19 Reacties

2 jaar geleden

Wat goed dat je aan jezelf en je baby denkt! Volgens mij moet je je (deels) ziekmelden. Wellicht handig om een bedrijfsarts mee te laten kijken. Een ziektewet gaat pas na 2 jaar ziek zijn in. Dan komt het uwv pas in beeld. Het eerste jaar krijg je volgens mij gewoon normaal doorbetaald. Het tweede jaar zou dit iets minder kunnen zijn. Je wordt betaald door je werkgever. Zwangerschapsverlof wordt door het uwv betaald volgens mij.

2 jaar geleden

Ik ben vorige zwangerschap vanaf 20 weken de helft gaan werken en heb gewoon tot na m'n verlof (toen ben ik op contract naar 20 ur gegaan) gewoon 40 uur betaald gekregen 😊. Je bent nu wel verplicht om met 34 weken op verlof te gaan.

2 jaar geleden

Ziekte door zwangerschap wordt ook door het uwv geregeld. Je krijgt (als je niet meer verdient dan het maximum dagloon) gewoon je salaris uitbetaald over het percentage ziekmelding. Dit heeft ook financieel geen consequenties voor je verlof. Sterkte!

2 jaar geleden

Wat goed dat je aan jezelf en je baby denkt! Volgens mij moet je je (deels) ...
Oooh dat wist ik helemaal niet dat het uwv daar eerst bij aan te pas kwam. Dankje wel!

2 jaar geleden

Ik ben vorige zwangerschap vanaf 20 weken de helft gaan werken en heb gewoo ...
Ik wou inderdaad graag langer doorwerken, maar dat eerder stoppen neem ik dan maar voor lief! Dankje voor je reactie!

2 jaar geleden

Reactie op J1988

Ziekte door zwangerschap wordt ook door het uwv geregeld. Je krijgt (als je ...
Dankje! Weet je zo waar ik het maximum dagloon kan vinden?

2 jaar geleden

Reactie op ashleykx

Dankje! Weet je zo waar ik het maximum dagloon kan vinden?

2 jaar geleden

Zwangerschap is geen ziekte. Je hebt dus altijd recht op 100% van je salaris. Je werkgever moet wel melden bij het UWV dat je ziek bent door zwangerschap. Deze krijgt dan volledig de salariskosten uitbetaald waardoor het de werkgever niets kost.

2 jaar geleden

Ik werk ook 10 uur minder per week. Die uren zit ik ook in de ziektewet. Krijg gewoon m’n volledige salaris! En idd met 34 weken zwangerschap moet je met verlof dan

2 jaar geleden

Wat goed dat je aan jezelf en je baby denkt! Volgens mij moet je je (deels) ...
Dit klopt niet helemaal, zwangerschap is een uitzondering waarbij je wel in de ziektewet terecht komt obv vangnet. -anders dan bij ‘normaal’ verzuim- Dus dan gelden niet de regels vanuit je cao (waarin ook kan staan dat je 70% krijgt na 3 maanden bijv). En ook die 2 jaar is afhankelijk van ziekteoorzaak in geval van zwangerschap/bevalling. Je werkgever meldt je ziek bij het UWV maar je werkgever blijft je salaris uitbetalen. En het UWV betaald je ziektewet uitkering aan je werkgever (tot Max 5579eu per maand). Het UWV stuurt je een vragenlijst over je ziekte en of dit inderdaad door zwangerschap komt. Dit is zowel zo als je voor een deel ziekgemeld staat als volledig. Enige verschil tussen wel/niet ziekgemeld staan is dat je met 34 weken met verlof moet.

2 jaar geleden

Ik werk ook nog maar 2 dagen Ipv drie.. en krijg alles volledig doorbetaald

2 jaar geleden

Ik sta voor 50% ziek gemeld en krijg gewoon 100% doorbetaald. Mijn werkgever ontvangt van het UWV een zwangerschapsuitkering. Het enige is dat ik 6 weken van te voren met verlof moet ipv 4

2 jaar geleden

Ik ben ook gedeeltelijk ziekgemeld (ik werk 6,5 uur per dag ipv 8 uur), maar ik had niet begrepen dat je dan 6 weken van tevoren met verlof moet. Ik kan er ook geen duidelijke informatie over vinden. Weet iemand of dat afhangt van de periode waarin je ziekgemeld bent? Ik ben sinds 18 weken gedeeltelijk ziekgemeld, maar ik ben wel van plan om over een paar weken weer volledig te gaan werken.

2 jaar geleden

Reactie op DZT06

Ik ben ook gedeeltelijk ziekgemeld (ik werk 6,5 uur per dag ipv 8 uur), maa ...
Dit is alleen als je ziekgemeld staat 6 weken voor je uitgerekende datum, dus als je voor 34 weken hersteld gemeld bent dan mag je ook tot 36 weken doorwerken. Zie ook: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zwangerschapsverlof-en-bevallingsverlof/vraag-en-antwoord/rechten-zwangerschapsverlof

2 jaar geleden

Ik ben voor 50% ziek gemeld sinds een week, net brief gehad dat het is goed gekeurd. Krijg je gewoon 100% uitbetaald. Ik stop sowieso met 34 weken dus voor mij maakt het niet uit 😃

2 jaar geleden

Bedankt voor alle reacties dames!! 😊

2 jaar geleden

Vraagje, ik ben afgelopen 2 jaar niet verzekerd geweest bij uwv omdat ik in het buitenland woonde. Nu kom ik weer terug bij 31 weken, en heb momenteel geen baan. Bij mijn vorige baan ben ik thuis komen zitten met een burn-out en ik zie het niet gebeuren dat ik voor die korte periode (31-36 weken) met een nieuwe baan start. Heb ik recht op een vergoeding tijdens mijn verlof? Wellicht wat ingewikkeld maar wie weet is er iemand met ervaringen. Dank!

2 jaar geleden

Vraagje, ik ben afgelopen 2 jaar niet verzekerd geweest bij uwv omdat ik in het buitenland woonde. Nu kom ik weer terug bij 31 weken, en heb momenteel geen baan. Bij mijn vorige baan ben ik thuis komen zitten met een burn-out en ik zie het niet gebeuren dat ik voor die korte periode (31-36 weken) met een nieuwe baan start. Heb ik recht op een vergoeding tijdens mijn verlof? Wellicht wat ingewikkeld maar wie weet is er iemand met ervaringen. Dank!

2 jaar geleden

Reactie op Mary999

Vraagje, ik ben afgelopen 2 jaar niet verzekerd geweest bij uwv omdat ik in ...
Neem aan dat je dus afgelopen 2 jaar niet voor een Nederlandse werkgever hebt gewerkt en ook geen zelfstandige bent? Voor zover bij mij bekend is het enige wat je zou kunnen aanvragen dan een bijstandsuitkering (als je aan die voorwaarden voldoet).