3 Reacties
2 maanden geleden
Hier heeft mijn dochter dit ook even gedaan! Een week ongeveer, ook alleen bij mij. Ze moest daarna dan lachen. Ik werd niet boos maar zette haar dan op haar speelkleed neer (van mij af in ieder geval) en zei idd ook dat dit zeer doet.
Vind dit (en soortgelijk gedrag) lastig hoe dit te corrigeren. Ze snapt nog niet zo goed wat "nee" precies inhoud, alleen dat het een reactie is op wat ze doet. Die reactie vind ze natuurlijk interessant of leuk, want het is een vorm van aandacht. Daarnaast is het niet bijten om iemand expres pijn te doen. Misschien enthousiasme, niet kunnen verwoorden of gewoon proberen... geen idee.
Wij hebben twee keer rustig "nee" gezegd en noemden we dat het pijn doet. Als ze hierna weer ging bijten, hebben we haar even in de box laten spelen. Dit gaf dan niet de aandacht of reactie die ze had verwacht of gewild, waardoor ze hierna weer gewoon ging spelen.
Ook bezig met dat ze wel mag aaien. Dit gaat goed omdat we juist positief op dit gedrag reageren.
2 maanden geleden
Mijn zoon deed dit ook. En dan nooit vanuit boosheid of frustratie, maar eigenlijk als hij lekker aan t spelen of knuffelen was. Het kunnen liefdesbijtjes zijn, dus inderdaad niet boos worden is al top en het enige dat je kan doen is zeggen dat het zeer doet. Misschien hem aanleren een kusje te geven als hij je lief vindt