840 Reacties

één jaar geleden

Even mijn hart luchten. Ik wist van tevoren niet dat borstvoeding zo’n hoge ups en zo’n diepe dalen kende. En ik dacht dat t na 3 a 4 maanden toch wel een x gewoon makkelijk zou worden. Vandaag had ik mijn eerste werkdag. Kolven op werk vind ik helemaal prima. Ik kan veel thuiswerken en op werk heb ik 4 van de 6 beschikbare ruimtes zelf ingericht (was een hele eer om ze te proberen na al die jaren! 2 ruimtes kunnen testen. Echt van genoten vandaag). Maar gisteren even naar t bureau geweest en ze is weer niet veel aangekomen :(. Het is geen super erge ramp, moet alleen meer in de afgekolfde flesjes gaan geven en verder gewoon 2 borsten op verzoek blijven voeden en over 2 a 3 weken terug, maar toch, dan denk ik: hoe kan dit ? Het zou toch een x afgestemd moeten zijn na al die tijd ? Ook heb ik sinds vanmiddag een scherpe pijn in mijn rechtertepel, maar ik zie er niks aan zoals spruw of ontsteking. Ik heb ook niet ineens een ander borstschild ofzo en heb al heel vaak probleemloos en pijnloos met dat ding gekolfd. Tot slot, leuk en aardig dat ze van CB nu flessen Bv van 160 mL of meer mag hebben, maar ik kolf gemiddeld maar 80-100 per sessie (als ik mijn best doe met: rustig stilzitten, filmpjes kijken van haar, aan romper ruiken, etc. Als ik rondloop ik t nog minder). Dus moet voor een werkdag waarop ik 2 a 3 voedingen mis dus 4-6 x kolven. Het mag want we hebben er wettelijk de tijd voor, maar jezus wat een werk 🥺. En dan krijgt ze die vollere flessen en slaapt ze ineens wel veel langer overdag dan wanneer ze live voeding krijgt. Ik vraag me na dit alles gewoon echt heel erg af in hoeverre ik haar hier een plezier mee doe. En dat terwijl ik t voeden an sich zo leuk vind om te doen. Al die nadelen die ik van tevoren verwachtte (zelf geen alcohol kunnen drinken, niet zo flexibel van huis kunnen, altijd zelf moeten voeden/kolven), vind ik dus helemaal niet erg. Maar in plaats daarvan krijg ik andere shit waar ik niet op voor was bereid 🫠. Hoef niet perse advies, mag wel, maar wat herkenning zou al fijn zijn. Het kan toch niet alleen bij mij na zo veel maanden nog zo’n struggle soms zijn??

één jaar geleden

Ik geef ondertussen 4 maanden borstvoeding en vraag me af wat n ‘normaal’ moment is om te stoppen. Wat doen jullie?

één jaar geleden

Reactie op marrie112

Ik geef ondertussen 4 maanden borstvoeding en vraag me af wat n ‘normaal’ m ...
Eerste doel vanaf nu is 9 maanden. Daarna kijk ik weer verder. Maar elk moment is normaal als het voor jou goed voelt om te gaan afbouwen/stoppen.

één jaar geleden

Reactie op mommy_2019

Eerste doel vanaf nu is 9 maanden. Daarna kijk ik weer verder. Maar elk m ...
Ja ik had als eerste doel: dat t opstarten mag lukken. Toen 6 weken, 3 maanden, 4 en een half (omdat k dan begin met werken) en nu ligt t doel op 6 maanden. M’n ultieme doel ligt rond t jaar. Maar soms denk k ook wel eens wat zou t makkelijk zijn als iedereen gwn een fles kan maken en ik niet hoef te kolven

één jaar geleden

Reactie op marrie112

Ja ik had als eerste doel: dat t opstarten mag lukken. Toen 6 weken, 3 maan ...
Vooral dat kolven. Hij drinkt prima uit de fles, dus dat kan iedereen doen. Alleen heb je daar weinig aan als je dan alsnog moet kolven. Af en toe sla ik een keer over, maar dat kan je natuurlijk ook niet te vaak doen.

één jaar geleden

Reactie op marrie112

Ja ik had als eerste doel: dat t opstarten mag lukken. Toen 6 weken, 3 maan ...
Herkenbaar! Ik heb soms ook wel dat ik denk, heerlijk als mijn man eens een flesje kan geven als ze 's nachts wakker is. Dan mag ik eigenlijk niet klagen want ze heeft vanaf 7 weken tot 1,5e week terug super doorgeslapen maar nu is het al 1,5e week dat ze 's nachts rond 2 uur en om 5 uur een voeding wil. Vannacht heeft ze na de voeding van 2 uur een uur lang "gekletst". Echt kind hou op. Daarna kwam ze om 5 uur weer. Dan zou ik het liefst mijn man eruit schoppen om een fles te geven.

één jaar geleden

Reactie op 9gag

Even mijn hart luchten. Ik wist van tevoren niet dat borstvoeding zo’n hoge ...
Wat knap dat je het al zo lang volhoudt! Ik ben natuurlijk geen CB maar als ik kijk naar zijn lijn blijft hij er volgens mij best goed op, alleen de laatste weging lijkt hij er wat vanaf te wijken, maar dat kan denk ik met veel andere dingen te maken hebben (sprongetje, niet lekker zijn, ander ritme vanwege het werk). Zelf moest ik helaas al weer heel snel werken en laat mijn werk maar 1x kolven toe. Ik zag dat mijn productie toen snel afnam en ben met een flesje bij gaan voeden. Vind dat nog steeds moeilijk te accepteren eerlijk gezegd. Ik moet zeggen dat nu dat ik weer meer in een werkritme zit de stress iets lager is en ik weer wat meer kolf/weer wat meer heb. Dus misschien heb je nu ook even wat minder vanwege het veranderende ritme? CB zei tegen mij dat ze dit vaak tijdelijk zien

één jaar geleden

Reactie op EssieB

Wat knap dat je het al zo lang volhoudt! Ik ben natuurlijk geen CB maar als ...
Hey ! Tnx voor je reactie. Wel fijn om te horen dat productie ook kan terugkeren. Hoe merkte jij concreet dat je productie af nam ? Ik vind t soms ook lastig te zien waarom ze ‘zo doet’ (bijv overdag maar 45 min slapen). Wordt ze dan wakker van de honger ? Of is het idd sprongetje/niet lekker. Wat is de kip en wat is het ei ? T blijft echt lastig ..

één jaar geleden

Reactie op 9gag

Even mijn hart luchten. Ik wist van tevoren niet dat borstvoeding zo’n hoge ...
Dit is bij ons de lijn. Hier wel voldoende productie maar ernstige reflux waardoor ze niet veel tegelijk kan (en wil) drinken. Tussendoor ook nog bij de lactatiekundige geweest omdat ze niet meer goed dronk aan de borst. Qua ontwikkeling doet ze het super. En het is een hardstikke vrolijk en gezellig meisje. Kwamen iedere 2 weken bij het concultatiebureau maar gaan nu in overleg over 1,5 maand pas weer. Kreeg veel stress van het wegen en je krijgt er gewoon écht niet meer voedingen in. Voed snachts als ze om de speen vraagt, overdag als ik maar half denk dat ze wil drinken. Noem maar op. Maar ze is tevreden. Vorige week begonnen met werken en de fles pakt ze niet super. 3 voedingen ipv 4-5 als ik haar borstvoeding geef. En maar 70 ml per keer. Vandaag dronk ze helemaal niet uit de fles (maar ze is ook ziek) dus ben uiteindelijk naar huis genomen. Fles was eerder ook al een probleem (terwijl dat eerst zonder problemen ging) maar ging gelukkig alweer een paar weken goed. Maar nu ze niet fit is wil ze hem niet en zo veel buffer heeft ze niet.... Vorige week haalde ze savonds, snachts en de dag erna in wat ze tijdens mijn werkdag gemist had. Maar helemaal niet drinken kan natuurlijk niet... Herken wat je zegt over slaapjes, ik ben altijd bang dat ze tekort komt. En als ze na 3 kwartier al wakker wordt ben ik altijd weer bang dat ze honger heeft.

één jaar geleden

Hoi hoi, Ik geef nog borstvoeding aan mijn dochtertje van 4,5 maand. 18 november heb ik een bedrijfsuitje. Hier is geen mogelijkheid om te kolven.. Heeft iemand ervaring met een (halve)dag niet kolven? Stopt mijn productie dan? En ja.. ik vrees wel voor volle borsten.. Misschien neem ik mn kolfapparaat mee, en kijk ik of ik op het toilet bijvoorbeeld wel kan kolven. Bewaren gaat sowieso niet daar ☹️

één jaar geleden

Reactie op Naatjex95

Hoi hoi, Ik geef nog borstvoeding aan mijn dochtertje van 4,5 maand. 18 n ...
Hoi! Ik denk dat er overal ruimte en tijd is om te kolven. Vanwege mijn werk en vrijwilligerswerk kom ik op veel plekken en ook in de avond. Ik vraag simpelweg of ze een vrij kamertje ergens hebben, desnoods een hokje ergens en of ik de melk even in een koeling kan zetten. Ik en mijn melk zijn op veel bijzondere plekken geweest, maar iedereen denkt graag mee 🤣

één jaar geleden

Reactie op 9gag

Hey ! Tnx voor je reactie. Wel fijn om te horen dat productie ook kan terug ...
Ik voelde het aan mijn borsten, dat ze minder vol zaten, en ik merkte dat ik wat minder kolfte. Ook werd ze gefrustreerd aan de borst en dronk ze minder, of minder lang. Dat droeg natuurlijk ook niet bij aan de productie… 45 min slapen klinkt me meer als slaap regressie en nog niet slaapjes kunnen koppelen. Hebben wij ook heel vaak, ongeacht of ze een flesje of borstvoeding krijgt. Heeft ze dan een honger huil als ze wakker wordt? Zeker weet je het natuurlijk nooit maar probeer niet teveel aan jezelf te twijfelen

één jaar geleden

Reactie op Naatjex95

Ik heb een koeltas met 4 icepacks erin. Hier blijft het echt wel een uur of 12 in koud! Zou zelf gewoon ergens een hoekje opzoeken en gewoon maar gaan kolven. Weet natuurlijk niet hoe lang het kolven voor je duurt en of je beide kanten kan kolven. Maar zou zelf een dag niet kolven niet aandurven, zowel qua productie als qua stuwing

één jaar geleden

Reactie op CeFamke

Ik heb een koeltas met 4 icepacks erin. Hier blijft het echt wel een uur of ...
Jaa.. ben ook voor beide bang.. kan gelukkig wel dubbel kolven, dat scheelt weer tijd!

één jaar geleden

Reactie op MiekjeS88

Hoi! Ik denk dat er overal ruimte en tijd is om te kolven. Vanwege mijn wer ...
Jaa.. zal anders voor de zekerheid wel even bellen!

één jaar geleden

Reactie op Naatjex95

Afgekolfde melk kan je 5-10 uur op kamertemp bewaren https://www.borstvoeding.com/artikelen/kolven/bewaren/

één jaar geleden

Poepvraag :) Onze baby (19 weken) poept sinds een paar weken in plaats van na elke voeding nog maar 1x in de 2 a 3 dagen. En dan moet je er dus vliegensvlug bij zijn, want goed vloeibaar. Ze zit in die zin dus niet verstopt door de eh dikte van de ontlasting. Nu heeft ze zaterdag een goede ontlading gehad, en gisterochtend een beetje maar geen volle luier. Morgen is het alweer donderdag... ze laat de hele dag veel scheetjes en hoewel haar buik niet hard is, merk ik wel dat ze er last van heeft. Wanneer is het moment om aan de bel te trekken bij de huisarts?

één jaar geleden

Reactie op ZoZ0nd4g

Poepvraag :) Onze baby (19 weken) poept sinds een paar weken in plaats va ...
Ik had laatst hetzelfde en heb na 11 dagen aan de bel getrokken. De huisarts zei dat het best 10 dagen kon duren met bv maar daarna moest bellen. De elfde dag heb ik nog afgewacht met lactulose geven tot de avond. Is een soort laxerende siroop. Had ik 5 ml bij zijn fles gedaan (onze zoon ook 19 weken) bij nog 40 ml maar hij trapte er niet helemaal in. Denk maar de helft op maar sindsdien poept hij elke dag!

één jaar geleden

Reactie op Naatjex95

Jaa.. zal anders voor de zekerheid wel even bellen!
Ik zou gewoon een koeltasje meenemen met wat ice packs, dan blijft het echt wel lang koel. En je kan idd altijd wel ergens zitten. In een kantoortje, schoonmaakhok, kleedkamer…

één jaar geleden

Reactie op MB323

Ik had laatst hetzelfde en heb na 11 dagen aan de bel getrokken. De huisart ...
Had ook al eerder gebeld maar mijn zoon had geen last.