze kleine man (11 mnd) heeft vanaf een week snachts in z'n eigen kamertje geslapen. Overdag sliep hij beneden maar inmiddels ook in z'n eigen bedje. We zijn daar denk ik rond 3 of 4 maanden mee begonnen. Tot die tijd heb ik uuuuuren naast de bedjes gezeten om de speen in z'n mond te houden. Die flopte er steeds uit en dan werd ie weer wakker. Maar dus sinds een maand of 4 zelf in slaap leren vallen, want toen moest ie ook naar de opvang. Daar gingen ze ook niet een uur naast m zitten met z'n speen 🙈 dus toen zijn we dat maar gaan oefenen. Hij valt dus nu altijd zelf in slaap, inmiddels ook zonder speen. Bij mij is het ritueeltje: (3x in de week badje) Verschonen en Pyjama aan Flesje drinken, beneden of op ons bed (na bad) Tandjes poetsen Naar z'n kamertje lopen, gordijnen dicht doen Nog even knuffelen en over de dag 'praten'. Ik zeg aan het einde altijd: dan ga ik je lekker neerleggen en inpakken en dan ga je heel lekker slapen. Dan leg ik m dus neer, slaapzak aan en evt lakentje. Ondertussen zing ik een slaapliedje. Dan kusje, welterusten en z'n tingel-trekpop aan, en dan loop ik uit z'n kamertje. Klinkt wel veel als ik 't zo opschrijf haha. Maar is allemaal heel rustgevend hoor. Papa en de opvang doen hun eigen variatie, maar ook dat werkt prima. Het is hopelijk een kwestie van doen, en volhouden. Onze man leerde het vrij snel, hij is niet zo moeilijk daarin gelukkig. Maar ik weet dat sommige kindjes echt koppig zijn en dat het wel even gaat duren. Ik hoop dat jullie meisje het ook snel leert! Succes!

5 maanden geleden

Bij mij gaat het ook nog erg moeizaam hoor.. slaapzakje, boekje, dag doornemen en knuffelen, white noise aan en dan als hij bijna in slaap valt in bed (maar dan ook vaak huilen…) dan weer optillen en ga zo maar door!

5 maanden geleden

Bij ons lukte het heel lang niet. Tot we erachter kwamen dat ze met een muziekje aan wel in slaap viel. Bij dr ochtend- en middagslaapje werkt dit heel goed. Ze gaat dan zelf heel rustig liggen. Maar savonds lukt het nog niet. Dan leggen we haar in bed maar gaat ze vaak weer staan. Dan lopen we haar dus eigenlijk altijd nog in slaap 🙂. Ze is bijna 1. Wordt wel wat zwaar, maargoed.

5 maanden geleden

Ik vind het mooi hier alle succesverhalen te lezen… Maar bij ons is (was) het drama.. ons meisje, nu 11 maand, heeft altijd geborgenheid nodig gehad tot op de dag van vandaag. We hebben met een slaapcoach geoefend, 5 maanden lang echt alles gegeven om te oefenen in haar eigen bed en zelfstandig slapen, maar we stoppen ermee. Ze slaapt gewoon echt veel bij ons en ligt dus tussen ons in in bed. Ze komt dan voor één voeding in de nacht en slaapt dan met wat hulp weer verder. Ik vind het prima zo. Ze heeft nog nooit langer dan 5 uur doorgeslapen maar in haar eigen bedje sliep ze max 2 uur voor ze weer over de zeik wakker werd.. Zij slaapt nu beter, wij dus ook, ik kom voor het eerst weer een beetje bij na 11 maanden mega onrustige nachten. En ach, het is eigenlijk ook doodnormaal dat samen slapen… het is in sommige landen juist de gewoonste zaak van de wereld. Die kleintjes moeten hier al zoveel, en zo vroeg, ook zelfstandig al het liefst. Ik geniet er lekker van dat ze bij ons ligt en hoe goed het nu gaat en hoe weinig verdriet en frustratie er is vanuit beide kanten… ik zeg dit niet om te demotiveren maar om juist een beetje te relativeren en te laten zien dat het soms gewoon ook niet lukt en dat oké is ♥️♥️

5 maanden geleden

Toen m’n man na vijf weken weer ging werken, vond hij dat ons zoontje op z’n eigen kamer moest slapen. Dat ging direct goed. We hebben wel een redelijk ritueel vanaf een bepaald moment ingebouwd, denk pas bij 6 maanden toen hij tandjes kreeg.. Nadat hij de pyjama aan krijgt, tanden poetsen, nog even z’n wandtapijt met de giraffe aaien en z’n bedje in. Slaapzak aan, knuffeldoekje in z’n hand en Wally mag aan (projector met muziekje die na 20 minuten uit gaat). Over het algemeen slaapt hij binnen een paar minuten.