840 Reacties

茅茅n jaar geleden

Zijn er mensen die het volgende herkennen? Sinds gister heb ik een verstopping in een borstklier, nu dacht ik, lekker aanleggen dan kan ze hem leegdrinken maar elke keer stopt ze na een half lege borst en wil ze die borst niet meer, terwijl ze nog wel trek heeft. Het 眉berhaupt aanleggen aan die borst wil ze nu maar moeizaam terwijl de andere er zo in gaat en ook helemaal leeg. Helaas lukt het mij niet met kolven de verstopping weg te krijgen. Dus hoop op herkenning en tips en dat het geen ontsteking gaat worden.

茅茅n jaar geleden

Reactie op mommy_2019

Zijn er mensen die het volgende herkennen? Sinds gister heb ik een verstopp ...
Ah yes ik had dit! Bel even met een lactatiekundige, ik heb er zelf 2 gesproken maar moest toch door naar de huisarts > ziekenhuis voor punctie. Daarna was het ook zo weg! Borst ging alleen niet meer op hetzelfde level produceren als de andere. Waarschijnlijk moet je dochter wat meer moeite doen om er wat uit te krijgen of krijgt ze uberhaupt minder.

茅茅n jaar geleden

Even van me afschrijven, ik heb voor 95% de conclusie getrokken na kerst verder te gaan afbouwen (we gaven nu 1 voeding per dag Kunst, al vanaf dat ze 3 maanden is). Ik vond BV geven de laatste tijd al steeds pittiger worden, in plaats van gemakkelijker. Dat had er vooral mee te maken dat ze ineens weer nachtvoedingen wilde (na 2 maanden amper nachtvoedingen te hebben gehad). Ook vind ik de combi met werk veel pittiger dan gedacht. Daar waar ik eerst dacht: chill een soort extra meditatie/mindfullness/kolfpauzes, merk ik dat mijn (kantoor-)dagen alleen maar gehaaster/gestresster/volgepropter zitten door het kolven. Ik werk ook regelmatig thuis, maar doordat ik word uitgenodigd voor afspraken, zit ik op thuiswerkdagen vaak ook te kolven, ipv live voeden, omdat het qua timing zo uitkomt. Tot slot heeft ze nog steeds 6 a 7 voedingen op een dag. Als je de losse deelvoedingen telt, zelfs 8-10. Dit valt me zwaar, omdat ik me altijd een soort van had ingesteld dat dit minder ging worden na een paar maanden, wat dus niet het geval is. Ik werd een paar weken geleden ziek en daarna ben ik eigenlijk niet echt meer lekker mezelf. Ik ben zo moe en kan ook weinig genieten van dingen die leuk zouden moeten zijn (zoals uiteten, de deur uit). Ook haalde ik eerst echt veel energie uit werk, maar werk ik nu nog meer thuis, omdat ik de energie gewoon niet kan opbrengen om wat vaker naar kantoor te gaan. Wat vervolgens ook weer vrij eenzaam/saai is, waardoor ik nog minder energie heb.. Het klinkt allemaal vrij dramatisch zo, maar er zijn ook wel betere dagen, maar na weer een nacht met laat naar bed, 2 nachtvoedingen en nu met een half hoofd achter de pc een beetje proberen te werken, is deze mama echt een beetje op aan het raken. Zijn er mensen die dit herkennen? En wordt het echt beter als je stopt? Of stel ik me daar te veel bij voor? Het lijkt me heerlijk om niet meer te hoeven kolven en gewoon een stukje energie (geestelijk/lichamelijk) terug te krijgen. Daar ben ik eigenlijk na zo'n lange periode wel weer aan toe..

茅茅n jaar geleden

Reactie op 9gag

Even van me afschrijven, ik heb voor 95% de conclusie getrokken na kerst ve ...
Allereerst wil ik zeggen hoe knap het is dat je al 5/6 maanden je baby borstvoeding geeft en daarnaast werkt! Ik heb gisteren met 6 maanden m'n (denk ik) laatste voeding gegeven. Heb vanaf 5 maanden rustig afgebouwd en elke week ongeveer een voeding vervangen voor kunstvoeding. Mijn lichaam paste zich er snel op aan en daardoor kan ik nog steeds af en toe een voeding geven als ik dat wil. Ik had precies hetzelfde, zat vaak te kolven tijdens een vergadering en het werd me allemaal teveel. Als je afbouwd stopt je borstvoeding lang niet meteen dus je hoeft niet direct afscheid te nemen, je kan er maanden over doen als je dat wil. De "mist" in je hoofd verdwijnt wel als je stopt, dat is wel een voordeel. Succes!

茅茅n jaar geleden

Ik ben ongeveer 3 weken geleden begonnen met borstvoeding afbouwen omdat ik echt niet meer genoeg had. Ik kon in 2 dagen tijd stoppen met overdag kolven en alleen avond en ochtend voeding geven. Denk 3 dagen later kon ook die avondvoeding eraf en daarna de ochtendvoeding gestopt (eerst nog paar x om de dag gedaan omdat ik vollere borsten had). Denk nu een week dat ook niet meer. Heb nu echter pijnlijke borsten en rechts zelfs een natte beha (nog nooit gehad tijdens bv). De borsten voelen niet vol, wel een harder stuk. Nu twijfel ik tussen toch nog een x aanleggen of even kijken wat er gebeurd komende dagen. Wat zouden jullie doen?

茅茅n jaar geleden

Reactie op marrie112

Ik ben ongeveer 3 weken geleden begonnen met borstvoeding afbouwen omdat ik ...
Ik denk dat ik even kort de kolf erop zou doen om de druk eraf te halen en te voorkomen dat je een borstontsteking krijgt

茅茅n jaar geleden

Reactie op 9gag

Even van me afschrijven, ik heb voor 95% de conclusie getrokken na kerst ve ...
Ik ben drie weken geleden gestopt. Na een weekend enorm lopen klooien, ze leek niet meer verzadigd te zijn met bv. Ik kreeg elke week meer behoefte om iets meer mijn handen vrij te krijgen. Het kolven ging me steeds meer tegen staan. Voor mij tekenen dat ikzelf klaar was om te gaan stoppen. In eerste instantie het idee om de ochtend en avondvoeding nog live te geven. Dat heb ik een week gedaan maar ik vergat het een keer en ben toen cold turkey gestopt. Dat was drie dagen even doorbijten haha. Ik heb met heel veel liefde en plezier bv gegeven maar dit was een mooi moment om te stoppen. Ik heb er geen moment spijt van gehad. Ik heb weer tijd om te sporten en ervaar oprecht meer vrijheid. Vooral het sporten, dat lukte bij mij tijdens bv gewoon niet. Geen motivatie, geen energie. Nu gaat dat zoveel beter en dat doet mij goed. Een ding is niet veranderd sinds ik ben gestopt, ze komt nog steeds voor een fles 鈥榮 nachts maar dat is ook weer zo gepiept. Ik ben zelf dus heel blij dat ik ben gestopt. Een half jaar is al heel lang dus je hebt het helemaal prima gedaan. Hopelijk heb je iets aan mijn verhaal. Succes met het maken van de keuze.

茅茅n jaar geleden

Hoe vaak voeden jullie nog per dag en hoe oud zijn jullie kindjes?

茅茅n jaar geleden

Reactie op SuRoRoSi

Zoontje is bijna 7 maand en ik voed nog 10-12 keer per 24u

茅茅n jaar geleden

Reactie op SuRoRoSi

Dochter is 6 maanden, ik geef haar 4x per dag borstvoeding, en dan nog fruit, avondeten en boterhammen

茅茅n jaar geleden

Reactie op SuRoRoSi

Onze zoon is 6 maanden en geef hem nog 5x op een dag en daarnaast ook 1x groentepap en 1x fruitpap 7u bv Voormiddag bv (proberen met kv) Middag groentepap Namiddag bv (of proberen met kv) Avond fruitpap Bij slapengaan rond 20u bv Rond 23u bv Vaak 鈥榮 nachts dan ook nog ergens een keertje bv sinds hij slechter slaapt

茅茅n jaar geleden

Reactie op nynk91

Ah yes ik had dit! Bel even met een lactatiekundige, ik heb er zelf 2 gespr ...
Late reactie maar hier was het gelukkig snel over. Geen idee hoe het zich uiteindelijk heeft opgelost. Ik kreeg buikgriep en mijn productie zakte sowieso omdat ik 2 dagen vrijwel niks binnenhield. Inmiddels sinds dinsdagavond weer beter en nu maar vaak aanleggen zodat het weer bijtrekt(lijkt al aardig te zijn gebeurd). Maar wel blij dat die weg is. Wel heftig dan bij jou, dat hij echt aangeprikt moest worden en je productie niet meer helemaal terug gekomen is in die borst. Blij dat mij dit bespaard is gebleven.

茅茅n jaar geleden

Reactie op SuRoRoSi

Mijn dochter is 6 maanden en 2 dagen, ze drinkt overdag nog 4-5x en 1x 's nachts. Dan 1x 100gr groente en 1x 100gr fruit. Ga vanaf morgen proberen aardappel/pasta/Rijst toe te voegen aan haar hapjes. Kijken wat ze daar van vindt. Tot nu toe lijkt ze er tevreden mee.

茅茅n jaar geleden

Hoi, kun je bv ook mengen met kv? Ik zou namelijk langzaam af willen bouwen omdat ik niet meer genoeg melk meer heb helaas..

茅茅n jaar geleden

Reactie op Marcha95

Hoi, kun je bv ook mengen met kv? Ik zou namelijk langzaam af willen bouwen ...
Jahoor, dat kan. Moet zeggen dat mijn zoontje alles drinkt, gekolfd, kunstvoeding, gemengd, uit de vriezer. Maakt hem allemaal niks uit, als hij maar eten krijgt 馃槀 Dus ik doe meestal gewoon een hele fles gekolfde melk of een hele fles kunstvoeding, mengen doe ik alleen als ik nog een restje gekolfd over heb.

茅茅n jaar geleden

Reactie op SuRoRoSi

Bijna 6 maanden en ik voed gemiddeld 10-12x per dag (waarvan ongeveer 3x snachts). Soms een dag erbij dat ze vaker of juist minder vaak drinkt. Ze krijgt sochtends een beetje fruit (net hoe goed het erin gaat, 1-3 ijsblokjes), smiddags gaan we beginnen met een paar kleine stukjes brood /broodkorst en savonds groente, ook 1-3. Net hoeveel zin ze erin heeft. Benieuwd wanneer ze langzaam meer gaat eten, we gaan het zien.

茅茅n jaar geleden

Reactie op Marcha95

Hoi, kun je bv ook mengen met kv? Ik zou namelijk langzaam af willen bouwen ...
Het kan zeker. Wel eerst kunstvoeding klaar maken en dan pas mixen. Dus stel je hebt nog 90ml borstvoeding en ze drinkt 140ml, dan maak je de borstvoeding warm, maak je 60ml kunstvoeding klaar, dan giet je daarna de kunstvoeding bij de borstvoeding tot de gewenste hoeveelheid. Het kan ook zoals eerder aangegeven dat je volle flessen borstvoeding geeft en volle flessen kunstvoeding. Of als je live voedt eerst voeden en dan naar behoefte nog kunstvoeding aanbieden om te zorgen dat ze voldaan is.

茅茅n jaar geleden

Reactie op SuRoRoSi

8 tot 10 keer. Dochter is 6 maanden. Wij zijn een week geleden begonnen met vast voedsel (rapley methode). En houden de borstvoeding als hoofdvoeding aan tot 1 jaar

茅茅n jaar geleden

Reactie op SuRoRoSi

Mijn dochter is 6,5maand en eet/drinkt in totaal 4 tot max 5 keer op een dag. Ze drinkt 鈥榮 ochtends en 鈥榮 avonds een grote voeding aan de borst. Om 12u eet ze groentjes met aardappelen en iets van prote茂nen (kip en eieren momenteel, binnenkort eens vis). Gezien ze nog te kleine porties eet (120-130gr) drinkt ze meestal nog kort aan de borst erna. Om 17-18u eet ze een fruitpapje (150-200gr). Eerst gaf ik haar erna ook de borst, maar dat weigert ze nu steeds. 鈥楽 nachts slaapt ze gewoon door.

茅茅n jaar geleden

Reactie op SuRoRoSi

6.5 maand. Voeden 6-7x per 24 uur en ze weigert tot nu toe alle hapjes/puree/rapley :') maar ze groeit als kool dus all good.