21 Reacties
3 maanden geleden
Ik heb ook weleens dat soort bultjes, soms idd op de buitenste schaamlip en soms echt in die rand waar je ondergoed zit, tussen been en vagina in zegmaar. Dat laatste is vooral irritant want dat voel je bij elke stap die je zet, dat schuurt en doet zeer. Bij mij gaan ze na een poosje wel weg, helaas duurt het een paar weken. Bij mij zijn het op de schaamlippen soms ook zwarte/rode blaasjes die gevuld lijken met bloed. Maar ik denk dat dat iets anders is dan die huidskleurige/onderhuidse bobbels.
3 maanden geleden
Werk zelf bij de gynaecologie en dit komt best vaak voor.
Kan ook een verstopt talgkliertje zijn. Als het veel pijn gaat doen wijst het meer op een bartholinische kieste. Even aankijken, niet aanzitten! Schoon houden en als het blijft terug naar de huisarts. Kan vanzelf overgaan in beide gevallen. Soms is het nodig om te ontlasten (lees open snijden om de druk eraf te halen) en schoon te spoelen. Dit wordt door een gynaecoloog gedaan. De meeste huisartsen doen dit niet. Is allemaal met verdoving! Vaak is het dan zo'n opluchting voor mensen dat ze moeilijk lopend binnen komen en eigenlijk niet meer willen zitten. En bijna huppelend weer de deur uit gaan.
Maar kan ook vanzelf over gaan!
3 maanden geleden
Reactie op CeFamke
Kan ook een vers ...
Dankjewel voor je reactie!
Kan een verstopte talgklier ook pijnlijk zijn? Want het is al best wel pijnlijk als in de zin van, niet prettig als ondergoed er tegen aandrijft, pijnlijk met afvegen na toilet etc.
Ik ga zeker weer even naar de huisarts bellen maandag.
3 maanden geleden
Reactie op CeFamke
Kan ook een vers ...
Het bultje zit er nu dik 2 weken en deed vanochtend zeerder dan eerst. Nu net is het open gegaan ( ik heb er niet aangemeten btw) en komt er geel/bloederig spul uit. 😅
Kan dit dan ook nog die cyste zijn of toch meer iets van een ontstoken talglier of toch een puist?
Ik had de huisarts nog niet gebeld want chaotische week omdat ik accuut geopereerd ben aan m'n galblaas. Morgen maar weer bellen..
3 maanden geleden
Reactie op JuliaL
Het bultje zit er nu dik 2 weken en deed vanochtend zeerder dan eerst. Nu n ...
Kan beide. Maar een bartholinische cyste is vaak vrij groot. Als je het omschrijft als een puist zal het misschien toch een talgklier oid zijn. Maar om dat te weten moet je naar de gynaecoloog.
Dat hij open is is positief. Goed schoonhouden! (Maar niet overdrijven daarin hoor). Gewoon wassen met water 1-2x per dag en schoon ondergoed. Kan zijn dat het toch terug komt hierna. Maar zal in ieder geval vede pijn verlichten! Zou gewoon de huisarts even bellen.
3 maanden geleden
Reactie op CeFamke
Kan beide. Maar een bartholinische cyste is vaak vrij groot. Als je het oms ...
Okee dankjewel!
Het lijkt me qua formaat denk meer eem puist oid. Het is een huidskleurig klein erwtje. Voelt hard aan.
Kan zo'n cyste ook zomaar open gaan?
Ja ga morgen even de huisarts bellen inderdaad!
3 maanden geleden
Reactie op CeFamke
Kan beide. Maar een bartholinische cyste is vaak vrij groot. Als je het oms ...
Nou huisarts gebeld. Assistente zei ja dat zal dan wel een ontstoken talgklier/puist zijn geweest die nu open is gegaan. Kan zich ook weer opnieuw vullen.. Niks aan doen verder alleen schoon houden zoals je met ieder wondje doet. Weet nou niet wat ik hiervan moet vinden maar okay😅🙈
Hoop dat het snel wegtrekt.
3 maanden geleden
Reactie op JuliaL
Okee dankjewel!
Het lijkt me qua formaat denk meer eem puist oid. Het is e ...
Jazeker, is eigenlijk gewoon een enorme puist hahaha. Maar hopelijk trekt het weg en blijft het ook weg. Als het terug zou komen kunnen ze dat stukje huid/kliertje weghalen (klinkt enger dan het is). Voor nu, gewoon duimen dat hij weg blijft!