20 Reacties

2 jaar geleden
Heej! Wat shit zeg dat je zoveel last hebt!
Ik heb vanaf week 15 ofzo ook een beknelde zenuw waardoor ik snachts veel last heb. En dat wordt ook steeds erger. Heb ook vaak sochtends geen gevoel meer in mijn heup. En na sommige dagen kan ik vanaf 4u ofzo echt niet meer in bed liggen. Gekke (en fijne) is, zodra ik op sta heb ik er geen last van. Als ik er een uur uit ben. Staan/zitten dan kan ik wel weer liggen.
Mijn fysio legde uit dat mijn bilspier teveel moet compenseren vanwege het verweken van de banden. En daardoor is mijn bilspier heel hard en strak waardoor de zenuw die eronder door loopt bekneld raakt als ik erop lig.
Bij mijn eerste had ik daar last van vanaf 36 weken en nu dus al veeeel eerder. Mijn fysio zegt ook, naast het los masseren van je heup regio kan ik niks doen.
Ik snap dat je je ellendig voelt! Nog even volhouden 💪

2 jaar geleden
Ik herken dat van die overcompenserende bilspier en ik ga nu al een tijdje naar de bekkenfysiotherapeut. Vorige keer hebben we dry needling gedaan in m'n bil en daar kwam toch een partij spanning vrij!

2 jaar geleden
Ik heb dat ook, maar er zijn veel zenuwen die bekneld kunnen zitten. Van mij is het de huidzenuw van m'n bovenbeen, dit is vooral door de bevalling van m'n eerste. Ik kreeg toen cortisonespuiten maar het is nooit 100% weg gegaan. Nu tijdens de zwangerschap terug meer last van. Bij het op de schoot pakken van de oudsten, bij het liggen op m'n linkerzijde, ook bij staan of wandelen,... Ik tel af naar de bevalling om nadien terug een spuit te kunnen laten zetten en te laten genezen...

2 jaar geleden
Ik heb 4 jaar geleden een hernia gehad in m’n onder rug met uitstraling naar m’n bil, been en voet. Nog altijd een gevoelloze kleine teen. Ze hebben toen niet geopereerd, ik wist toen ook niet eens dat operatie of iets dergelijks een optie was. Maar ze gaven mij het advies oefeningen te doen zoals je rug hol maken en dan weer bol maken. Maar dit kunnen ze bij de fysio goed uitleggen. En warm houden met tijgerbalsem of midalgan en dan een warme kruik erop. Ook je buikspieren trainen helpt om zo de last van de rug af te halen, dat is nu alleen niet echt een optie tijdens de zwangerschap.
Maar ik merk dat de pijntjes in m’n rug en bil nu met 28 weken weer terug beginnen te komen omdat er gewoon wat meer gewicht op hangt. Trouw de oefeningen blijven doen en warm houden. Heel veel meer kan helaas niet.
Oh en gun jezelf een zwangerschapsmassage, dat verlicht bij mij echt veel van de pijn.

2 jaar geleden
Wat klote dat je steeds pijn hebt. Ik heb vanaf week 27 ook veel pijnklachten van m’n linker heup en bekken. Lig daardoor ook bijna de hele dag op de bank. Veranderen van houding en lopen gaan bijna niet. Lig steeds met een kruik, Voedingskussen en slik regelmatig pcm. Ben bij de fysio en chiropractor. Chiropractor pakt wel meer het probleem aan en gaat wat harder te werk. Heb ook vaak zenuwpijn in m’n hele been. Soms als ik een andere houding aanneem en m’n bekken voel “knakken” is de pijn even wat minder. Lukt alleen niet op commando. Zie wel heel erg op tegen de komende 10 weken…

2 jaar geleden
Deels herkenbaar. Veel last van onderrug, komt uit mijn billen. Ik heb het nu onder controle (dwz ik kan weer lopen, zitten en liggen), maar het is heel erg fragiel.
Wat mij helpt is billen losmaken, bij fysio of met een tennisbal.
Elke dag oefeninen
Zoveel mogelijk bewegen
Weinig tillen en bukken.
Ik heb er al 2 rondlopen, dus begrijp je uitdaging en wanhoop. Sterkte

2 jaar geleden
Reactie op Jolienn94
Je kan zelf ook eens proberen met een tennisballetje thv je bilspier te rol ...
Zo'n tennisbal is vooral voor de spieren los te maken en helpt niet bij geknelde zenuw of pijn in de gewrichten 😉 voorzichtig zijn en niets zomaar zelf proberen want je kan dingen erger maken als ze niet goed afgestemd zijn op je fysieke probleem.

2 jaar geleden
Reactie op Esther1809
Wat klote dat je steeds pijn hebt. Ik heb vanaf week 27 ook veel pijnklacht ...
Ja zo vervelend dat bank liggen hele tijd..ben er echt nu al klaar mee en moet nog wel even. Zit er ook steeds meer aan te denken om te kijken of ik niet al eerder ingeleid kan worden rond de 37 weken ipv afwachten.

2 jaar geleden
Reactie op Moesje3
Deels herkenbaar. Veel last van onderrug, komt uit mijn billen. Ik heb het ...
Fijn dat het bij jou wel onder controle is nu! Ik heb morgen afspraak bij een osteopaat en donderdag fysio dus hopelijk gaat het daarna ook weer wat beter..Bewegen is bij mij nu echt veelste pijnlijk, loop ook met krukken nu alleen ff snel op en neer naar de wc maar dat is eigenlijk al te veel

2 jaar geleden
Reactie op anoniem-m
Ja zo vervelend dat bank liggen hele tijd..ben er echt nu al klaar mee en m ...
Ja daar zit ik ook aan te denken. Of met 38 weken.. heb ook zwangerschapsdiabetes dus misschien word ik sws al eerder ingeleid. Maar als het daarvoor niet hoeft wil ik het wel liever eerder voor de pijn… sterkte 😘